Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fen Bilgisi Eğitiminde Biyolojik Çeşitlilik ve Tem | ILF 509 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ESAT ÇETİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Doğada var olan bitki ve hayvan türlerine genel olarak bakış, daha önceki dönemde mevcut olan ancak günümüzde kaybolmuş olan türlerin durumu, türlerin geçirdikleri evrim, türlerin kökeni ile ilgili temel bilgiler ve bu konudaki teoriler, türlerin sınıflandırılmasına ait temel kurallar ve sınıflandırma ile ilgili basit örnekler Fen Bilgisi Biyoloji eğitiminde ana hatlarıyla bilinmesi gereken konulardır. Bu konular lisans eğitiminden daha ileri düzeyde ele alınmalıdır. Dersin amacı yer yüzündeki mevcut bitki ve hayvan türlerinin durumunu genel olarak ele alarak buradan hareketle endemik türler hakkında temel bilgiler vermek, türlerin tarihçesini ele alarak kökeni hakkındaki hipotezleri tartışmak, bu türlerin sınıflandırılması konusunda temel bilgileri elde etmeyi ve elde edilen bu bilgileri ilköğretim fen bilgisi dersine entegre ederek çevresel farkındalık yaratmaktır. Biyoçeşitlilğin tanımı ve bileşenleri, ekolojinin temel kavramları, koruma statüleri ve kriterleri, In-citu ve Ex-citu koruma, IUCN tehlike kategorileri ve biyoçeşitliliğin korunmasına yönelik uluslararası sözleşmeler hakkında bilgi edinmekte bu dersin amaçları arasındadır. |
Dersin İçeriği | 1. Biyoçeşitliliğin tanımı, kapsamı ve bileşenleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Biyoçeşitliliği tanımlar, bileşenlerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Ekoloji, Ekosistem, Populasyon, Kommunite gibi temel kavramları açıklar, örnekler verir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Tür kavramını tanımlar, ikli adlandırmayı açıklar ve örnekler verir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Canlıları sınıflandırır, önemli özelliklerini açıklar | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Canlıları sınıflandırır, önemli özelliklerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Canlıları sınıflandırır, önemli özelliklerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Endemizm ve Endemik türleri açıklar ve tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Filogenetik sınıflandırmayı açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Mutasyon ve Modifikasyonu açıklar, tartışır ve örnekler verir | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
10 | Biyoçeşitliliğin korunmasının önemini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
11 | IUCN Tehlike Kategorilerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
12 | Koruma statülerini açıklar ve örnekler verir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
13 | Biyoçeşitliliğin korunmasına yönelik sözleşmeleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
14 | Bu olguların Fen Bilgisi Öğretimi ile olan ilişkilerini irdeler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Biyoçeşitlilk ve Bileşenleri | İlgili kaynaklar |
2 | Ekolojide Temel Kavramlar | İlgili kaynaklar |
3 | Tür Kavramı ve İkili Adlandırma Sistemi | İlgili kaynaklar |
4 | Canlıların sınıflandırması | İlgili kaynaklar |
5 | Canlıların sınıflandırması | İlgili kaynaklar |
6 | Canlıların sınıflandırması | İlgili kaynaklar |
7 | Bitki ve hayvan türlerinin tarihsel gelişimi (evrim teorisi) ve türlerin kökeni | İlgili kaynaklar |
8 | Dünyadaki türler, endemik türler ve gen kaynakları | İlgili kaynaklar |
9 | Doğal mutasyon ve modifikasyon ile genetiği değiştirilmiş organizmalara genel bakış | İlgili kaynaklar |
10 | Koruma Statüleri | İlgili kaynaklar |
11 | Korunma Altına Alınan Alanlar (Milli Parklar, Ormanlar ,Sulak Alanlar) | İlgili kaynaklar |
12 | ÖBA (Önemli Bitki Alanları) ve ÖKA(Önemli Kuş Alanları) | İlgili kaynaklar |
13 | IUCN Tehlike Sınıfları | İlgili kaynaklar |
14 | Biyoçeşitliliğin Korunmasına Yönelik Sözleşmeler | İlgili kaynaklar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Çetin, E., Biyolojik Çeşitlilik |
Ders Kaynakları | 1. Gökyiğit A.N., Türkiye'nin Biyolojik Zenginliği ve Korunması, 2013 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eğitim alanında yaptığı bilimsel çalışmalar aracılığıyla ulusal ve uluslararası alan yazına katkı sağlayacak nitelikte, bilimsel, etik ve yasal ilkeler temelinde özgün bilgiler üreterek bu üretimi eğitim/öğrenme öğretme sürecine taşır ve yaygınlaştırır. | ||||||
2 | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak fen eğitimi ve disiplinlerarası alandaki etkileşimi kavrayarak temel kavram, teori ve yaklaşımları derinlemesine öğrenir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | ||||||
3 | Fen eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve araştırma yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir. | ||||||
4 | Eleştirel bir bakış açısı ile tespit ettiği alanın ihtiyaçlarına yönelik yeni yöntem ve yaklaşımları kullanarak disiplinlerarası araştırmalar planlama, yürütme ve bunları yorumlayarak bilimsel sonuçlar ortaya koyma süreçlerinde sorumluluk alır. | ||||||
5 | Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği veri toplama, uygulama ve yorumlama süreçlerinden geçirdiği araştırmalarını alanının gerektirdiği sözlü ve yazılı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak alan içi ve alan dışı gruplara aktarır, bu süreçte gerektiğinde en az bir yabancı dil ile iletişimini sürdürür. | ||||||
6 | Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Biyoçeşitliliği tanımlar, bileşenlerini açıklar | ||||||
2 | Ekoloji, Ekosistem, Populasyon, Kommunite gibi temel kavramları açıklar, örnekler verir | ||||||
3 | Tür kavramını tanımlar, ikli adlandırmayı açıklar ve örnekler verir | ||||||
4 | Canlıları sınıflandırır, önemli özelliklerini açıklar | ||||||
5 | Canlıları sınıflandırır, önemli özelliklerini açıklar | ||||||
6 | Canlıları sınıflandırır, önemli özelliklerini açıklar | ||||||
7 | Endemizm ve Endemik türleri açıklar ve tartışır | ||||||
8 | Filogenetik sınıflandırmayı açıklar | ||||||
9 | Mutasyon ve Modifikasyonu açıklar, tartışır ve örnekler verir | ||||||
10 | Biyoçeşitliliğin korunmasının önemini açıklar. | ||||||
11 | IUCN Tehlike Kategorilerini açıklar | ||||||
12 | Koruma statülerini açıklar ve örnekler verir | ||||||
13 | Biyoçeşitliliğin korunmasına yönelik sözleşmeleri açıklar. | ||||||
14 | Bu olguların Fen Bilgisi Öğretimi ile olan ilişkilerini irdeler |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |