Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kişilik Kuramları RPD 202 4 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MURAT İSKENDER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Erol UĞUR

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kişilik üzerine ortaya atılan kuramları ve kişiliğin gelişimini kavratarak edinilen bilgilerin alan uygulamalarıyla ilişkilendirilmesini sağlamayı amaçlar. 

Dersin İçeriği

Kişilikle ilgili temel kavramlar, kişiliğin gelişimi, uyum ve ruh sağlığı; kişilik kuramlarının özellikleri ve karşılaştırılması, kişilik kuramlarının alan uygulamaları ile ilişkilendirilmesi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kişilik ile ilgili temel kavramları sıralar. Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Kişiliğin gelişiminde etkili olan biyolojik faktörleri açıklar. Anlatım, Beyin Fırtınası,
3 Kişiliğin gelişiminde etkili olan çevresel faktörleri açıklar. Anlatım, Beyin Fırtınası,
4 Kişilik gelişimi ile ruh sağlığı ve uyum sorunları arasındaki neden-sonuç ilişkisini açıklar. Anlatım, Beyin Fırtınası,
5 Kişilik bozukluklarının nedenlerini açıklar. Anlatım, Beyin Fırtınası,
6 Kişilik bozuklukları arasındaki benzerlik-farklılıkları ifade eder. Anlatım, Beyin Fırtınası,
7 Farklı kuramlara göre kişilik gelişim sürecini açıklar. Anlatım, Beyin Fırtınası,
8 Kişilik kuramları ile ruh sağlığı ve uyum sorunlarını ilişkilendirir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
9 Kişilik kuramlarını alan uygulamalarında hangi noktada kullanabileceğini açıklar. Anlatım, Beyin Fırtınası,
10 Kişilik kuramlarından faydalanarak alan uygulamalarında kullanabileceği müdahale yöntemlerini sıralar. Anlatım, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Temel kavramlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Psikanalitik kuramlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Psikanalitik kuramlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Davranışçı kuramlar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Bilişsel kuram- İnsancıl kuram Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Varoluşçu kuram Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav
9 Ayırıcı özellik kuramı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Biyolojik kuram Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 A Tipi Kişilik bozuklukları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 B Tipi Kişilik Bozuklukları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 C Tipi kişilik bozuklukları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Genel değerlendirme Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Burger, J.M., (2014).Kişilik.İstanbul: Kaknüs.

Cervone, D., Lawrence, A.P., (2016). Kişilik Psikolojisi. Ankara: Nobel.

Yazgan İnanç, B., Yerlikaya, E.E., (2008). Kişilik Kuramları.Ankara: Pegem.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. X
2 Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar.
3 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür
4 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir.
5 Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar.
6 Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar.
7 Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür.
8 Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür.
9 Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder
10 Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar.
11 Aile danışmanlığı kuramlarını bilir.
12 Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar.
13 Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar.
14 Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür.
15 Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar.
16 Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. X
17 Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. X
18 Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. X
19 Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. X
20 Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. X
21 Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. X
22 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. X
23 Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir.
24 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. X
25 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. X
26 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. X
27 Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. X
28 Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. X
29 Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. X
30 Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. X
31 Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. X
32 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder. X
33 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. X
34 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. X
35 Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir.
36 Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder.
37 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar.
38 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. X
39 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur.
40 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir. X
41 Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16 PÇ 17 PÇ 18 PÇ 19 PÇ 20 PÇ 21 PÇ 22 PÇ 23 PÇ 24 PÇ 25 PÇ 26 PÇ 27 PÇ 28 PÇ 29 PÇ 30 PÇ 31 PÇ 32 PÇ 33 PÇ 34 PÇ 35 PÇ 36 PÇ 37 PÇ 38 PÇ 39 PÇ 40 PÇ 41
1 Kişilik ile ilgili temel kavramları sıralar.
2 Kişiliğin gelişiminde etkili olan biyolojik faktörleri açıklar.
3 Kişiliğin gelişiminde etkili olan çevresel faktörleri açıklar.
4 Kişilik gelişimi ile ruh sağlığı ve uyum sorunları arasındaki neden-sonuç ilişkisini açıklar.
5 Kişilik bozukluklarının nedenlerini açıklar.
6 Kişilik bozuklukları arasındaki benzerlik-farklılıkları ifade eder.
7 Farklı kuramlara göre kişilik gelişim sürecini açıklar.
8 Kişilik kuramları ile ruh sağlığı ve uyum sorunlarını ilişkilendirir.
9 Kişilik kuramlarını alan uygulamalarında hangi noktada kullanabileceğini açıklar.
10 Kişilik kuramlarından faydalanarak alan uygulamalarında kullanabileceği müdahale yöntemlerini sıralar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 1 1
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 57
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,28
Dersin AKTS Kredisi 2