Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer DEG 500 1 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HÜSEYİN ÇALIŞKAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Mehmet UYMAZ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin bilimsel araştırma yöntemleriyle ilgili temel düzeyde bilgi sahibi olmalarını, alanlarıyla ilgili araştırma sonuçlarını bulmalarını, bu sonuçları yorumlayabilmelerini, bu sayede kendilerini geliştirebilecek deneyimler kazanmalarını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Bilim ve temel kavramlar (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.), bilim tarihine ilişkin temel bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilimsel araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramları açıklar. Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Bilimsel araştırmanın yürütülmesi aşamalarını söyler. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
3 Bilimsel araştırma türlerini örnek vererek açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Bilimsel araştırma bulgularını yorumlar, sonuç ve önerileri kişisel gelişimi ve mesleği için kullanır. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 İncelediği bir araştırmadaki bölümleri ve içeriğini değerlendirebilir. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Bilimin ne olduğunu ve bilimsel araştırmanın toplumsal gelişim için değerini ve önemini açıklar. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin içeriğinin ve uygulamasının tanıtılması, Bilim ve araştırmanın önemi. Konu ile ilgili literatür okunur.
2 Bilim, bilimin gelişimi, doğası ve bilimsel yöntem. Konu ile ilgili literatür okunur.
3 Bilimsel araştırma, araştırma türleri, aşamaları, planlama ve raporlama. Konu ile ilgili literatür okunur.
4 Araştırma etiği, araştırma önerisi yazımı. Konu ile ilgili literatür okunur.
5 Nitel ve nicel araştırma. Konu ile ilgili literatür okunur.
6 Araştırma problemi tanımlama, amaç, önem ve sınırlılıkları yazma. Konu ile ilgili literatür okunur.
7 Araştırma modelleri (Nitel ve nicel) Konu ile ilgili literatür okunur.
8 Evren, Örneklem ve Örnekleme Yöntemleri Konu ile ilgili literatür okunur.
9 Veri toplama araçları, geçerlik ve güvenirlik. Konu ile ilgili literatür okunur.
10 Veri toplama (Gözlem, Görüşme, Belge tarama). Konu ile ilgili literatür okunur.
11 Bulgular, Yorum, Sonuç, Tartışma ve Öneriler. Konu ile ilgili literatür okunur.
12 Kaynakça yazımı ve raporlaştırma. Konu ile ilgili literatür okunur.
13 Araştırmayı raporlaştırma. Konu ile ilgili literatür okunur.
14 Araştırma raporlarının değerlendirilmesi, dersin tekrarı ve değerlendirilmesi. Konu ile ilgili literatür okunur.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Karasar, N. (2004). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara.
2. Balcı, A. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. (Üçüncü baskı). Ankara: Pegem A Yayınevi .
3. Yıldırım, A. ve Şimşek H. (2004). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
4. Kuş, E. (2003). Nicel –Nitel Araştırma Teknikleri . Ankara: Anı Yayıncılık.
5. Fraenkel, J.R. ve N.E. Wallen (2000). How to Design and Evaluate Research in Education. (4th Edt.) Boston: McGraw-Hill.
6. Geray, H. (2004). Toplumsal Araştırmalarda Nicel ve Nitel Yöntemlere Giriş. Ankara: Siyasal Kitabevi.
7. Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (Geliştirilmiş ikinci baskı). Ankara: Pegem Yayınları.
8. Hovardaoğlu, S. (2000) Davranış Bilimleri İçin Araştırma Teknikleri. Ankara: VE - GA.
9. Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2000), Research Methods in Education 5th Edition, London, RoutledgeFalmer.
10. Gliner, J.A. ve Morgan, G.A. (2000). Research methods in applied settings: an integrated approach to design and analysis. Mahwah, New Jersey, USA: Lawrence Erlbaum associates.

# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı
1 Bilimsel araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramları açıklar.
2 Bilimsel araştırmanın yürütülmesi aşamalarını söyler.
3 Bilimsel araştırma türlerini örnek vererek açıklar.
4 Bilimsel araştırma bulgularını yorumlar, sonuç ve önerileri kişisel gelişimi ve mesleği için kullanır.
5 İncelediği bir araştırmadaki bölümleri ve içeriğini değerlendirebilir.
6 Bilimin ne olduğunu ve bilimsel araştırmanın toplumsal gelişim için değerini ve önemini açıklar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ödev 1 30 30
Final 1 30 30
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 3 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 3 15 45
Toplam İş Yükü 153
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,12
Dersin AKTS Kredisi 6