Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fen Eğitiminde Öğretim Metotları ve Uygulamalar II | ILF 504 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞENOL BEŞOLUK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Fen eğitiminin istenen biçimde gerçekleştirilebilmesi için üzerinde durulması gereken en önemli konulardan biri bu dersle ilgili öğrenme-öğretme süreçleridir. Daha etkili, verimli ve çekici bir fen öğretiminin tasarımlanması için özellikle fen eğitimi alanında sınanmış öğrenme/öğretme kuramlarını, stratejileri ve paradigmaları bilmek gereklidir. Bu dersin amacı, fen eğitiminde uzmanlaşmak isteyen öğrencilere daha etkili fen öğretiminin tasarımlanması ve uygulanabilmesi için gerekli kuramsal bilgileri ve temel becerileri kazanmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Fen eğitimi uygulamalarında kilometre taşları. Fen eğitiminin yeniden yapılandırılması. Çağdaş öğretim yaklaşımları: yapılandırmacı yaklaşım. Yapılandırmacı öğretim modelleri: Durumlu öğrenme, probleme dayalı öğrenme, örnek olaya dayalı öğrenme, projeye dayalı öğrenme, bağlaşık öğrenme, kavramsal değişim, etkin (aktif) öğrenme, 5e ve 7e modelleri. Çağdaş ölçme-değerlendirme yaklaşımları. Mikro öğretim uygulamaları. Mikro öğretim uygulamalarının bireysel, grupla değerlendirilmesi. Tartışma, genel değerlendirme. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Fen eğitimi alanında sınanmış öğrenme/öğretme kuramlarını, stratejileri ve paradigmaları açıklar ve bu bilgileri etkili, verimli ve çekici bir fen öğretiminin tasarımlanmasında kullanarak uygular. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Fen Bilgisi Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, fen bilgisi eğitimi alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Fen eğitimi sürecinde karşılaştığı bir sorunu ve nedenlerini tanımlar. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
4 | Fen eğitiminin sorunlarına çözüm önerileri getirir. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Fen eğitimi ile ilgili araştırmalar tasarlar . | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Bireysel farklılıklara uygun etkinlikler tasarlar. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Fen eğitimi uygulamalarında kilometre taşları | İlgili kaynaklar |
2 | Fen eğitiminin yeniden yapılandırılması | İlgili kaynaklar |
3 | Çağdaş öğretim yaklaşımları: yapılandırmacı yaklaşım | İlgili kaynaklar |
4 | Yapılandırmacı öğretim modelleri: Durumlu öğrenme, probleme dayalı öğrenme, örnek olaya dayalı öğrenme | İlgili kaynaklar |
5 | Projeye dayalı öğrenme, bağlaşık öğrenme | İlgili kaynaklar |
6 | Kavramsal değişim | İlgili kaynaklar |
7 | Etkin (aktif) öğrenme, 5e ve 7e modelleri | İlgili kaynaklar |
8 | Çağdaş ölçme-değerlendirme yaklaşımları | İlgili kaynaklar |
9 | Öğrenci çalışmaları: Mikro öğretim uygulamaları | İlgili kaynaklar |
10 | Öğrenci çalışmaları: Mikro öğretim uygulamaları | İlgili kaynaklar |
11 | Öğrenci çalışmaları: Mikro öğretim uygulamaları | İlgili kaynaklar |
12 | Öğrenci çalışmaları: Mikro öğretim uygulamaları | İlgili kaynaklar |
13 | Mikro öğretim uygulamalarının bireysel grupla değerlendirilmesi | İlgili kaynaklar |
14 | Tartışma, genel değerlendirme | İlgili kaynaklar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Kılıç, B. Gülşen, “İlköğretim Bilim Öğretimi”, Morpa, 2006, İstanbul. [2] Demirel Özcan, “Eğitimde Yeni Yönelimler”, PegemA, 2007, Ankara. [3]Baker, D. R., & Piburn, M. D. (1997). Consructing science in middle and secondary school classrooms. Boston: Allyn and Bacon. [4]Committee on Undergraduate Science Education. (1997). Science Teaching Reconsidered: A handbook. Washington, D. C.: National Academy Press. 15 Ekim 2003 tarihinde ulaşıldı, http://www.nap.edu/readingroom/books/str/pdf/index.pdf [5]Deryakulu, D. (2000). Yapıcı öğrenme. A. Şimşek (Ed.), Sınıfta demokrasi (ss. 53-77). Ankara: Eğitim-Sen Yayınları. [6]National Research Council. (1996). National science education standards. Washington, DC: National Academy Press. NRC web sitesinden 25 Mart 2004 tarihinde ulaşıldı, http://www.nap.edu/readingroom/books/nses/ [7]Novak, J. D., & Gowin, D. B. (1998). Learning how to learn (14. edition). Cambridge: Cambridge University Press. [8]Sinatra, G. M. (2002). Motivational, social, and contextual aspects of conceptual change: A commentary. M. Limon & L. Mason (Eds.), Reconsidering conceptual change: Issues in theory and practise (pp. 187-197). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. [9]Strike, K. A., & Posner, G. J. (1992). A revisionist theory of conceptual change. R.A. Duschl & R.J. Hamilton (Eds.), Philosophy of science: Cognitive psychology and educational theory and practice (pp. 147-176). Albany, NY: State University of New York Press. [10]Gabel, D.L. (Ed.). (1994). Handbook of research on science teaching and learning. New York: Simon ve Schuster Macmillan. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eğitim alanında yaptığı bilimsel çalışmalar aracılığıyla ulusal ve uluslararası alan yazına katkı sağlayacak nitelikte, bilimsel, etik ve yasal ilkeler temelinde özgün bilgiler üreterek bu üretimi eğitim/öğrenme öğretme sürecine taşır ve yaygınlaştırır. | ||||||
2 | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak fen eğitimi ve disiplinlerarası alandaki etkileşimi kavrayarak temel kavram, teori ve yaklaşımları derinlemesine öğrenir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | ||||||
3 | Fen eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve araştırma yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir. | ||||||
4 | Eleştirel bir bakış açısı ile tespit ettiği alanın ihtiyaçlarına yönelik yeni yöntem ve yaklaşımları kullanarak disiplinlerarası araştırmalar planlama, yürütme ve bunları yorumlayarak bilimsel sonuçlar ortaya koyma süreçlerinde sorumluluk alır. | ||||||
5 | Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği veri toplama, uygulama ve yorumlama süreçlerinden geçirdiği araştırmalarını alanının gerektirdiği sözlü ve yazılı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak alan içi ve alan dışı gruplara aktarır, bu süreçte gerektiğinde en az bir yabancı dil ile iletişimini sürdürür. | ||||||
6 | Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Fen eğitimi alanında sınanmış öğrenme/öğretme kuramlarını, stratejileri ve paradigmaları açıklar ve bu bilgileri etkili, verimli ve çekici bir fen öğretiminin tasarımlanmasında kullanarak uygular. | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 |
2 | Fen Bilgisi Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, fen bilgisi eğitimi alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | 5 | 5 | 4 | 2 | 2 | 2 |
3 | Fen eğitimi sürecinde karşılaştığı bir sorunu ve nedenlerini tanımlar. | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 2 |
4 | Fen eğitiminin sorunlarına çözüm önerileri getirir. | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 3 |
5 | Fen eğitimi ile ilgili araştırmalar tasarlar . | 4 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 |
6 | Bireysel farklılıklara uygun etkinlikler tasarlar. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |