Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Dili II TUR 102 2 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. GÖKHAN EKŞİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencinin Türkçenin özelliklerini bilmesini, dili doğru ve etkili kullanabilmesini ve toplum içinde kendini daha iyi ifade edebilmesini sağlamak

Dersin İçeriği

Öğrencinin Türkçenin özelliklerini bilmesini, dili doğru ve etkili kullanabilmesini ve toplum içinde kendini daha iyi ifade edebilmesini sağlamak

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anadilinin önemini açıklar. Beyin Fırtınası,
2 Türk Dilinin tarihsel gelişimini etkileyen faktörleri açıklar. Soru-Cevap, Anlatım,
3 Türk Dilinin tarihsel dönemlerine ait eserleri kavrar. Soru-Cevap, Anlatım,
4 Bir eserin Türk Dilinin hangi dönemine ait olduğunu belirler. Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası,
5 Türk Dilinin özelliklerini açıklayabilir. Rol Oynama, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Türk Dilinin ses ve yapı özelliklerini açıklar ve örneklendirir. Tartışma, Anlatım,
7 Türk Dilinin cümle özelliklerini açıklar ve örneklendirir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
8 Okuduğunu anlayabilir ve değerlendirebilir. Deney ve Laboratuvar, Rol Oynama, Tartışma,
9 Farklı metin türlerini okur, değerlendirir ve karşılaştırır. Gösterip Yaptırma, Tartışma, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 A. Dersin amacı ve işleyişi, dilin tanımı ve insan hayatındaki yeri B. konuşma dili ile yazı dili arasındaki farklar.
2 A. Dilin özellikleri, B. Okuma ve anlama yöntemleri, noktalama işaretleri
3 A. Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yeri, Lehçe, şive ve ağız arasındaki farklar? Türk dilinin lehçe, şive ve ağızları, B. noktalama işaretleri
4 A. Türk dilinin tarihi gelişimi ve belli başlı eserleri, B. Yazım kuralları
5 A. Ses bilgisi ve Türkçenin ses özellikleri, B. Kültürün değişen ve değişmeyen unsurları
6 A. Kökler ve ekler, B. Yazı türleri: Şiir. Yazmada plan, iyi bir plan nasıl yapılır? C. Form yazıları: dilekçe, tutanak, rapor?
7 A. Sözcük Türleri, B. Roman ve hikâye türleri, C. Sözlük kullanımı
8 A. Söz öbekleri, B. Klasik kurmaca türler, C. Ödev, proje hazırlama, D. Yazılı Ve Görsel Medyada Dil Yanlışları
9 A. Cümlenin ögeleri ve cümle türleri, B. Kullanmalık Metinler: Tiyatro, senaryo. C. Yazı için ön hazırlıklar
10 A. Cümle üstü dil yapıları: paragraf ve metin. B. İşlevsel Türler: Makale-Eleştiri C. İletişim kazaları: Genel iletişimde ne tür hatalar yapıyoruz?
11 A. Anlam Bakımından Sözcükler, B. İşlevsel Türler: Deneme ? Fıkra-Gazete Köşe yazısı-Söyleşi C. Paragraf yazımı; paragraf türleri ve özellikleri
12 A. Türkçenin söz varlığı: Deyim, Atasözü ve Kalıp Sözler, B. İşlevsel Türler: Mektup, Gezi Yazısı, Anı, Günlük?C. Dil Yanlışları (Anlatım Bozuklukları).
13 A. Türkçenin güncel sorunları, B. Sözlü anlatım (Diksiyonda dikkat edilecek ana özellikler
14 A. Genel tekrar, B. Bilimsel yazılar, C. Sözlü anlatım (Diksiyonda dikkat edilecek ana özellikler)
Kaynaklar
Ders Notu

Türk Dili Bölüm Başkanlığı tarafından hazırlanan ders içeriğiyle ilgili sabise yüklenmiş olan video ve ders notları.

Ders Kaynakları

Akerson, F. (2008). Türkçe Örneklerle Dile Genel Bir Bakış, Multilingual, 2. Bsk. İstanbul, 282 s.
Aksan,D. (1990). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim, TDK, Ankara,
Aktaş, Ş.; Gündüz, O. (2011) Yazılı ve Sözlü Anlatım Kompozisyon Sanatı, Akçağ Yayınları, Ankara, 330 s.
Atasoy, F.O. (2010). Türkçede Noktalama, Özel Kitaplar, İstanbul, 530 s.
Ateş, K. (2011). Türk Dili, İmge Kitabevi, 10. Bsk, İstanbul, 419 s.
Caferoğlu, A. (1984). Türk Dili Tarihi, Enderun Kitabevi, İstanbul, 246 s.
Demir, N.; Yılmaz, E. (2009). Türk Dili El Kitabı, Grafiker Yayınları, 4. Bsk. Ankara, 269 s.
Eker, S. (2009). Çağdaş Türk Dili, 5. Bsk, İstanbul, 584 s.
Ergin, M. (1972). Türk Dil Bilgisi,
Ergüzel, M.; Gülsevin, G.; Boz, E.; Yaman, E. (2011). Üniversiteler İçin Türk Dili (Yazılı ve Sözlü Anlatım), Savaş Yayınevi, Ankara, 408 s.
Özkan, M.; Sevinçli, V. (2008). Türkiye Türkçesi Söz Dizimi, 3F Yayınevi, İstanbul, 279 s.
Özkan, Mustafa. Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi, İstanbul 2001.
Paçacıoğlu, B. (2010). Türk Dili ve Kompozisyon, Hat Yayınevi, 368 s.
Yılmaz, Y. (2010). Türkçede Dil Yanlışları, Özel Kitaplar, İstanbul, 320 s.

# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı
1 Anadilinin önemini açıklar.
2 Türk Dilinin tarihsel gelişimini etkileyen faktörleri açıklar.
3 Türk Dilinin tarihsel dönemlerine ait eserleri kavrar.
4 Bir eserin Türk Dilinin hangi dönemine ait olduğunu belirler.
5 Türk Dilinin özelliklerini açıklayabilir.
6 Türk Dilinin ses ve yapı özelliklerini açıklar ve örneklendirir.
7 Türk Dilinin cümle özelliklerini açıklar ve örneklendirir.
8 Okuduğunu anlayabilir ve değerlendirebilir.
9 Farklı metin türlerini okur, değerlendirir ve karşılaştırır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 40
1. Ara Sınav 60
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Final 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 1 1 1
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 3 42
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 0 0
Kısa Sınav 2 1 2
Toplam İş Yükü 47
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 1,88
Dersin AKTS Kredisi 5