Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İlkokulda Vatandaşlık Eğitimi SNF 515 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EBRU UZUNKOL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Elife Nur Saydam

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, bilim uzmanı olacak öğretmenlerin vatandaşlık kavramı ve türleri üzerine bilgi sahibi olmalarını sağlamak, etkin vatandaşlık eğitimi ile ilgili bilimsel yayınları takip ederek güncel vatandaşlık eğitimi uygulamalarını hayata geçirmelerini desteklemektir. 

Dersin İçeriği

Vatandaşlık kavramı ve vatandaşlık türleri, etkin vatandaşlık kavramı, vatandaşlık eğitiminin önemi ve gerekliliği, vatandaşlık eğitiminin tarihi gelişimi, vatandaşlık eğitiminde yaşanan sorunlar, hayat bilgisi, sosyal bilgiler ve insan hakları, yurttaşlık ve demokrasi dersinin vatandaşlık eğitimi bağlamında değerlendilirmesi, vatandaşlık eğitiminde okuryazarlık becerileri, vatandaşlık eğitimine yönelik uygulamalar, vatandaşlık eğitimine ilişkin araştırmaların incelenmesi. 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Vatandaşlık kavramı ve vatandaşlık türleri ile ilgili bilgi sahibi olma Deney ve Laboratuvar, Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
2 Vatandaşlık eğitiminin gerekliliğini kavrama Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
3 Etkin vatandaşlık eğitimine yönelik uygulamalar tasarlayabilme Gösterip Yaptırma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
4 Vatandaşlık eğitimine yönelik bilimsel araştırma planlayabilme Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Vatandaşlık kavramı ve vatandaşlık türleri The concept of citizenship and types of citizenship
2 Etkin vatandaşlık türleri The concept of active citizenship
3 Vatandaşlık eğitiminin önemi ve gerekliliği The importance and necessity of citizenship education
4 Vatandaşlık eğitiminin tarihsel gelişimi Historical development of citizenship education
5 Vatandaşlık eğitiminde sorunlar Problems in citizenship education
6 Hayat bilgisi, sosyal bilgiler, insan hakları yurttaşlık ve demokrasi ders programlarının vatandaşlık eğitimi bağlamında değerlendirilmesi
7 Vatandaşlık eğitiminde okuryazarlık becerileri
8 Vatandaşlık eğitiminde okuryazarlık becerileri
9 Ara sınav
10 Vatandaşlık eğitiminde uygulamalar
11 Vatandaşlık eğitiminde uygulamalar
12 Vatandaşlık eğitimi alanında yürütülen bilimsel araştırmaların incelenmesi
13 Vatandaşlık eğitimi alanında yürütülen bilimsel araştırmaların incelenmesi
14 Vatandaşlık eğitimi alanında hazırlanan araştırma önerilerinin sunulması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Kan, Ç. (2009). Değişen değerler ve küresel vatandaşlık eğitimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(3), 895-904.

Yücel, H. A. (2011). İyi vatandaş iyi insan. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.

Ünal, F. (2019). Vatandaşlık yaklaşımları. Ankara: Pegem Akademi.

Şen, A. (2019). Vatandaşlık eğitiminde değişiklik ve süreklilikler: 2018 sosyal bilgiler öğretim programı nasıl bir vatandaşlık eğitimi öngörüyor? Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7(1), 1-28.

Banks, J. A. (2008). Diversity, group identity, and citizenship education in a global age. Educational researcher, 37(3), 129-139

Çelik, H. (2009). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin vatandaşlık eğitiminin bugünkü durumu ve geleceğine ilişkin görüşleri.Yayınlanmamış Doktora Tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim bilimleri ilkeleri doğrultusunda 21. yüzyıl yeterliklerini geliştirerek eğitim sisteminin ve toplumun çağın gereklerine uygun yapılandırılmasına katkı sağlar.
2 Sınıf eğitimi alanına ilişkin bilgilerini disiplinlerarasılık çerçevesinde uzmanlık düzeyinde geliştirir ve kullanır.
3 Yerli ve yabancı alanyazını takip ederek eğitim teknolojileri aracılığıyla sınıf eğitimi alanına yönelik bilimsel çözümler üretir ve paydaşlarına aktarır.
4 Sınıf eğitimi alanında bir üst eğitim olarak doktora eğitimine devam etmek için gerekli öğrenme becerilerini kazanır ve bu becerileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.
5 Sınıf eğitimi alanında yürüttüğü bilimsel araştırmayı yeni stratejik yaklaşımlar geliştirerek bağımsız olarak yürütür.
6 Sınıf eğitimi alanında uzmanlık düzeyindeki öğrenme sürecini eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek yönlendirir.
7 Milli, kültürel ve evrensel değerleri özümseyerek sınıf eğitimi alanında etik kurallara uygun biçimde bilimsel araştırmalar yapar ve sonuçlarını kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Vatandaşlık kavramı ve vatandaşlık türleri ile ilgili bilgi sahibi olma
2 Vatandaşlık eğitiminin gerekliliğini kavrama
3 Etkin vatandaşlık eğitimine yönelik uygulamalar tasarlayabilme
4 Vatandaşlık eğitimine yönelik bilimsel araştırma planlayabilme
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 12 12
Ödev 2 21 42
Ara Sınav 1 40 40
Final 1 45 45
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 1 48 48
Toplam İş Yükü 283
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 11,32
Dersin AKTS Kredisi 6