Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Seçmeli Iv: Test Geliştirme RPD 441 7 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÜLDEN KAYA UYANIK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Erol UĞUR
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu derste psikometrik kuramların yanısıra temel test uygulama ve yorumlama becerileri üzerinde durulur, özellikle çocuklarla ilgili test uygulamaları üzerinde çalışılır.
Dersin İçeriği Bu derste rapor yazma becerileri geliştirilir. Bu derste psikometrik kuramların yanısıra temel test uygulama ve yorumlama becerileri üzerinde durulur, özellikle çocuklarla ilgili test uygulamaları üzerinde çalışılır.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Temel kavramları tanımlar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
2 Güvenirlik ve geçerlik arasındaki ilişkiyi tartışır. Anlatım, Beyin Fırtınası,
3 Farklı yöntemlerle madde hazırlar. Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
4 Maddelerin ön incelemesini yapar. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma,
5 Testin deneme formunu oluşturarak uygular. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
6 Madde istatistiklerine göre madde seçer. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem,
7 Güvenirlik ve geçerlik hesaplamalarını yapar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
8 Nihai test formunu oluşturur. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma,
9 Sonuçları raporlaştırır. Anlatım, Tartışma, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Testlerin Doğası Ve Kullanışını Kavrayabilme
2 Testlerin Klinik, Eğitsel Ve Akademik Kullanımlarını Tanıyabilme
3 Ölçekler Ve Frekans Dağılımlarını Tanıyabilme
4 Korelasyon, Güvenirlik Ve Geçerlik Bilgisi
5 Belirli Bir Amaç İçin Uygun Testi Seçebilme
6 Ölçmede Güncel Gelişmeleri Ve Gelecekteki Durumu Tanıyabilme
7 Genel Zihinsel Gelişim Ve Çeşitli Zeka Testlerini Tanıyabilme
8 Bireysel Ve Grup Zeka Testlerinin Kullanımını Kavrayabilme
9 İlgi Envanterleri Bilgisi
10 Mesleki Gelişim Ve Çeşitli Mesleki İlgi Envanterlerini Tanıyabilme
11 Kişilik Gelişimi Ve Çeşitli Kişilik Testlerini Tanıyabilme
12 Objektif Ve Projektif Kişilik Testler Bilgisi
13 Profesyonel Olarak Uygulanan Bir Zeka Ya Da Kişilik Testini Gözlemleyebilme
14 Sınıf Arkadaşına MMPI Uygulayıp Profilini Çizebilme
Kaynaklar
Ders Notu Psikolojik testler, İbrahim Ethem Özgüven PDREM Yayınları, Ankara (2005)
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin farkındadır.
2 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alan terminolojisini anadilin dil bilgisi kurallarına sadık kalarak kullanır. X
3 Rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili duygu, düşünce ve olguları her türlü kültürel ve sosyal bağlamda ifade edebilecek dilsel etkileşimde bulunur
4 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını belirleyebilecek dilsel etkileşimde bulunur.
5 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir.
6 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlar ile olumlu kabul çerçevesinde iletişim kurar.
7 Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık alanıyla ilgili araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve her birini açıklar.
8 Mesleki danışmalık yardım sürecinde kullanılacak ölçme araçlarını amaçına uygun kullanır.
9 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri ile ilgili elde ettiği araştırma sonuçlarını amaca uygun şekilde yorumlar.
10 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları bilir.
11 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek dijital kaynakları amaçları doğrultusunda etkin kullanır.
12 Çeşitli iletişim araçlarını kullanarak rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, görüş ve önerilerini etkili şekilde ifade eder.
13 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını planlar.
14 Danışana ve duruma özgü koşulları psikolojik danışma sürecini planlarken dikkate alır.
15 Hizmet verdiği kurumun değişen ihtiyaçlarına uygun önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini gerçekleştirir.
16 Danışanlarının ihtiyaçlarına göre karar vererek bireysel ve grupla psikolojik danışma oturumlarını yürütür ve sonlandırır.
17 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sosyal kaynaklarıından destek talep eder.
18 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir ve bu kapsam çerçevesinde okul paydaşlarına hizmet sunar.
19 Gelişim, öğrenme ve kişilik kuramlarını referans alarak danışanların problemlerini bilimsel bir bakış ile çerçevelendirir.
20 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar.
21 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir.
22 Rehberlik hizmetlerini etkili yürütebilmek için öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve iş birliği kurar.
23 Çeşitli uyum bozukluklarına sahip öğrencilerin tespit edilmesi, müdahale planının geliştirilmesi, uygulama ve izleme süreçlerini gerçekleştirir.
24 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yapabilme becerisini bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını planlar.
25 Bireysel ve grupla psikolojik danışma yaparken bireysel ve sosyal koşulları dikkate alarak bireye özgü uygun danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır.
26 Yaşam dönemlerinde ortaya çıkabilecek gelişimsel krizlerin sağaltımına yönelik bir rehberlik programını uygular.
27 Rehberlik ve psikolojik danışma alanının etik ilkerine sadık kalarak olumlu kabul çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır
28 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip danışanların ihtiyaçlarını dikkate alarak grupla ya da bireysel psikolojik danışma gerçekleştirir.
29 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur.
30 Mesleki etik ilkelere riayet ederek farklı kültürel bağlamlara sahip danışanlara uygun psikolojik danışma oturumlarını başlatır, sürdürür ve sonlandırır.
31 İnsan ilişkileri ve iletişimin temel ilkelerine uygun mesleki tutum geliştirir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28 PÇ 29 PÇ 30 PÇ 31
1 Temel kavramları tanımlar.
2 Güvenirlik ve geçerlik arasındaki ilişkiyi tartışır.
3 Farklı yöntemlerle madde hazırlar.
4 Maddelerin ön incelemesini yapar.
5 Testin deneme formunu oluşturarak uygular.
6 Madde istatistiklerine göre madde seçer.
7 Güvenirlik ve geçerlik hesaplamalarını yapar.
8 Nihai test formunu oluşturur.
9 Sonuçları raporlaştırır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 1 10 10
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 127
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,08
Dersin AKTS Kredisi 5