Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fen Eğitiminde Nitel ve Nicel Araştırma Yöntemleri | ILF 501 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AYSUN ÖZTUNA KAPLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilimsel araştırma yöntemlerinin kavratılması ve uygulamalı olarak fen öğretiminde yapılacak bir araştırma ile araştırmada izlenen yolların sınanmasını sağlama |
Dersin İçeriği | Bilgiye ulaşmanın pratik dayanakları, Fen eğitiminde araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramlar, problem kaynakları ve problemin tanımlanması, araştırma tür ve modelleri, deneysel araştırmalar, veri toplama teknikleri, verilerin analizi, bilgisayarda veri analizi, bulgular ve yorumlanması, kaynak gösterimi ve kaynakça düzenleme, araştırma sonuçlarının rapor edilmesi, araştırma önerisi hazırlama, araştırma önerilerinin sunulması, değerlendirme. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilgi ve bilimsel bilginin kaynağını sorgular. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Alanda karşılaştığı problemlere güvenilir çözümler bulur. | Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, | |
3 | Eğitim araştırmalarında kullanılan nicel ve nitel araştırma desenlerini tanımlar ve örneklendirir. | Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Nitel ve nicel araştırma yöntemlerini karşılaştırır. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Rol Oynama, | |
5 | Fen öğretiminde sıklıkla karşılaşılan problemleri örneklendirir. | Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Problem Çözme, Soru-Cevap, | |
6 | Bu problemleri çözmek için uygun bilimsel araştırma yollarını uygular. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | |
7 | Uygulama sonuçlarını analiz eder ve raporlaştırır. | Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgiye ulaşmanın pratik dayanaklarına ait tartışma. BBilgiye ulaşmanın pratik dayanaklarına ait tartışma. Bilgi nedir? Nasıl elde edilir? Bilimsel bilgi nedir? diğer bilgi türlerinden farkı konularında epistemolojik ve ontolojik olarak bilgilenme. | Bilgi avcılığı: Kaynaklardan ve internetten araştırma Temel kaynaklar: [1], [2], [4], [5], [6] ve [7] |
2 | Fen eğitiminde araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramlar, problem kaynakları ve problemin tanımlanması. Geçmişten günümüze fen öğretiminde ulusal ve uluslar arası platformda problem oluşturmuş konuların ortaya koyulması ve tartışılması. | Bilgi avcılığı: Kaynaklardan ve internetten araştırma Temel kaynaklar: [1], [2], [4], [5], [6] ve [7] |
3 | Fen öğretiminde daha önceden yapılmış makale ve tezlerin de incelenerek problemlerin tasnifi ve çözüm yolları hakkında ön bilgi edinme. | Bilgi avcılığı: Kaynaklardan ve internetten araştırma Temel kaynaklar: [1], [2], [4], [5], [6] ve [7] |
4 | Araştırma tür ve modelleri: Nicel araştırma yöntemlerinin incelenmesi Deneysel modeller, deneysel araştırmaların incelenmesi | Bilgi avcılığı: Kaynaklardan ve internetten araştırma Temel kaynaklar: [1], [2], [4], [5], [6] ve [7] |
5 | Araştırma tür ve modelleri: Nicel araştırma yöntemlerinin incelenmesi Deneysel modeller, deneysel araştırmaların incelenmesi | Bilgi avcılığı: Kaynaklardan ve internetten araştırma Temel kaynaklar: [1], [2], [4], [5], [6] ve [7] |
6 | Bilimsel Araştırma Yöntemlerinde Temel Dönüşümler Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneği İçindeki Yeri | Bilgi avcılığı: Kaynaklardan ve internetten araştırma Temel kaynaklar: [1], [2], [4], [5], [6] ve [7] |
7 | Nitel araştırma desenleri, nitel araştırma süreci Nitel araştırma sonuçlarının bilime ve uygulamaya katkısı | Bilgi avcılığı: Kaynaklardan ve internetten araştırma Temel kaynaklar: [1], [2], [4], [5], [6] ve [7] |
8 | Nitel ve nicel araştırmaların incelenmesi ve karşılaştırılması. | Bilgi avcılığı: Kaynaklardan ve internetten araştırma Temel kaynaklar: [1], [2], [4], [5], [6] ve [7] |
9 | ARASINAV | |
10 | Veri toplama teknikleri, verilerin analizi. | Bilgi avcılığı: Kaynaklardan ve internetten araştırma Temel kaynaklar: [1], [2], [4], [5], [6] ve [7] |
11 | Bilgisayarda veri analizi, bulgular ve yorumlanması | Bilgi avcılığı: Kaynaklardan ve internetten araştırma Temel kaynaklar: [1], [2], [4], [5], [6] ve [7] |
12 | Kaynak gösterimi ve kaynakça düzenleme, araştırma sonuçlarının rapor edilmesi, araştırma önerisi hazırlama | Bilgi avcılığı: Kaynaklardan ve internetten araştırma Temel kaynaklar: [1], [2], [4], [5], [6] ve [7] |
13 | Araştırma önerilerinin sunulması ve değerlendirilmesi (SEMİNER) | Bilgi avcılığı: Kaynaklardan ve internetten araştırma Temel kaynaklar: [1], [2], [4], [5], [6] ve [7] Bilgi avcılığı: Kaynaklardan ve internetten araştırma Temel kaynaklar: [1], [2], [4], [5], [6] ve [7] |
14 | Araştırma önerilerinin sunulması ve değerlendirilmesi (SEMİNER) | Bilgi avcılığı: Kaynaklardan ve internetten araştırma Temel kaynaklar: [1], [2], [4], [5], [6] ve [7] |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. [2] Çepni, S. (2005). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Üçyol Kültür Merkezi. [3] Çepni, S. (2001). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Erol Ofset Matbaacılık ve Ambalaj Sanayi. Trabzon. [4] Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş: Nitel, Nicel ve Eleştirel Kuram Metodolojileri. Ankara: Anı Yayıncılık. [5] Balcı, A. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma: Yöntem, Teknik, İlkeler. Ankara: PegemA Yayıncılık. [6] Yıldırım, A, Şimşek, H.(1999). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi. [7] Punch, K. F. (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Çevirenler: Bayrak, D., Arslan, H. B., Akyüz, Z. Ankara: Siyasal Kitabevi. [8] Mayring, P. (2000). Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş. Çevirenler: Adnan Gümüş, M.Sezai Durgun. Adana: Baki Kitabevi [9] Silverman, D. (1997). Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. London: SAGE Publications. [10] Seale, C. (1999). The Quality of Qualitative Research. London: SAGE Publications. [11] Robson, C. (2001). Real World Research. Oxford UK & Cambridge USA: Balackwell. [12] Bassey, M. (1999). Case Study Research in Educational Settings. Philadelphia: Open University Press. [13] Brown, R. H. (2002). Retorik, Tekstüalite ve Sosyolojik Teoride [14] Postmodern Dönüş. Bulunduğu Eser: Retorik Hermeneutik ve Sosyal Bilimler: İnsan Bilimlerinde Retoriğe Dönüş. Derleme ve Tercüme: Hüsamettin Arslan. İstanbul: Paradigma Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eğitim alanında yaptığı bilimsel çalışmalar aracılığıyla ulusal ve uluslararası alan yazına katkı sağlayacak nitelikte, bilimsel, etik ve yasal ilkeler temelinde özgün bilgiler üreterek bu üretimi eğitim/öğrenme öğretme sürecine taşır ve yaygınlaştırır. | X | |||||
2 | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak fen eğitimi ve disiplinlerarası alandaki etkileşimi kavrayarak temel kavram, teori ve yaklaşımları derinlemesine öğrenir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
3 | Fen eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve araştırma yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir. | X | |||||
4 | Eleştirel bir bakış açısı ile tespit ettiği alanın ihtiyaçlarına yönelik yeni yöntem ve yaklaşımları kullanarak disiplinlerarası araştırmalar planlama, yürütme ve bunları yorumlayarak bilimsel sonuçlar ortaya koyma süreçlerinde sorumluluk alır. | X | |||||
5 | Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği veri toplama, uygulama ve yorumlama süreçlerinden geçirdiği araştırmalarını alanının gerektirdiği sözlü ve yazılı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak alan içi ve alan dışı gruplara aktarır, bu süreçte gerektiğinde en az bir yabancı dil ile iletişimini sürdürür. | X | |||||
6 | Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilgi ve bilimsel bilginin kaynağını sorgular. | 5 | 5 | ||||
2 | Alanda karşılaştığı problemlere güvenilir çözümler bulur. | 5 | 5 | 5 | |||
3 | Eğitim araştırmalarında kullanılan nicel ve nitel araştırma desenlerini tanımlar ve örneklendirir. | 5 | 4 | ||||
4 | Nitel ve nicel araştırma yöntemlerini karşılaştırır. | ||||||
5 | Fen öğretiminde sıklıkla karşılaşılan problemleri örneklendirir. | 4 | 5 | 5 | |||
6 | Bu problemleri çözmek için uygun bilimsel araştırma yollarını uygular. | 5 | 5 | 5 | |||
7 | Uygulama sonuçlarını analiz eder ve raporlaştırır. | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
2. Ödev | 20 |
3. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ödev | 3 | 15 | 45 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |