Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ölçme ve Ölçek Uyarlama | IME 516 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MİTHAT TAKUNYACI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Doç. Dr. Mithat TAKUNYACI |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Öğretimin niteliğinin değerlendirilmesi amacıyla çeşitli ölçme araçları kullanılmaktadır. Bu ölçme araçlarının bir bölümü uyarlanarak kullanılmaktadır. Uyarlama sürecinde, araştırmacıların dikkat etmesi gereken hususlar yer almaktadır ve bu hususlara dikkat edilmez ise hatalı sonuçların elde edilmesi kaçınılmazdır. Bu nedenle bu ders kapsamında kültürler arası ölçme işlemlerinde ve ölçek uyarlama çalışmalarında yapılması gerekenler tartışılacaktır. |
Dersin İçeriği | Farklı dillere testleri uyarlamada göz önünde bulundurulması gereken konular, tasarım ve teknik kurallar, Testleri uyarlamada kavramsal ve metodolojik konular, Uyarlama çalışmalarında karşılaşılan bazı etik sorunlar, Uyarlama sürecinde hataların belirlenmesi için istatistiksel yöntemler, Testlerin iki dildeki eşdeğerliğinin değerlendirilmesi için çift dil bilen kişilerin kullanılması, Farklı dillerde kullanılan testin sonuçlarının karşılaştırılması başarı ve yetenek testlerinin uyarlanması, Birden çok dilde ve kültürde kullanmak için test geliştirme, Uyumun psikometrik özellikleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Uyarlama çalışmalarında göz önünde bulundurulması gereken konuları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Uyarlama çalışmalarında karşılaşılan etik sorunları sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Uyarlama çalışmalarında kullanılabilecek uygun istatistiksel yöntemleri seçer. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Geçerlilik ve güvenirlilik çalışmalarının nasıl yürütüleceğini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
5 | Verileri üzerinde istatistiksel işlemler uygular ve sonuçları analiz eder. | Gezi / Gözlem, Tartışma, | |
6 | Araştırma sonuçlarını bilimsel kurallara uygun olarak rapor eder. | Beyin Fırtınası, | |
7 | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | ||
8 | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Farklı dillere testleri uyarlamada göz önünde bulundurulması gereken konular, tasarım ve teknik kurallar | |
2 | Farklı dillere testleri uyarlamada göz önünde bulundurulması gereken konular, tasarım ve teknik kurallar | |
3 | Testleri uyarlamada kavramsal ve metodolojik konular | |
4 | Testleri uyarlamada kavramsal ve metodolojik konular | |
5 | Uyarlama çalışmalarında karşılaşılan bazı etik sorunlar | |
6 | Uyarlama sürecinde hataların belirlenmesi için istatistiksel yöntemler | |
7 | Uyarlama sürecinde hataların belirlenmesi için istatistiksel yöntemler | |
8 | Testlerin iki dildeki eşdeğerliğinin değerlendirilmesi için çift dil bilen kişilerin kullanılması | |
9 | ARA SINAV | |
10 | Farklı dillerde kullanılan testin sonuçlarının karşılaştırılması başarı ve yetenek testlerinin uyarlanması | |
11 | Birden çok dilde ve kültürde kullanmak için test geliştirme | |
12 | Birden çok dilde ve kültürde kullanmak için test geliştirme | |
13 | Uyumun psikometrik özellikleri | |
14 | Dersin Değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Hambleton, R.K. & Swaminathan, H. (1985). Item response theory: Principles and applications. Boston: Kluwer-Nijhoff |
Ders Kaynakları | [2] Hambleton, R.K., Swaminathan, H., & Rogers, H.J. (1991). Fundamentals of item response theory. Newbury Park, CA: Sage. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eğitim alanında yaptığı bilimsel çalışmalar aracılığıyla ulusal ve uluslararası alan yazına katkı sağlayacak nitelikte, bilimsel, etik ve yasal ilkeler temelinde özgün bilgiler üreterek bu üretimi eğitim/öğrenme öğretme sürecine taşır ve yaygınlaştırır. | ||||||
2 | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak matematik eğitimi ve disiplinler arası alandaki etkileşimi kavrayarak temel kavram, teori ve yaklaşımları derinlemesine öğrenir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | ||||||
3 | Matematik eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve nicel ve nitel yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir. | ||||||
4 | Eleştirel bir bakış açısı ile tespit ettiği alanın ihtiyaçlarına yönelik yeni yöntem ve yaklaşımları kullanarak disiplinlerarası araştırmalar planlama, yürütme ve bunları yorumlayarak bilimsel sonuçlar ortaya koyma süreçlerinde sorumluluk alır. | ||||||
5 | Matematik eğitimi alanında gerçekleştirdiği veri toplama, uygulama ve yorumlama süreçlerinden geçirdiği araştırmalarını alanının gerektirdiği sözlü ve yazılı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak alan içi ve alan dışı gruplara aktarır, bu süreçte gerektiğinde en az bir yabancı dil ile iletişimini sürdürür. | ||||||
6 | Matematik eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Uyarlama çalışmalarında göz önünde bulundurulması gereken konuları açıklar. | ||||||
2 | Uyarlama çalışmalarında karşılaşılan etik sorunları sıralar. | ||||||
3 | Uyarlama çalışmalarında kullanılabilecek uygun istatistiksel yöntemleri seçer. | ||||||
4 | Geçerlilik ve güvenirlilik çalışmalarının nasıl yürütüleceğini açıklar. | ||||||
5 | Verileri üzerinde istatistiksel işlemler uygular ve sonuçları analiz eder. | ||||||
6 | Araştırma sonuçlarını bilimsel kurallara uygun olarak rapor eder. | ||||||
7 | |||||||
8 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Uygulama) | 2 | 10 | 20 |
Toplam İş Yükü | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |