Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kültürel Antropoloji | RPD 103 | 1 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET CÜNEYT BİRKÖK |
Dersi Verenler | Doç.Dr. MEHMET CÜNEYT BİRKÖK, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Samet MAKAS |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kültürel Antropolojinin temelleri hakkında bakış açısı kazandırmak ve insan biliminin psikolojiyle ilişkisini göstermektir. |
Dersin İçeriği | Antropolojinin temel konuları ve kültür kavramı; kültürel antropolojinin tarihçesi ve kültürel değişme, kültür ve değerler, kültürün ilişkili olduğu kavramlar (dil, ekoloji, üretim biçimleri ve ekonomi), toplumsal cinsiyet, evlilik, aile, akrabalık ve soy sistemleri; sosyal organizasyonlar ve törenlerin simgesel anlamı; din antropolojisi, iletişim, ekonomi, eğitim, film ve fotoğrafçılık, tarih, gazetecilik, hukuk, dil bilim, edebiyat, tıp, siyaset bilimi ve sosyoloji olmak üzere farklı alanların ders kapsamında ve Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık çerçevesinde ele alınması |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kültürel Antropolojinin kapsamı ve yöntemini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Antropoloji kuramlarını tanır. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Evrim düşüncesinin gelişim süreçlerini bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | İnsanın canlılar dünyasındaki yerini ve insanın çeşitliliğini kavrar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Kültür kavramının geçirdiği değişimi ve aktarılma süreçlerini kavrar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Kültür ve değerler sisteminin önemini gerekçesiyle açıklayabilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Kültürün ilişkili olduğu kavramları bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | İçinde yaşadığı kültürün değerlerini evrensel kültürle ilişkilendirebilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
9 | İçinde yaşadığı kültürün problemli ögelerini fark eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
10 | Dünya üzerindeki farklı kültürel yapılarla birlikte yaşamada istekli olur. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genel bilgilendirme ve değerlendirmeler | |
2 | Antropolojinin yaklaşımı ve ilkeleri | |
3 | Sosyal—kültürel antropoloji | |
4 | Antropolojinin diğer insan ve toplum bilimleri içindeki yeri | |
5 | Kültür nedir? (I.Kısa Sınav) | |
6 | Kültürel süreçler. | |
7 | Kültüre yaklaşımlar: temel antropoloji kuramları | |
8 | Ara sınav | |
9 | İnsanın canlılar dünyasındaki yeri ve biyolojik çeşitliliği | |
10 | İnsanın kültürel evrimi (II.kısa Sınav) | |
11 | Sanayi öncesi uyarlanma ve yaşam tarzları | |
12 | Kent, devlet ve endüstri | |
13 | Din ve kutsal | |
14 | Kültürel antropoloji, küresel kültür, bilgi toplumu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Robert H. Lavenda, Emily A. Schultz (2018). Kültürel Antropoloji, Temel Kavramlar, Doğu Batı Yayınları Aydın, S. ve Erdal, Y. S. (2007). Antropoloji. (H. Üstündağ-Aydın, Ed.). Eskişehir: A.Ü. A.Ö.F.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. | X | |||||
2 | Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. | X | |||||
3 | Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür | X | |||||
4 | Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. | X | |||||
5 | Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. | X | |||||
6 | Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. | X | |||||
7 | Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. | X | |||||
8 | Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. | X | |||||
9 | Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder | X | |||||
10 | Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. | X | |||||
11 | Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. | X | |||||
12 | Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. | X | |||||
13 | Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. | X | |||||
14 | Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. | X | |||||
15 | Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. | X | |||||
16 | Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. | X | |||||
17 | Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. | X | |||||
18 | Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. | X | |||||
19 | Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. | X | |||||
20 | Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. | X | |||||
21 | Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. | X | |||||
22 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. | X | |||||
23 | Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. | X | |||||
24 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. | X | |||||
25 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. | X | |||||
26 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. | X | |||||
27 | Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. | X | |||||
28 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. | X | |||||
29 | Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. | X | |||||
30 | Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. | X | |||||
31 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. | X | |||||
32 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder. | ||||||
33 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | ||||||
34 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. | ||||||
35 | Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir. | ||||||
36 | Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder. | ||||||
37 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | ||||||
38 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | ||||||
39 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | ||||||
40 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir. | ||||||
41 | Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 | PÇ 32 | PÇ 33 | PÇ 34 | PÇ 35 | PÇ 36 | PÇ 37 | PÇ 38 | PÇ 39 | PÇ 40 | PÇ 41 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kültürel Antropolojinin kapsamı ve yöntemini bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | Antropoloji kuramlarını tanır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | Evrim düşüncesinin gelişim süreçlerini bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | İnsanın canlılar dünyasındaki yerini ve insanın çeşitliliğini kavrar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | Kültür kavramının geçirdiği değişimi ve aktarılma süreçlerini kavrar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | Kültür ve değerler sisteminin önemini gerekçesiyle açıklayabilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 | Kültürün ilişkili olduğu kavramları bilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8 | İçinde yaşadığı kültürün değerlerini evrensel kültürle ilişkilendirebilir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9 | İçinde yaşadığı kültürün problemli ögelerini fark eder. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10 | Dünya üzerindeki farklı kültürel yapılarla birlikte yaşamada istekli olur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Proje / Tasarım | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 110 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |