Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kurum Deneyimi RPD 402 8 1 + 2 2 10
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MURAT İSKENDER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Eda Biçener

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, mezuniyet öncesinde öğrencilere, psikolojik danışma ve rehberlik alanından mezun bireylerin istihdam edildikleri kurumlara ilişkin bilgi ve deneyim kazandırarak, öğrencilerin mezuniyet sonrası kariyer planlarını daha sağlıklı yapabilmelerini sağlamaktır. 

Dersin İçeriği

1. Üniversite Psikolojik Danışma Merkezleri
2. Özel Okul
3. Silahlı Kuvvetler
4. İl Sosyal Hizmetler Müdürlüğü?ne Bağlı Kurumlar
5. Rehberlik Araştırma Merkezi
6. Özel Psikolojik Danışma Merkezi
7. Aile Mahkemesi
gibi kurumları ziyaret/bilgilendirici seminerler alma/çeşitli uygulamalar yapma.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Psikolojik danışmanların görev, yetki ve sorumluluklarının neler olduğunu açıklar. Tartışma, Problem Çözme,
2 İlk ve Ortaöğretim kurumları ile RAM’larda yürütülen PDR hizmetlerinin gerektirdiği farklı yöntem ve teknikleri kullanabilir. Tartışma, Problem Çözme,
3 İlköğretim, ortaöğretim ve Ram’ların idari yapısı konusunda bilgi sahibi olur. Tartışma, Problem Çözme,
4 Bu kurumlarda hazırlanan PDR programlarını değerlendirir. Tartışma, Problem Çözme,
5 Çalıştığı PDR biriminin hedef kitlesinin psikolojik yardım ihtiyaçlarını saptar. Tartışma, Problem Çözme,
6 Saptanan ihtiyaçlara yanıt verebilecek PDR yardımlarını sunar. Tartışma, Problem Çözme,
7 Bu kurumlarda kullanılan ölçme araçlarını tanır, uygular ve sonuçlarını yorumlar. Tartışma, Problem Çözme,
8 Gözlem yaptıkları farklı kurumlardaki öğrencilerin daha çok hangi konularda yardım talebinde bulunduklarını öğrenir. Tartışma, Problem Çözme,
9 Öğrencileri tanımaya ve izlemeye dönük kullanılan bilgi formlarını geliştirebilir. Tartışma, Problem Çözme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı ve gerekleri
2 İlgili kurumların tanıtılması
3 Ders sorumlusunun öğrencinin uygulamalar yapacağı kurum ve kuruluşlara öğrencilerle birlikte ilk ziyareti
4 Kurumları ziyaret/bilgilendirici seminerler alma/çeşitli uygulamalar yapma, rapor yazma
5 Kurumları ziyaret/bilgilendirici seminerler alma/çeşitli uygulamalar yapma, rapor yazma
6 Kurumları ziyaret/bilgilendirici seminerler alma/çeşitli uygulamalar yapma, rapor yazma
7 Kurumları ziyaret/bilgilendirici seminerler alma/çeşitli uygulamalar yapma, rapor yazma
8 Kurumları ziyaret/bilgilendirici seminerler alma/çeşitli uygulamalar yapma, rapor yazma
9 Kurumları ziyaret/bilgilendirici seminerler alma/çeşitli uygulamalar yapma, rapor yazma
10 Kurumları ziyaret/bilgilendirici seminerler alma/çeşitli uygulamalar yapma, rapor yazma
11 Kurumları ziyaret/bilgilendirici seminerler alma/çeşitli uygulamalar yapma, rapor yazma
12 Kurumları ziyaret/bilgilendirici seminerler alma/çeşitli uygulamalar yapma, rapor yazma
13 Kurumları ziyaret/bilgilendirici seminerler alma/çeşitli uygulamalar yapma, rapor yazma
14 Kurumları ziyaret/bilgilendirici seminerler alma/çeşitli uygulamalar yapma, rapor yazma
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

CAN, Gürhan (Editör) (2010). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara: PegemA Yayıncılık.
GÜVEN, Mehmet. (Editör), (2010). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara, Anı Yayıncılık.
KAYA, Alim. (Editör) (2011). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara, Anı Yayıncılık.
KEPÇEOĞLU, Muharrem (2000). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. İstanbul, Alkım Yayınları.
KUZGUN, Yıldız (2011). Rehberlik ve Psikolojik Danışma. Ankara. Nobel Yayın-Dağıtım.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır.
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır.
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur.
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir.
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar.
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar.
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır.
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar.
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir.
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır.
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder.
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar.
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır.
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir.
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır.
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder.
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar.
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir.
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar.
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir.
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar.
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir.
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar.
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır.
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular.
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir.
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur.
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır.
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28 PÇ 29 PÇ 30 PÇ 31
1 Psikolojik danışmanların görev, yetki ve sorumluluklarının neler olduğunu açıklar.
2 İlk ve Ortaöğretim kurumları ile RAM’larda yürütülen PDR hizmetlerinin gerektirdiği farklı yöntem ve teknikleri kullanabilir.
3 İlköğretim, ortaöğretim ve Ram’ların idari yapısı konusunda bilgi sahibi olur.
4 Bu kurumlarda hazırlanan PDR programlarını değerlendirir.
5 Çalıştığı PDR biriminin hedef kitlesinin psikolojik yardım ihtiyaçlarını saptar.
6 Saptanan ihtiyaçlara yanıt verebilecek PDR yardımlarını sunar.
7 Bu kurumlarda kullanılan ölçme araçlarını tanır, uygular ve sonuçlarını yorumlar.
8 Gözlem yaptıkları farklı kurumlardaki öğrencilerin daha çok hangi konularda yardım talebinde bulunduklarını öğrenir.
9 Öğrencileri tanımaya ve izlemeye dönük kullanılan bilgi formlarını geliştirebilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 10
Toplam 10
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 2 20 40
Performans Görevi (Uygulama) 1 20 20
Final 1 20 20
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 5 80
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 1 90 90
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 486
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 19,44
Dersin AKTS Kredisi 10