Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Aile İçi İlişkiler ve İletişim RPD 018 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

İnsan İlişkileri ve İletişim

Aile Danışmanlığı ve Etik

Aile İçi Şiddet

Ana-Baba Eğitimi

Boşanma ve Boşanma Arabuluculuğu

Kültüre Duyarlı Aile Danışmanlığı

Evlilik Öncesi Psikolojik Danışma

Türk Kültüründe Aile ve Çocuk

Çocuk İstismarı ve İhmali

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET KAYA
Dersi Verenler Doç.Dr. MEHMET KAYA,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Samet Makas

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilere aile olgusunu, iletişim donanımlarını, aile içi iletişim çatışmalarının kaynaklarını ve sağlıklı aile yapısı için etkin iletişim kalıplarını öğrenmelerini sağlamak.

Dersin İçeriği

Aile yapısı ve etkileşim örüntüleri, ailede etkili iletişim becerileri, temel iletişim becerileri, ben-sen biz dilleri, aile üyelerinin uygun olmayan iletişim dilleri, eşler arası iletişim, ebeveyn-çocuk iletişimi ve aileye yönelik iletişim eğitimi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Aile kurumunun işlevlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
2 Aile yaşam döngüsünün aşamalarını bilir. Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Aile bireyleri arasındaki etkileşimi ifade eder. Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Aile yapısının özellikleri içinde aile uyumunu bozan özellikleri açıklar. Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Ailede anne baba tutumlarının çocuğun kişisel gelişimi üzerindeki etkilerini açıklar. Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Farklı iletişim kuramlarını açıklar. Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Ana baba çocuk sevgisinin aile içi iletişime etkisini kavrar. Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
8 Aile içi etkileşimi güçlendirecek becerileri tanır. Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
9 Sağlıklı ve sağlıksız ailenin özelliklerini sıralar. Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
10 Ülkemiz ve farklı kültürlerin aile kurumuna bakışı ve tarihsel süreç içerisindeki değişimini açıklar. Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
11 Ailede sosyal destek sistemini açıklar. Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sevgi ve Aşk Psikolojisi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Aile Tanımları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Aile Türleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Aile Tutumları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Aile Yaşam Döngüsü Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Ailede Sosyal Destek Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 İletişim Kavramı ve İletişimin Temel Öğeleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 Beş Sevgi Dili Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Aile İçi İletişim Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Aile Kural Koyma ve Çatışma Çözümü Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Ailede Disiplin, İtaat ve Saygı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Aile Eğitimi ve Ailelere Yönelik Rehberlik Çalışmaları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Ailelere Yönelik Sosyal Hizmetler ve Ailelere Yardım Veren Kurumlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Dökmen,Ü,.İletişim Çatışmaları ve Empati, Ankara, 2000

 

Nazlı, S. (2000). Aile Danışması. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım

 

Yıldırım, İ. (2006). Anne Baba Desteği ve Başarı; Anne Babalar Çocuklarına Nasıl Destek Olabilirler. Ankara: Anı Yayıncılık

 

Özuğurlu, K. (1996). Evlilik Raporu. İstanbul: Altın Kitaplar Yayınevi 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. X
2 Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. X
3 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür X
4 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. X
5 Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. X
6 Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. X
7 Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. X
8 Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. X
9 Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder X
10 Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. X
11 Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. X
12 Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. X
13 Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. X
14 Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. X
15 Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. X
16 Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. X
17 Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. X
18 Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. X
19 Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. X
20 Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. X
21 Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. X
22 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. X
23 Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. X
24 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. X
25 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. X
26 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. X
27 Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. X
28 Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. X
29 Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. X
30 Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. X
31 Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. X
32 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder. X
33 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
34 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. X
35 Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir. X
36 Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder. X
37 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
38 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
39 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
40 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir. X
41 Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28 PÇ 29 PÇ 30 PÇ 31 PÇ 32 PÇ 33 PÇ 34 PÇ 35 PÇ 36 PÇ 37 PÇ 38 PÇ 39 PÇ 40 PÇ 41
1 Aile kurumunun işlevlerini açıklar.
2 Aile yaşam döngüsünün aşamalarını bilir.
3 Aile bireyleri arasındaki etkileşimi ifade eder.
4 Aile yapısının özellikleri içinde aile uyumunu bozan özellikleri açıklar.
5 Ailede anne baba tutumlarının çocuğun kişisel gelişimi üzerindeki etkilerini açıklar.
6 Farklı iletişim kuramlarını açıklar.
7 Ana baba çocuk sevgisinin aile içi iletişime etkisini kavrar.
8 Aile içi etkileşimi güçlendirecek becerileri tanır.
9 Sağlıklı ve sağlıksız ailenin özelliklerini sıralar.
10 Ülkemiz ve farklı kültürlerin aile kurumuna bakışı ve tarihsel süreç içerisindeki değişimini açıklar.
11 Ailede sosyal destek sistemini açıklar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 90
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 2 26
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4