Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Okullarda Rpd Uygulaması I | RPD 409 | 7 | 2 + 6 | 5 | 10 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | -Bağımlılık ve Bağımlılıkla Mücadele -İnsan İlişkileri ve İletişim -Kariyer Planlama ve Geliştirme -Okulda Ruh Sağlığı -Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma -RPD’de Konsültasyon -Yaratıcı Drama -Okullarda Yaşam Kariyeri Gelişimi |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. EYÜP ÇELİK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. TUNCAY AYAS, Öğr.Gör.Dr. BASRİ ÖZÇELİK, Doç.Dr. MEHMET KAYA, Prof.Dr. MURAT İSKENDER, Doç.Dr. BETÜL DÜŞÜNCELİ, MEB Personeli , Prof.Dr. EYÜP ÇELİK, Doç.Dr. ÜMİT SAHRANÇ, Arş.Gör.Dr. SAMET MAKAS, Arş.Gör. EDA BİÇENER, Arş.Gör. MESUDE SEVEN GÜRÇEN, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Samet MAKAS Arş. Gör. Eda BİÇENER |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İlkokul, ortaokul ve lise düzeyinde yürütülen rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetlerinin eğitim örgütü içerisindeki yeri ve işleyişinin kavranması; rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetlerinin yürütülmesi konusunda gerekli deneyim ve becerilerin kazanılması. |
Dersin İçeriği | Psikolojik Danışmanlık ve Rehberliğin Temelleri, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik, Rehberliğin Amaçları, Rehberliğin İlkeleri, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberliğin Etik Kuralları, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlikte Araştırma |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Okullarda yapılan doğrudan öğrenciye yönelik ve dolaylı PDR hizmetlerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, | |
2 | Eğitim sürecinde öğrencileri tanımanın gereğini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, | |
3 | Uyum güçlüğü çeken ve risk grubunda bulunan öğrencileri tespit eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, | |
4 | Bireyin hangi alanda rehberlik gereksinimi olduğunu fark eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, | |
5 | Terapötik iletişim ve danışma becerisi ile bireye özgü profesyonel yardım oturumları planlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, | |
6 | Grupla Psikolojik danışma yapabilme becerisi kazanarak bireye özgü sıkıntıları belirler ve uygun psikoeğitim oturumları planlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, | |
7 | Okulda amaca uygun bir test-dışı tekniği uygular, yorumlar ve değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, | |
8 | Öğrencilerin kişisel gelişimini ve geleceğini planlamalarında rehberlik yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, | |
9 | Mesleki rehberlik ve danışma uygulamasında yetkin hale gelerek öğrencilere uygun mesleki yönlendirmeleri saptar . | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
10 | Verimli ders çalışma yöntemlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Oryantasyon çalışması | |
2 | İhtiyaç analizi uygulanması | |
3 | İhtiyaç analizinin sonuçları doğrultusunda sınıf rehberlik planlarının ve okul çalışma programlarının revize edilmesi | |
4 | İhtiyaca yönelik rehberlik panosu hazırlama | |
5 | Uyum güçlüğü çeken ve risk grubunda bulunan öğrencilerin tespit edilmesi | |
6 | Uyum güçlüğü çeken öğrencileri bulmaya yönelik uygulanmış olan testlerin değerlendirilmesi ve sonuçların paylaşılması | |
7 | Uyum güçlüğü olan çocuklarla görüşme | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Uyum güçlüğü olan çocuklarla görüşme | |
10 | Uyum güçlüğü olan çocuklar için veli ve öğretmenlere müşavirlik | |
11 | İhtiyaca yönelik psikoeğitim çalışması | |
12 | İhtiyaca yönelik psikoeğitim çalışması | |
13 | İhtiyaca yönelik test ve envanter uygulanması | |
14 | Test ve envanterlerin değerlendirilmesi ve sonuçların paylaşılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Korkut Owen (2015). Okul Temelli Önleyici Rehberlik ve Psikolojik Danışma (4. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık Doğan, E. (2017). Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik (5. Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık Arı, Korkmaz, E. (2015). İlk ve Ortaöğretim Okullarında Rehberlik ve Danışmanlık Uygulamalı Yaklaşım. Eğitim Yayınevi Cansever, G. (1982). Klinik Psikolojide Değerlendirme Yöntemleri. İstanbul: Gözlem Matbaacılık. Erkan, S. (1995). Örnek Grup Rehberliği Etkinlikleri. Ankara : Pegem Yayınları. Özçelik, D.A. (1981). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (5.Baskı). Ankara : Meso Yayınevi. Kuzgun, Y. (1988). Kendini Değerlendirme Envanteri El Kitabı. Ankara : ÖSYM Yayınları. Özgüven, E. (1996). Görüşme; İlke ve Teknikleri. Ankara : İleri Matbaası. Usluer, E. (1998). Meslek İnceleme Kılavuzu. Özgüven, E. (1999). Hacettepe Kişilik Envanteri. Ankara : PDRM Yayınları. (1998). Bireyi Tanıma Teknikleri. Ankara : PDREM Yayınları. (1994). Psikolojik Testler. Ankara : PDREM Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. | X | |||||
2 | Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. | X | |||||
3 | Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür | X | |||||
4 | Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. | X | |||||
5 | Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. | ||||||
6 | Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. | X | |||||
7 | Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. | ||||||
8 | Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. | X | |||||
9 | Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder | X | |||||
10 | Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. | X | |||||
11 | Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. | X | |||||
12 | Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. | X | |||||
13 | Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. | X | |||||
14 | Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. | ||||||
15 | Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. | X | |||||
16 | Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. | X | |||||
17 | Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. | X | |||||
18 | Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. | X | |||||
19 | Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. | X | |||||
20 | Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. | X | |||||
21 | Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. | X | |||||
22 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. | X | |||||
23 | Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. | X | |||||
24 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. | X | |||||
25 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. | X | |||||
26 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. | X | |||||
27 | Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. | X | |||||
28 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. | X | |||||
29 | Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. | X | |||||
30 | Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. | X | |||||
31 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. | X | |||||
32 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder. | X | |||||
33 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | ||||||
34 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. | ||||||
35 | Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir. | ||||||
36 | Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder. | ||||||
37 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | ||||||
38 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | X | |||||
39 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | X | |||||
40 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir. | ||||||
41 | Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 | PÇ 32 | PÇ 33 | PÇ 34 | PÇ 35 | PÇ 36 | PÇ 37 | PÇ 38 | PÇ 39 | PÇ 40 | PÇ 41 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Okullarda yapılan doğrudan öğrenciye yönelik ve dolaylı PDR hizmetlerini bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Eğitim sürecinde öğrencileri tanımanın gereğini kavrar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Uyum güçlüğü çeken ve risk grubunda bulunan öğrencileri tespit eder. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | Bireyin hangi alanda rehberlik gereksinimi olduğunu fark eder. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Terapötik iletişim ve danışma becerisi ile bireye özgü profesyonel yardım oturumları planlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Grupla Psikolojik danışma yapabilme becerisi kazanarak bireye özgü sıkıntıları belirler ve uygun psikoeğitim oturumları planlar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Okulda amaca uygun bir test-dışı tekniği uygular, yorumlar ve değerlendirir | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8 | Öğrencilerin kişisel gelişimini ve geleceğini planlamalarında rehberlik yapar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9 | Mesleki rehberlik ve danışma uygulamasında yetkin hale gelerek öğrencilere uygun mesleki yönlendirmeleri saptar . | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10 | Verimli ders çalışma yöntemlerini açıklar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 2 | 5 | 10 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 242 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 9,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 10 |