Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Psikolojik Danışma Becerileri RPD 304 6 1 + 2 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

- Çocuk ve Ergenlerle Psikolojik Danışma

- Kısa Süreli Psikolojik Danışma

- Krize Müdahale

- Kültüre Duyarlı Psikolojik Danışma

- Yeni Psikolojik Danışma Yaklaşım ve Modelleri

- Aile Danışmanlığı ve Etik

- Evlilik Öncesi Psikolojik Danışma

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET KAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Samet Makas

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı; akran danışanlarla yapacakları bireysel psikolojik danışma deneyimleri kapsamında öğrencilere psikolojik danışma süreci ve basamakları, temel ve ileri düzey psikolojik danışma becerileri, danışanla ilk görüşmenin yürütülmesi, etkili bir psikolojik danışma ilişkisinin kurulması, psikolojik danışma oturumlarının yönetilmesi, deneyimsiz psikolojik danışmanların karşılaştıkları zorluklar konularında gerekli olan bilgi ve becerileri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Psikolojik danışma sürecinde oturumları yönetme, danışan sorunlarını değerlendirme ve kavramlaştırma, amaç oluşturma, ileri psikolojik danışma becerilerini kullanma, strateji belirleme ve müdahale seçme, sonlandırma ve izleme konularında gerekli olan bilgi ve beceriler, ele alınan konular ile ilgili uygulamalar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Psikolojik danışma sürecinde kullanılan temel ve ileri düzey psikolojik danışma becerilerini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
2 Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulların önemini ve işlevini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
3 Psikolojik danışma sürecini ve aşamalarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
4 Bireye özgü uygun danışma oturumları planlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
5 Psikolojik danışmada gerekli olan terapötik koşulları bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
6 Psikolojik danışma yaparken temel psikolojik danışma becerilerini kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
7 Psikolojik danışmada kullanılan temel beceriler arasındaki ilişkiyi açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
8 Psikolojik danışma sürecindeki dinamikleri fark eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
9 Psikolojik danışma sürecini etkili bir şekilde sonlandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
10 Psikolojik danışma uygulamaları sırasında dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin Tanıtımı: Kapsamı, Gerekçesi, Önemi, Kural ve Gerekleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Psikolojik Danışma Sürecine Genel Bir Bakış: Aşamalar, Psikolojik Danışma İlişkisi, Psikolojik Danışma Becerileri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Gözlem ve iletişim Becerileri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Danışanla İlk Görüşmenin Yapılması: Yapılandırma, Bilgilendirilmiş Onay Formu Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Danışanın sorunlarını değerlendirme Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Psikolojik danışmada amaç oluşturma Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Strateji belirleme ve müdahale seçme Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav
9 Duygularla ilgili müdahaleler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Bilişsel müdahaleler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Davranışçı müdahaleler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Sistemik müdahaleler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Sonlandırma ve izleme Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Genel değerlendirme Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Akkoyun, F. (1994). Yardım Becerileri (Temel Eğitim Programı) Ankara: Nobel. arkhuff, F. (1986). The Art of Helping (5 th edition) Ambers: Human Resource Dewelopmant Pres, Publishers of Human Technology.

Cormier,S. ve Hackney,H.(2009). Psikolojik Danışma Stratejiler ve Müdahaleler. (Çevr. Ed: Süleyman Doğan ve Barış Yaka) . Ankara: Pegem A

Delaney, D.J ve Eisenberg, S.(1993). Psikolojik Danışma Süreci. (Çeviri: N.Ören ve M. Takkaç).İstanbul: MEB yayınları.

Egan, G (1975). Psikolojik Danışmaya Giriş: Kişiler arası İlişkiler Kurmada ve Kişisel Yardım Hizmeti Vermede Sistematik Bir Model. (Çevirenler: F. Akkoyun ve arkadaşları).Ankara: Nobel

Egan, G.(1975). Yardım Becerileri Alıştırmaları / Psikolojik Danışmaya Giriş Kitabına Eşlik Eden Eğitim El Kitabı. (Çevirenler: F. Akkoyun ve arkadaşları)Ankara: Nobel.

Eisenberg, S. ve Delenay, D.J. (1993). Psikolojik Danışma Süreci. (N. Ören ve M. Takkaç). İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı yayınları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. X
2 Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. X
3 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür X
4 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. X
5 Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. X
6 Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. X
7 Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. X
8 Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. X
9 Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder X
10 Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. X
11 Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. X
12 Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. X
13 Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. X
14 Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. X
15 Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. X
16 Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. X
17 Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. X
18 Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. X
19 Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. X
20 Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. X
21 Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. X
22 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. X
23 Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. X
24 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. X
25 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. X
26 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. X
27 Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. X
28 Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. X
29 Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. X
30 Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. X
31 Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. X
32 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder. X
33 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
34 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. X
35 Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir. X
36 Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder. X
37 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. X
38 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
39 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. X
40 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir. X
41 Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28 PÇ 29 PÇ 30 PÇ 31 PÇ 32 PÇ 33 PÇ 34 PÇ 35 PÇ 36 PÇ 37 PÇ 38 PÇ 39 PÇ 40 PÇ 41
1 Psikolojik danışma sürecinde kullanılan temel ve ileri düzey psikolojik danışma becerilerini tanımlar.
2 Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulların önemini ve işlevini kavrar.
3 Psikolojik danışma sürecini ve aşamalarını açıklar.
4 Bireye özgü uygun danışma oturumları planlar.
5 Psikolojik danışmada gerekli olan terapötik koşulları bilir.
6 Psikolojik danışma yaparken temel psikolojik danışma becerilerini kullanır.
7 Psikolojik danışmada kullanılan temel beceriler arasındaki ilişkiyi açıklar.
8 Psikolojik danışma sürecindeki dinamikleri fark eder.
9 Psikolojik danışma sürecini etkili bir şekilde sonlandırır.
10 Psikolojik danışma uygulamaları sırasında dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
2. Final 0
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 110
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,4
Dersin AKTS Kredisi 4