Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitim Psikolojisi EBB 104 2 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MURAT İSKENDER
Dersi Verenler Öğr.Gör.Dr. BASRİ ÖZÇELİK, Prof.Dr. MURAT İSKENDER,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Eda Biçener

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin temel amacı gelişimi etkileyen faktörler, bireyde meydana gelen fiziksel, bilişsel, dil, kişilik ve ahlaki gelişim süreçleri, öğrenme psikolojisinin temel kavramları, öğrenmeyi etkileyen faktörler ve öğrenme kuramlarının kavranmasıdır.

Dersin İçeriği

Psikolojinin ve eğitim psikolojisinin temel kavramları; eğitim psikolojisinde araştırma yöntemleri, gelişim kuramları, gelişim alanları ve gelişim süreçleri; gelişimde bireysel farklılıklar; öğrenmeyle ilgili temel kavramlar, öğrenmeyi etkileyen faktörler, eğitim-öğrenme süreçleri çerçevesinde öğrenme kuramları, öğrenme sürecinde motivasyon.

 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Gelişimin temel kavramlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Gelişimin ilkelerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
3 Eğitim psikolojisinde kullanılan araştırma yöntemlerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap,
4 Gelişim alanlarını ve gelişim süreçlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Bireyin özelliklerinin içinde bulunduğu gelişim dönemi özellikleri ile uyumlu olup olmadığını analiz etme yeterliliği kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Bireyin gelişim özelliklerine nasıl katkı sağlanabileceğine ilişkin önerilerde bulunur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Öğrenmeyle ilgili temel kavramları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
8 Öğrenmeye etki eden faktörleri analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
9 Eğitim-öğrenme süreçleri çerçevesinde öğrenme kuramlarının nasıl kullanılabileceğine ilişkin farkındalık kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
10 Öğrenme kuramlara göre öğrenme süreçlerini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Psikoloji Kavramının Temeli Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Gelişim ile İlgili Temel Kavramlar Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Fiziksel Gelişim Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Bilişsel Gelişim Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Dil Gelişimi Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Kişilik Gelişimi Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Ahlaki Gelişim Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 Öğrenme Psikolojisi ile İlgili Temel Kavramlar Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Klasik Koşullanma ve Bitişiklik Kuramları Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Bağlaşım Kuramı Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Edimsel Koşullanma Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Sosyal Bilişsel Öğrenme Kuramı Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Gestalt Kuramı Verilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Işık Terzi, Ş. (2013). Eğitim Psikolojisi, Pegem Akademi.

 

Slavin,R.E (2015). Eğitim Psikolojisi kuram ve uygulama, (çev. Galip Yüksel) Nobel yayınevi.

 

Özbay, Y., Erkan, S.  (2015). Eğitim Psikolojisi, Pegem Yayıncılık

 

Deniz E.(2013). Eğitim Psikolojisi, Maya Akademi.

 

Cüceloğlu, D. (2016). İnsan ve Davranışı. Remzi Kitabevi.


Yıldırım,R;. (2002). Öğrenmeyi Öğrenmek, Sistem Yayıncılık.


Editör:Binnur Yeşilyaprak (2017). Eğitim Psikolojisi (Gelişim-Öğrenme-Öğretim), Pegem Yayıncılık.


Selçuk, Z. (2004).  Gelişim ve Öğrenme, Nobel Yayıncılık.
Özyurt, S., Girgin, N. (2000) Gelişim Süreçleri (İnsan Nasıl Öğrenir?) , Değişim Yayınları.

 

Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
0 Gelişimle ilgili kavramlar 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
0 0 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak düzeyde teorik ve metodolojik bilgiye sahiptir. X
2 Çocuğun gelişim alanlarını tüm boyutlarıyla kapsamlı bir şekilde kavrar. X
3 Bireysel farklılıkları dikkate alarak çocuklara uygun eğitim ortamları hazırlar, öğrenme sürecini etkili bir şekilde yürütür, uygun öğrenme yaklaşımlarını kullanır ve değerlendirir. X
4 Çocuk eğitimine uygun uygulamalı etkinlikler geliştirir, planlar hazırlar, materyaller oluşturur ve bunları uygular. X
5 Farklı gelişim gösteren çocukları tanır, özelliklerini bilir ve bu çocukları evde ve okulda desteklemek için özel uygulamalar yapar. X
6 Öz değerlendirme yapar ve kişisel ve mesleki gelişim faaliyetlerine katılır. X
7 Alanıyla ilgili mevzuat hakkında bilgi sahibi olur ve bunları takip eder. X
8 Türkçeyi kurallarına uygun kullanır ve bu çerçevede çocuklarla etkili iletişim kurar. X
9 Çocukların gelişimini desteklemek için teknolojiyi her yönüyle etkin kullanmayı ve çocuklara kullanma fırsatları sunmayı öğrenir. X
10 Alanındaki mesleki eğitim ve kariyer kaynaklarını takip edebilecek ve ilgili konularda meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. X
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet ve kültürel değerlerin korunması ilkesiyle hareket eder, çevrenin korunması, iş sağlığı ve güvenliği konularında doğru davranır.
12 Öğrenmeyi öğrenme, öz düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahiptir ve bu becerileri yeni bilgilere erişmek için kullanır. X
13 Toplumsal ve politik yapılar hakkında bilgi sahibi olur, demokratik ve aktif katılım taahhüdüne dayalı olarak sivil hayata katılır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Gelişimin temel kavramlarını açıklar.
2 Gelişimin ilkelerini açıklar.
3 Eğitim psikolojisinde kullanılan araştırma yöntemlerini kavrar.
4 Gelişim alanlarını ve gelişim süreçlerini açıklar.
5 Bireyin özelliklerinin içinde bulunduğu gelişim dönemi özellikleri ile uyumlu olup olmadığını analiz etme yeterliliği kazanır.
6 Bireyin gelişim özelliklerine nasıl katkı sağlanabileceğine ilişkin önerilerde bulunur.
7 Öğrenmeyle ilgili temel kavramları açıklar.
8 Öğrenmeye etki eden faktörleri analiz eder.
9 Eğitim-öğrenme süreçleri çerçevesinde öğrenme kuramlarının nasıl kullanılabileceğine ilişkin farkındalık kazanır.
10 Öğrenme kuramlara göre öğrenme süreçlerini analiz eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 75
1. Kısa Sınav 25
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 1 3 3
Ödev 2 2 4
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 75
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3
Dersin AKTS Kredisi 3