Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Matematik Öğretimi I | SNE 303 | 5 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. NURAY ÇALIŞKAN DEDEOĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. NURAY ÇALIŞKAN DEDEOĞLU, Arş.Gör. FATİH SELİM SELLÜM, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Fatih Selim Süllüm |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğretmenin sahip olması gereken yeterlikler ve sorumluluklar çerçevesinde, matematik öğretiminin amacı ve temel ilkelerini kavramak, ilköğretim matematik dersi öğretim programının amaç, içerik, öğretme-öğrenme süreci ve değerlendirme boyutlarını analiz etmek, öğrenme alanlarında yer alan konulara ilişkin öğretme- öğrenme etkinlikleri geliştirmek ve değerlendirmek. |
Dersin İçeriği | Matematik öğretiminin amacı ve temel ilkeleri; matematik öğretiminin tarihçesi (Dünya'da ve Türkiye'de); matematik öğretiminde yararlanılacak öğretme ve öğrenme stratejileri; ilkokul matematik programının kapsamı, amacı ve özellikleri; belli başlı öğrenme kuramları ve matematik öğrenimi ile ilişkileri; matematik eğitiminde önemli beceriler, ilişkilendirme, temsiller, iletişim, akıl yürütme, problem çözme (stratejiler, aşamalar, problem türleri, vb.); bilgi teknolojilerini kullanma, çocukta sayı kavramının gelişimi (sayma öncesi gelişmeler, birebir eşleme, kardinal değer, birleştirme, ayırma, karşılaştırma, denklik, azlık, çokluk, vb.); basamak değeri, doğal sayıların oluşumu ve yapısal özellikleri; aritmetik işlemler, ilkokul matematik dersi programındaki ilgili konular, kazanımlar ve bunlara uygun etkinlik örnekleri. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Matematik öğretiminin temel kavramlarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Matematik dersi programının kapsamı, amacı ve temel özelliklerini açıklar | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Matematik öğretimindeki öğretme-öğrenme stratejilerini belirler | Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
4 | Çocuktaki sayı kavramının gelişimini ve doğal sayıların oluşumunu analiz edebilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Sayılar ve işlemler öğrenme alanındaki konuların öğretimlerine ilişkin etkinlik planları geliştirir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Matematik ve önemi. Türkiye'nin uluslararası alanda başarı durumu | |
2 | Matematik öğretiminde yararlanılacak öğretme ve öğrenme stratejileri | |
3 | Etkinlik tasarımı, kavram Yanılgıları | |
4 | İlkokul matematik programının kapsamı, amacı ve özellikleri | |
5 | Matematik eğitiminde önemli beceriler | |
6 | Problem çözme | |
7 | Problem çözme | |
8 | Problem çözme | |
9 | Arasınav | |
10 | Çocukta sayı kavramının gelişimi | |
11 | Doğal sayılar ve öğretimi | |
12 | Doğalsayılarda dört işlemin öğretimi | |
13 | İlkokul matematik dersi programındaki ilgili konular, kazanımlar ve etkinlik örnekleri. | |
14 | İlkokul matematik dersi programındaki ilgili konular, kazanımlar ve etkinlik örnekleri. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Sabis dökümanlar sayfasına yüklenmektedir. |
Ders Kaynakları | Altun, M. (2012). Eğitim fakülteleri ve sınıf öğretmenleri için matematik öğretimi. Bursa: Alfa Aktüel Yayınları. Van de Walle, J., Karp, K. S. & Bay-Williams, J. M. (2013) İlkokul ve ortaokul matematiği. Gelişimsel yaklaşımla öğretim. (Çev. Ed. S. Durmuş). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. MEB (2018). İlkokul Matematik Dersi (1-4. Sınıflar) Öğretim Programı. http://mufredat.meb.gov.tr/Dosyalar/201813017165445-MATEMAT%C4%B0K%20%C3%96%C4%9ERET%C4%B0M%20PROGRAMI%202018v.pdf MEB Ders Kitapları: http://www.eba.gov.tr/ |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. | X | |||||
2 | Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. | ||||||
3 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. | ||||||
4 | Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. | X | |||||
5 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. | ||||||
7 | Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). | X | |||||
8 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
9 | Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. | X | |||||
10 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | X | |||||
11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. | X | |||||
12 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. | ||||||
13 | Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. | X | |||||
14 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
15 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Matematik öğretiminin temel kavramlarını bilir | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | Matematik dersi programının kapsamı, amacı ve temel özelliklerini açıklar | 4 | 4 | |||||||||||||
3 | Matematik öğretimindeki öğretme-öğrenme stratejilerini belirler | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||||||||
4 | Çocuktaki sayı kavramının gelişimini ve doğal sayıların oluşumunu analiz edebilir | 4 | 4 | 4 | ||||||||||||
5 | Sayılar ve işlemler öğrenme alanındaki konuların öğretimlerine ilişkin etkinlik planları geliştirir | 4 | 4 | 4 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 103 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |