Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Öğrenmenin ve Hafızanın Biyolojik Mekanizmaları ILF 622 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ŞENOL BEŞOLUK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Her ne kadar öğrenme ve öğrenme kuramları ile ilgili çalışmalar psikologların öncülüğünde başlamış olsa da biyolojik bir varlık olan insan öğrenirken, öğrendiklerini kaydederken ve bunları geri çağırırken birçok fizyolojik olay gerçekleşir. Ayrıca insan vücudunda medyana gelen herhangi bir fizyolojik olay diğer olayları çeşitli şekillerde etkiler. İnsan sinir sisteminin bilgiyi işleyişini, kaydedişini bilmek ve bu işlemleri etkileyebilen faktörleri derinlemesine değerlendirebilmek, eğitim ortamının düzenlenmesinde ve yeni eğitim ortamlarının tasarlanmasında son derece önemlidir.
Dersin İçeriği :İnsanda düzenleyici sistemler ve psikolojinin nörobiyolojik temelleri. Beyninin bölümleri ve işlevleri. Beyin kimyası- davranışları etkileyen nörotransmitterler. Beynin endokrin işlevleri, beyinden salınan hormonların özellikleri. Hormonlar, genler ve davranışlar. Bellek kavramı ve Farklı bellek türleri. İnsan ve insan dışı canlılarda bellek. Öğrenme kavramı. Öğrenme ile ilgili kuramlar. Genetik bilgi ve yeni öğrenmeler ile ilişkisi. Öğrenme sürecine belleğin etkisi. Öğrenmenin davranışa dönmesinde belleğin rolü. Dikkat, karar verme, zekâ, karar verme süreçlerinin değerlendirilmesi. Öğrenme ve bellek işlevlerinde hormon sistemlerinin rolü; stres, endokrin sistem ve bellek. Bellek bozukluklarının değerlendirilmesi. Endokrin hastalıklar ve beyin/zihin işlevlerine etkileri. Psikiyatrik ve nörodejeneratif hastalıklarda öğrenme bozuklukları.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Beyninin bölümleri ve işlevlerini açıklayabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Beyinde salgılanan kimyasaların işlevlerini açıklayabilmek Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Genlerin ve kimyasal salgıların davranışlar üzerindeki etkilerini değerlendirebilmek. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Öğrenme sürecine belleğin etkisi ve öğrenmenin davranışa dönmesinde belleğin rolünü tartışabilmek. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Stres ve endokrin sistemin, bellek ve öğrenme üzerine etkilerini yorumlayabilmek. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Bellek bozukluklarının nedenlerini değerlendirebilmek Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İnsanda düzenleyici sistemler ve psikolojinin nörobiyolojik temelleri
2 Beyninin bölümleri ve işlevleri
3 Beyin kimyası- davranışları etkileyen nörotransmitterler
4 Beynin endokrin işlevleri, beyinden salınan hormonların özellikleri
5 Hormonlar, genler ve davranışlar
6 Bellek kavramı ve farklı bellek türleri, İnsan ve insan dışı canlılarda bellek
7 Öğrenme kavramı ve öğrenme ile ilgili kuramlar
8 Genetik bilgi ve yeni öğrenmeler ile ilişkisi
9 Öğrenme sürecine belleğin etkisi ve öğrenmenin davranışa dönmesinde belleğin rolü
10 Dikkat, karar verme, zekâ, karar verme süreçlerinin değerlendirilmesi
11 Öğrenme ve bellek işlevlerinde hormon sistemlerinin rolü; stres, endokrin sistem ve bellek
12 Bellek bozukluklarının değerlendirilmesi
13 Endokrin hastalıklar ve beyin/zihin işlevlerine etkileri
14 Psikiyatrik ve nörodejeneratif hastalıklarda öğrenme bozuklukları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Terry WS,Learning and Memory,2007.
Bear MF, Connors BW, Paradiso MA, Neuroscience: exploring the brain,1996
Kandel ER, Schwartz JH, Jessell TM. Principles of Neural Science, (2000).
Berne RM., Levy MN,Principles of Physiology, Third ed., 2000.
Silverthorn DU., Human Physiology, third edition, 2004.
Silverthorn DU., Human Physiology, third edition, 2004.
Özden Y., Öğrenme ve Öğretme, 2005.
Senemoğlu N., Gelişim Öğrenme ve Öğretim, Kuramdan Uygulamaya, 2007.
Cüceloğlu D., İnsan ve Davranışı, 2007.
Duman B., Neden Beyin Temelli Öğrenme, 2007.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim alanında yaptığı bilimsel çalışmalar aracılığıyla ulusal ve uluslararası alan yazına katkı sağlayacak nitelikte, bilimsel, etik ve yasal ilkeler temelinde özgün bilgiler üreterek bu üretimi eğitim/öğrenme öğretme sürecine taşır ve yaygınlaştırır. X
2 Doktora yeterliliklerine dayalı olarak fen eğitimi ve disiplinlerarası alandaki etkileşimi kavrayarak temel kavram, teori ve yaklaşımları derinlemesine öğrenir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir X
3 Fen eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve araştırma yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir. X
4 Eleştirel bir bakış açısı ile tespit ettiği alanın ihtiyaçlarına yönelik yeni yöntem ve yaklaşımları kullanarak disiplinlerarası araştırmalar planlama, yürütme ve bunları yorumlayarak bilimsel sonuçlar ortaya koyma süreçlerinde sorumluluk alır. X
5 Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği veri toplama, uygulama ve yorumlama süreçlerinden geçirdiği araştırmalarını alanının gerektirdiği sözlü ve yazılı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak alan içi ve alan dışı gruplara aktarır, bu süreçte gerektiğinde en az bir yabancı dil ile iletişimini sürdürür. X
6 Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Beyninin bölümleri ve işlevlerini açıklayabilmek 4 4 4 4 2 2
2 Beyinde salgılanan kimyasaların işlevlerini açıklayabilmek 4 4 3 3 2 2
3 Genlerin ve kimyasal salgıların davranışlar üzerindeki etkilerini değerlendirebilmek. 4 4 3 3 2 2
4 Öğrenme sürecine belleğin etkisi ve öğrenmenin davranışa dönmesinde belleğin rolünü tartışabilmek. 4 4 3 3 2 2
5 Stres ve endokrin sistemin, bellek ve öğrenme üzerine etkilerini yorumlayabilmek. 4 4 3 3 2 2
6 Bellek bozukluklarının nedenlerini değerlendirebilmek 4 4 3 3 2 2
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Seminer) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 15 15
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
Dersin AKTS Kredisi 6