Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Değerler Eğitiminde Nitel Yaklaşımlar ve Veri Çözümleme Teknikleri | DEG 516 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEVGİ COŞKUN KESKİN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SEVGİ COŞKUN KESKİN, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör Ayşegül KIRTEL |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin değerler eğitimi için yapacakları araştırmalarda nitel araştırma yöntemlerini kullanmalarına olanak verecek şekilde; veri toplama süreci ve araçlarını tanımalarını sağlamak. Bunun yanın sıra öğrencilere; toplanan nitel verinin nasıl çözümleneceği ve yorumlayacağı konusunda yeterlilik kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Nitel Çalışmanın doğası, Nitel araştırmanın bilimsel araştırma geleneği içindeki yeri, Nitel çalışmaların dayanakları, Nitel araştırma desenleri [eylem araştırması, örnek olay, Kültür analizi, gömülü teori, fenemonolojik yaklaşım (Nitel Deney), Tracer çalışmalar], Nitel araştırma süreci, Nitel araştırmalarda katılımcıların seçilmesi ve bu seçimin çeşitlemeleri, Nitel araştırma teknikleri [Veri toplama teknikleri (görüşme, gözlem, mecaz benzetmeler, doküman toplama), nitel veri işleme teknikleri (yazıya dökme, betimsel kayıt), nitel veri yorumlama teknikleri (hermenotik, içerik analizi, betimsel analiz)], raporlaştırma, nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenirlik, nitel araştırmalarda bilgisayar destekleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Nitel Çalışmanın doğası fark ederek nicel yaklaşımlardan farkını fark eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Nitel araştırma desenlerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Nitel araştırma sürecini deneyimler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Nitel örneklemleri birbirinden ayırarak kullanır. | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
5 | Nitel araştırma tekniklerini uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Nitel veri işleme tekniklerini nasıl yapılacağını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Nitel veri yorumlama tekniklerini uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenirlik işlemlerini fark eder ve kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
9 | Nitel araştırmalarda bilgisayar desteklerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Nitel Çalışmanın doğası | |
2 | Nitel araştırmanın bilimsel araştırma geleneği içindeki yeri, Nitel çalışmaların dayanakları | İlgili kaynaklar okunacak |
3 | Nitel araştırma desenleri [eylem araştırması, örnek olay, Kültür analizi, gömülü teori, fenomonolojik yaklaşım (Nitel Deney), Tracer çalışmalar] | İlgili kaynaklar okunacak |
4 | Nitel araştırma süreci | İlgili kaynaklar okunacak |
5 | Nitel araştırmalarda katılımcıların seçilmesi ve bu seçimin çeşitlemeleri | İlgili kaynaklar okunacak |
6 | Nitel araştırma teknikleri [Veri toplama teknikleri (görüşme, gözlem, mecaz benzetmeler, doküman toplama) | İlgili kaynaklar okunacak |
7 | Nitel araştırma teknikleri [Veri toplama teknikleri (görüşme, gözlem, mecaz benzetmeler, doküman toplama) | İlgili kaynaklar okunacak |
8 | Nitel veri işleme teknikleri (yazıya dökme, betimsel kayıt) | İlgili kaynaklar okunacak |
9 | Nitel veri yorumlama teknikleri (hermenotik, içerik analizi, betimsel analiz) | İlgili kaynaklar okunacak |
10 | Raporlaştırma | İlgili kaynaklar okunacak |
11 | Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenirlik | İlgili kaynaklar okunacak |
12 | Nitel araştırmalarda bilgisayar destekleri | İlgili kaynaklar okunacak |
13 | Değerler eğitiminde nitel araştırma uygulamaları | İlgili kaynaklar okunacak |
14 | Değerler eğitiminde nitel araştırma uygulamaları | İlgili kaynaklar okunacak |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. May T. (1996). Social Research: Issues, Methods and Process. Fourth Edition. Open University Press: USA 2. Cohen, L.; L. Manion (1997). Research Methods in Education. Fourth Edition. London and Newyork 3. Seale, C. (1999). The Quality of Quantitive Research: Introducing Qualitative Methods. Sage: London 4. Mayring, P. (2000). Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş. Çevirenler: Adnan Gümüş ve M. Sezai Durgun. Baki Kitapevi: Adana 5. Çepni, S. (2001). Araştırmacı Öğretmen ve Öğrenciler İçin: Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Erol Ofset: Trabzon 6. Robson, C. (2001). Real World Research: A Resource for Social Scientists and Practitioner-Researchers. Eighth Edition. Black Well: Oxford UK&Cambridge USA 7. Denzin, N. K.; Y. S. Lincoln (2002). Introduction: Entering the Field of Qualitative Research. The Qualitative Inquiry Reader. Ed: Norman K. Denzin&Yvonna S. Lincoln. Sage: London 8. Palmer, R.E. (2002). Hermenotik. Çeviren: İbrahim Görener. Anka yayınları: Ankara 9. Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş- Nitel ve Nitel Eleştirel Kuram Metodolojiler. Anı Yayıncılık: Ankara. 10. Punch, K.F. (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Baskı. Çev: Dursun Bayrak-H. Bader Arslan- Zeynep Akyüz. Siyasal Kitapevi: Ankara 11. Silverman, D. (2005). Doing Qualitative Research: A Practical Handbook (second edition). Sage: London Yıldırım, A.; H. Şimşek (2006). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 5. Basım. Seçkin Yayıncılık: Ankara |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Nitel Çalışmanın doğası fark ederek nicel yaklaşımlardan farkını fark eder. |
2 | Nitel araştırma desenlerini tanır. |
3 | Nitel araştırma sürecini deneyimler. |
4 | Nitel örneklemleri birbirinden ayırarak kullanır. |
5 | Nitel araştırma tekniklerini uygular. |
6 | Nitel veri işleme tekniklerini nasıl yapılacağını bilir. |
7 | Nitel veri yorumlama tekniklerini uygular. |
8 | Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenirlik işlemlerini fark eder ve kullanır. |
9 | Nitel araştırmalarda bilgisayar desteklerini tanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |