Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Metindilbilimsel Yaklaşım ve Uygulamalar YTT 510 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi BEKİR İNCE
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Metinlerin anlamsal ve işlevsel boyutlarını, dilsel, dilbilgisel, sözcüksel ve biçemsel dil yapılarından yola çıkarak çözümleme ve yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde bu bağlamda metinler üzerine dil becerilerini geliştirici etkinlikler düzenleme.
Dersin İçeriği İletişim birimi olarak metin, metinlerde yapı ve işlev ilişkisi, metin türlerini belirleyici dilsel, dilbilgisel ve biçemsel yapılar, metinlerin yapılarından yola çıkarak yapılan anlamsal çözümlemeler, çözümlemeler bağlamında sınıf-içi etkinlik oluşturma.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İletişimsel bağlamda metin kavramını tanımlar.
2 Metinleri oluşturan bağlaşıklık ve bağdaşıklık düzeneklerini saptar.
3 Metin türlerine göre farklılaşan dil yapılarını açıklar.
4 Metinlerin içerik çözümlemelerini yapar.
5 Metinlerin türlerine ve dilsel yapılarına uygun etkinlikler düzenler.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İletişimin Birimi Olarak Metin Kavramı. Durum Bağlamı
2 Metin Oluşturma Ölçütleri
3 Metin Türü Belirleyici Ölçütler: Yapı ve İşlev
4 Metin Yapısı: Yapı Katmanları Arasındaki İlişkiler
5 Küçük Ölçekli Yapı: Dilbilgisel ve Sözcüksel Bağlaşıklık Düzenekleri
6 Dilbilgisel Bağlaşıklık ve Sözcüksel Bağlaşıklık Çözümlemeleri
7 Büyük Ölçekli yapı Ölçütleri ve Çözümlemeleri
8 Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde metin çalışmalarının yeri ve önemi
9 Yabancı dil öğretim ders kitaplarındaki etkinliklerin metin bilgisi bağlamında incelenmesi
10 Yabancı dil öğretim ders kitaplarındaki etkinliklerin metin bilgisi bağlamında incelenmesi
11 Yabancı dil olarak Türkçe dersleri için metin etkinlikleri hazırlama
12 Yabancı dil olarak Türkçe dersleri için metin etkinlikleri hazırlama
13 Yabancı dil olarak Türkçe dersleri için metin etkinlikleri hazırlama
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Dilidüzgün, Ş. (2008).Türkçe Öğretiminde Metindilbilimsel Bağlamda Uygulamalı Bir Yaklaşım. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Göktürk, A. (1980). Okuma Uğraşı. 2. Bası, İstanbul: Çağdaş yayınları
Georgakopoulu, A., Goutsos, D. (2003). Discourse Analysis: An introduction, Edinburgh: Edinburgh Uni.Press
Kocaman, Ahmet, vd., (1996 ).Söylem Üzerine, Ankara: Hitit Yayınevi.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı
1 İletişimsel bağlamda metin kavramını tanımlar.
2 Metinleri oluşturan bağlaşıklık ve bağdaşıklık düzeneklerini saptar.
3 Metin türlerine göre farklılaşan dil yapılarını açıklar.
4 Metinlerin içerik çözümlemelerini yapar.
5 Metinlerin türlerine ve dilsel yapılarına uygun etkinlikler düzenler.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 25
2. Kısa Sınav 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Toplam İş Yükü 160
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,4
Dersin AKTS Kredisi 6