Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kimya I | FBE 103 | 1 | 2 + 2 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | - |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ELİF ATABEK YİĞİT |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ELİF ATABEK YİĞİT, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Kimyanın temel konuları hakkında bilgi kazandırmak. Kimyanın temel konularına yönelik bilgi ve beceriler kazandırılması. Günlük yaşantımızdaki olayların kimya perspektifinden değerlendirilmesi. |
Dersin İçeriği | Kimyanın tarihsel gelişimi, (önemi, alanları, yaşantımıza etkisi; maddenin sınıflandırılması ve özellikleri); kimyasal tepkimeler ve stokiyometri (bilimsel yöntemler, anlamlı sayılar, kimyasal tepkimeler ve denklemler, atomun ku¨tlesi, mol kavramı, avogadro sayısı); atom ve atomun elektron yapısı (atom çekirdeği, atom kuramları, elektron yapısı); periyodik çizelge (elementlerin sınıflandırılması, periyodik özellikler); metaller (alkali metaller, toprak alkali metaller, baş grup elementleri; ametaller: soy gazlar, halojenler); kimyasal bileşikler (bileşik çeşitleri, bileşiklerin formu¨llendirilmesi ve adlandırılması, mol kavramı); asitler ve bazlar (arhenius asit-baz tanımı, brönsted-lowry asit-baz tanımı, lewis asit baz tanımı, kuvvetli-zayıf asit-bazlar tanımı); kimyasal bağlar (temel kavramlar, kimyasal bağ, iyonik bağlanma, kovalent bağlanma, bağ enerjisi, moleku¨l geometrileri); değerlik bağ kuramı (hibritleşme, ve moleku¨l geometrisi); moleku¨ller arası etkileşimler (sıvılar, katılar, gazlar); çözeltilerin fiziksel özellikleri ve ayırma (kimyasalları çeşitli yollarla ayırma yöntemleri, saflaştırma yöntemleri) ve bu konulara yönelik açık ve kapalı uçlu deneyler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kimyanın tanımı ve önemini açıklar. Yaşantımızdaki olaylara kimya bakışı ile örnekler verir. Kimya laboratuvarında çalışma tekniklerini açıklar. | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, |
2 | Bilimsel yöntemi ve anlamlı sayıları bilir ve kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, |
3 | Maddeyi sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Atom, atomu oluşturan parçacıklar ve atom kuramlarını açıklar. | ||
5 | Periyodik çizelgeyi bilir ve yorumlar. | ||
6 | Çeşitli kimyasal reaksiyonlara örnekler verir. | ||
7 | Stokiyometrik hesaplamalar yapar. | ||
8 | Kimyasal bağları sınıflandırır, kimyasal bileşiklerin bağlarını ve geometrilerini modeller ve yorumlar. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kimyanın tarihsel gelişimi, önemi, alanları, yaşantımıza etkisi; maddenin sınıflandırılması ve özellikleri | |
2 | Kimyasal tepkimeler ve stokiyometri (bilimsel yöntemler, anlamlı sayılar, kimyasal tepkimeler ve denklemler, atomun kütlesi, mol kavramı, Avogadro sayısı) | |
3 | Kimyasal tepkimeler ve stokiyometri (bilimsel yöntemler, anlamlı sayılar, kimyasal tepkimeler ve denklemler, atomun kütlesi, mol kavramı, Avogadro sayısı) Deney 1: Kimyasal reaksiyonlarda kütlenin korunumu ve stokiyometri | |
4 | Atom ve atomun elektron yapısı (atom çekirdeği, atom kuramları, elektron yapısı) | |
5 | Kimyasal bileşikler (bileşik çeşitleri, bileşiklerin formüllendirilmesi ve adlandırılması, mol kavramı) Deney 2: Metal ve ametallerin reaksiyonları | |
6 | Kimyasal bileşikler (bileşik çeşitleri, bileşiklerin formüllendirilmesi ve adlandırılması, mol kavramı) | |
7 | Kimyasal bileşikler (bileşik çeşitleri, bileşiklerin formüllendirilmesi ve adlandırılması, mol kavramı) Deney 3: Kimyasal bir bileşiğin formülünün belirlenmesi | |
8 | Asitler ve bazlar (Arhenius asit-baz tanımı, Brönsted-Lowry asit-baz tanımı, Lewis asit baz tanımı, kuvvetli-zayıf asit-bazlar ) | |
9 | Moleküller arası etkileşimler (sıvılar, katılar, gazlar) Deney 4: Asit ve bazların genel özellikleri | |
10 | Moleküller arası etkileşimler (sıvılar, katılar, gazlar) | |
11 | Çözeltilerin fiziksel özellikleri ve ayırma (kimyasalları çeşitli yollarla ayırma yöntemleri, saflaştırma yöntemleri) | |
12 | Çözeltilerin fiziksel özellikleri ve ayırma (kimyasalları çeşitli yollarla ayırma yöntemleri, saflaştırma yöntemleri) Deney 5: Ayırma yöntemleri | |
13 | Kimyasal bağlar (temel kavramlar, kimyasal bağ, iyonik bağlanma, kovalent bağlanma, bağ enerjisi, molekül geometrileri); değerlik bağ kuramı (hibritleşme, ve molekül geometrisi) | |
14 | Kimyasal bağlar (temel kavramlar, kimyasal bağ, iyonik bağlanma, kovalent bağlanma, bağ enerjisi, molekül geometrileri); değerlik bağ kuramı (hibritleşme, ve molekül geometrisi) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Atasoy, Basri. (2018). Genel Kimya. Palme Yayınevi: Ankara. 2. Tro, Nivaldo, J.(2016). Genel Kimya Moleküler Bir Yaklaşımla Kimyanın İlkeleri. Nobel Akademik Yayıncılık: Ankara. 3. Chang, Raymond, Cev Ed: Soydan, Bahattin; Aroğuz, Ayşe Zehra. (2000). Fen ve Mühendislik Bölümleri için Kimya. Beta Basım Yayın: İstanbul. 4. Petrucci, H.Ralph; Harwood, S.William; Cev ed: Uyar, Tahsin. (2015). Genel Kimya: Prensipler ve Modern Uygulamalar. Palme Yayıncılık: Ankara. 5. Newmark, Ann; Cev: Arpaçay, Pınar. (1993). Kimyanın Öyküsü. TUBITAK Popüler Bilim Kitapları no 121: Ankara. 6. Challoner, Jack; Cev: Gursoy, Zeynep. (1996). Kimya. TUBITAK Popüler Bilim Kitapları no 127: Ankara. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Doğa bilimleri ile ilgili ( fizik, kimya, biyoloji, matematik, astronomi, yer bilimi) kavramları bilir, açıklar ve bunlar arasındaki ilişkiyi yorumlar. | X | |||||
2 | Doğa bilimleri ile ilgili olay ve olguların doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur, bunları bilimsel yöntem, teknik ve süreç becerilerini kullanarak inceler ve elde ettiği verileri yorumlar | X | |||||
3 | Doğa bilimlerine ilişkin olay ve olguları anlamak ve anlatabilmek için bireysel ve/veya grup halinde çalışarak deneyler tasarlar, uygular ve elde ettiği sonuçları bilimsel süreç becerilerini kullanarak tartışır | X | |||||
4 | Doğa olaylarını ve günlük yaşamında karşılaştığı olay ve olguları gözlemleyerek problemleri tanımlar, bu problemlerin çözümlerine yönelik proje geliştirir ve bu süreçte yeni ürünler üretir. | X | |||||
5 | Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | ||||||
6 | Fen konularının özelliklerine göre farklı öğretim, yöntem ve tekniklerini kullanarak dersi planlar, uygular , değerlendirir ve öğretimi okul sınırları dışına taşır. | ||||||
7 | 21. yüzyıl becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, inovasyon, etkili iletişim, birlikte çalışabilme vb.)bilir, öğretim süreçlerini öğrencilerin bu özelliklerini geliştirecek şekilde planlar ve uygular. | ||||||
8 | Çevreyle ilgili temel kavramları ve önemini bilir, çevre sorunlarına yönelik farkındalık sahibi olur ve bu sorunların çözümüne ilişkin sorumluluk duygusu, tutum ve değerler geliştirir. | ||||||
9 | Öğrencilerin ilgili yaş özelliklerini bilir, özel gereksinimi olan öğrencileri fark ederek uygun yaklaşımları sergiler ve tüm öğrencilerle etkili iletişim kurar | ||||||
10 | Öğretim sürecinde zamanı etkili kullanır, sınıfta istenmeyen davranış ve durumlarla baş eder, bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin kullanarak dersinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | ||||||
11 | Kültür ve sanata duyarlı, evrensel ve toplumsal değerlere sahip, tarihsel mirasa saygılı olur ve toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler geliştirir. | ||||||
12 | Atatürk ilke ve inkılaplarını ve Atatürk’ün eğitim sistemimize katkılarını bilir. | ||||||
13 | Türk milli eğitim sistemini ve tarihsel gelişimini, eğitim bilimleri alanının tüm yönlerini, öğretmenlik mesleği ve mevzuatını bilir. | ||||||
14 | Eğitimi etkileyerek yön veren felsefi, sosyolojik, psikolojik görüşleri ve etik ve ahlaki değerleri bilir. | ||||||
15 | Türkçe'yi kurallarına uygun ve etkili biçimde kullanır, eğitim paydaşlarıyla sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak alandaki gelişmeleri takip eder. | ||||||
16 | Alanının öğretim programını tüm ögeleriyle açıklar ve ilgili diğer öğretim programlarıyla ilişkilendirir. | ||||||
17 | Fen öğretiminde öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda uygun öğretim teknolojilerini kullanır, öğretim materyalleri ve ölçme araçları geliştirir, uygular ve değerlendirir. | ||||||
18 | Fen eğitimiyle ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, çözüm yolları geliştirir ve bunları nicel ve nitel verilerle destekleyerek bir araştırma planlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kimyanın tanımı ve önemini açıklar. Yaşantımızdaki olaylara kimya bakışı ile örnekler verir. Kimya laboratuvarında çalışma tekniklerini açıklar. | 5 | 5 | ||||||||||||||||
2 | Bilimsel yöntemi ve anlamlı sayıları bilir ve kullanır. | 5 | |||||||||||||||||
3 | Maddeyi sınıflandırır. | 5 | 5 | ||||||||||||||||
4 | Atom, atomu oluşturan parçacıklar ve atom kuramlarını açıklar. | 5 | 5 | ||||||||||||||||
5 | Periyodik çizelgeyi bilir ve yorumlar. | 5 | |||||||||||||||||
6 | Çeşitli kimyasal reaksiyonlara örnekler verir. | 5 | |||||||||||||||||
7 | Stokiyometrik hesaplamalar yapar. | 5 | 5 | ||||||||||||||||
8 | Kimyasal bağları sınıflandırır, kimyasal bileşiklerin bağlarını ve geometrilerini modeller ve yorumlar. | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 30 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 16 | 2 | 32 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 84 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |