Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilimsel Düşüncelerin Tarihsel Gelişimi | ILF 517 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. CANAN LAÇİN ŞİMŞEK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilimin ve fen eğitimi içinde yer alan kavramların tarihi süreç içindeki gelişiminin, farklı zamanlarda farklı bilim adamları tarafından bu kavramların ele alınışının kavranması açısından önem taşımaktadır. |
Dersin İçeriği | Fen bilimleri içinde tanımlanan olgu ve kavramların bugüne gelinceye kadar geçirdikleri anlamsal farklılaşma ve değişim, felsefe ve bilim adamlarının konuların anlamsal gelişimine etkileri, bilim adamlarının birbirilerinin düşüncelerini nasıl etkiledikleri, ilerlettikleri, bilimsel düşüncelerin gelişimi esnasında yaşanan sosyal, kültürel, inançsal ve ekonomik etkiler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilimi tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Kısa Cevaplı Testler, Eşleştirme Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Çoktan Seçmeli Testler, |
2 | Bilimin zaman içinde geçirdiği evreleri tanır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Bilimin gelişimine etki eden faktörleri betimler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Modern bilime geçiş sürecini yorumlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | |
5 | Pozitivizmi betimler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
6 | Bilimsel düşüncelerin zaman içinde geçirdiği değişiklikleri ayırt eder. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Fizik, kimya ve biyoloji kavramlarıyla ilgili düşünceleri derler. | Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, Tartışma, Beyin Fırtınası, | |
8 | Kavram gelişiminde bilimsel düşüncelerin tarihsel gelişimine nasıl yer vereceğine karar verir. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim nedir? | İlgili kaynaklar |
2 | Zaman içerisinde değişen bilimsel yaklaşımlar | İlgili kaynaklar |
3 | Bilimde teolojik gerekçelerden doğacı gerekçelere | İlgili kaynaklar |
4 | Bilimde değişen paradigmalar | İlgili kaynaklar |
5 | Modern bilim düşüncesi ve pozitivizm | İlgili kaynaklar |
6 | Fen kavramlarının tarihsel gelişimini etkileyen faktörler | İlgili kaynaklar |
7 | Fizik kavramlarının tarihsel gelişimi (kuvvet) | İlgili kaynaklar |
8 | Ara Sınav | |
9 | Fizik kavramlarının tarihsel gelişimi (enerji ve ışık) | İlgili kaynaklar |
10 | Kimya kavramlarının tarihsel gelişimi (atom) | İlgili kaynaklar |
11 | Jeoloji kavramlarının tarihsel gelişimi (yerküre) | İlgili kaynaklar |
12 | Biyoloji kavramlarının tarihsel gelişimi (bitki, beslenme) | İlgili kaynaklar |
13 | Biyoloji kavramlarının tarihsel gelişimi (taksonomi) | İlgili kaynaklar |
14 | Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Einstein, Albert ve Infeld, Leopold (1994). Fiziğin evrimi. Ankara: Onur |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eğitim alanında yaptığı bilimsel çalışmalar aracılığıyla ulusal ve uluslararası alan yazına katkı sağlayacak nitelikte, bilimsel, etik ve yasal ilkeler temelinde özgün bilgiler üreterek bu üretimi eğitim/öğrenme öğretme sürecine taşır ve yaygınlaştırır. | X | |||||
2 | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak fen eğitimi ve disiplinlerarası alandaki etkileşimi kavrayarak temel kavram, teori ve yaklaşımları derinlemesine öğrenir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
3 | Fen eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve araştırma yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir. | X | |||||
4 | Eleştirel bir bakış açısı ile tespit ettiği alanın ihtiyaçlarına yönelik yeni yöntem ve yaklaşımları kullanarak disiplinlerarası araştırmalar planlama, yürütme ve bunları yorumlayarak bilimsel sonuçlar ortaya koyma süreçlerinde sorumluluk alır. | X | |||||
5 | Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği veri toplama, uygulama ve yorumlama süreçlerinden geçirdiği araştırmalarını alanının gerektirdiği sözlü ve yazılı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak alan içi ve alan dışı gruplara aktarır, bu süreçte gerektiğinde en az bir yabancı dil ile iletişimini sürdürür. | ||||||
6 | Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilimi tanımlar. | 5 | 5 | ||||
2 | Bilimin zaman içinde geçirdiği evreleri tanır. | 5 | 5 | ||||
3 | Bilimin gelişimine etki eden faktörleri betimler. | 5 | 5 | ||||
4 | Modern bilime geçiş sürecini yorumlar. | 5 | 5 | ||||
5 | Pozitivizmi betimler. | 5 | 5 | ||||
6 | Bilimsel düşüncelerin zaman içinde geçirdiği değişiklikleri ayırt eder. | 5 | 5 | 5 | |||
7 | Fizik, kimya ve biyoloji kavramlarıyla ilgili düşünceleri derler. | 5 | 5 | 5 | |||
8 | Kavram gelişiminde bilimsel düşüncelerin tarihsel gelişimine nasıl yer vereceğine karar verir. | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 25 |
1. Ödev | 50 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |