Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çevre Sorunları ve Eğitim ILF 639 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ELİF ATABEK YİĞİT
Dersi Verenler Prof.Dr. ELİF ATABEK YİĞİT,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Çevre sorunlarının giderek arttığı günümüzde çevre eğitimi ve çevre bilincine sahip bireyler yetiştirilmesi önem arz etmektedir. Çevre bilincinin eğitim-öğretimin erken seviyelerinden itibaren verilmesi gerekliliğinden hareketle bu derste çevre eğitiminin durumunun araştırılması ve konu ile ilgili yapılabilecek çalışmaların incelenmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Çevre eğitimi ve önemi, Çevre sorunları, Global çevre sorunları, Çevre sorunlarına karşı alternatif öneriler, Çevre bilinci oluşturmaya yönelik çalışmalar, Turkiye ve dunya mufredatlarinda cevre egitimi, Çevre kirliliğinin kontrolüne yönelik etkinlik geliştirme çalışmaları.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çevre sorunlarını kategorize eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Global çevre sorunlarının önemini fark eder. Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
3 Çevre sorunlarının önlenmesinde çevre eğitiminin önemini irdeler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Çevre bilinci geliştirmeye yönelik etkinlikler tasarlar. Beyin Fırtınası, Tartışma,
5 Öğrenim sürecinde çevre eğitimine verilen yeri yorumlar. Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Kısa Cevaplı Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Çevre eğitimi ve önemi [1], [4]
3 Çevre sorunları (Hava kirliliği) [1], [2], [3], [4]
4 Çevre sorunları (Su kirliliği) [1], [2], [3], [4]
5 Çevre sorunları (Toprak kirliliği) [1], [2], [3], [4]
6 Çevre sorunları (Gürültü kirliliği) [1], [2], [3], [4]
7 Global çevre sorunları (Sera etkisi ve Küresel ısınma) [1], [2], [3], [4]
8 Global çevre sorunları (Asit yağmurları) [1], [2], [3], [4]
9 Okul oncesi donemden üniversiteye ulkemiz ve dunyadan secili ulkelerin müfredatınin çevre eğitimi açısından incelenmesi [1]
10 Çevre sorunlarına karşı alternatif öneriler [1], [3], [4]
11 Çevre kirliliğinin kontrolüne yönelik etkinlik geliştirme çalışmaları [1]
12 Çevre kirliliğinin kontrolüne yönelik etkinlik geliştirme çalışmaları [1]
13 Çevre bilinci oluşturmaya yönelik çalışmalar [1]
14 Genel Değerlendirme [1], [2], [3], [4]
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Sevinç, Vahdettin (ed). Eğitim Fakülteleri için Genel Çevre Bilimi. Maya Akademi. Ankara. 2009.
2. Çınar, Özer. Çevre Kirliliği ve Kontrolü. Nobel yayın Dağıtım. Ankara. 2008.
3. Aydoğdu, Mustafa; Gezer, Kudret. Çevre Bilimi. Anı Yayıncılık. Ankara. 2006.
4. Gürpınar, Ergun. Çevre Sorunları. Der yayınları. İstanbul. 1995.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim alanında yaptığı bilimsel çalışmalar aracılığıyla ulusal ve uluslararası alan yazına katkı sağlayacak nitelikte, bilimsel, etik ve yasal ilkeler temelinde özgün bilgiler üreterek bu üretimi eğitim/öğrenme öğretme sürecine taşır ve yaygınlaştırır. X
2 Doktora yeterliliklerine dayalı olarak fen eğitimi ve disiplinlerarası alandaki etkileşimi kavrayarak temel kavram, teori ve yaklaşımları derinlemesine öğrenir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir X
3 Fen eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve araştırma yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir. X
4 Eleştirel bir bakış açısı ile tespit ettiği alanın ihtiyaçlarına yönelik yeni yöntem ve yaklaşımları kullanarak disiplinlerarası araştırmalar planlama, yürütme ve bunları yorumlayarak bilimsel sonuçlar ortaya koyma süreçlerinde sorumluluk alır. X
5 Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği veri toplama, uygulama ve yorumlama süreçlerinden geçirdiği araştırmalarını alanının gerektirdiği sözlü ve yazılı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak alan içi ve alan dışı gruplara aktarır, bu süreçte gerektiğinde en az bir yabancı dil ile iletişimini sürdürür. X
6 Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Çevre sorunlarını kategorize eder. 2 5 1 1 1 1
2 Global çevre sorunlarının önemini fark eder. 5 5 3 5 2 5
3 Çevre sorunlarının önlenmesinde çevre eğitiminin önemini irdeler. 5 5 5 5 5 5
4 Çevre bilinci geliştirmeye yönelik etkinlikler tasarlar. 5 5 5 5 5 5
5 Öğrenim sürecinde çevre eğitimine verilen yeri yorumlar. 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 15
1. Proje / Tasarım 25
2. Ödev 15
3. Ödev 15
4. Ödev 15
5. Ödev 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 5 5 25
Proje / Tasarım 1 5 5
Final 1 5 5
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6