Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Uygulamalı İş Analitiği UYS 517 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EMRAH AYDEMİR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Günümüzü işletmeciliğindeki iki ana gelişme elele gitmektedir: operasyonların giderek daha fazla bilgisayarlı hale gelmesi, ve kararların giderek daha fazla verilere dayalı olması. Farklı tür ve büyüklüklerde de olsalar çoğu şirket için verilerin zamanında, kesin, ve karlı kararlar vermek için etkili şekilde kullanımı kritik bir stratejik avantaj unsuru haline gelmiştir. Bu yüzden modern işletme iş analitiğinden ayrılamaz. Bu dersin amacı işletme öğrencilerine iş verilerini iş kararlarını yönlendirecek içgörüye dönüştürmeleri için gerekli kavram, yöntem ve araçları öğretmektir. Bu amaçla derste temel veri analizi tekniklerinin -operasyonelden ziyade- işlevsel bir kavrayışına ve bunun temel yazılım araçları kullanarak farklı iş problemlerine uygulanışına bir başlangıç kazandırılmaktadır. Dersin temel ekseni bu tekniklerin iş kararları için içgörü sağlamadaki katkısıdır. Bu anlamda ders veri ve analiz konusunda bir farkındalık oluşturma, ve veri analizinin işte değer yaratmak konusunda sunduğu fırsatları belirleyebilme becerisi kazandırma hedefindedir. Bu ders aynı zamanda büyük veri diye adlandırılan veri setlerini ve onların analizine özgü gereksinim ve yaklaşımları da kapsamaktadır.

 

Dersin İçeriği

Bu ders veri analizi için gerekli yöntem ve araçlara odaklanır. Yaygın bir istatistik platformunun (R) veri yönetimi gibi temel işler için kullanımını kapsar. Keşifsel veri görselleştirme ve özetleme yöntemlerinden başlayan ders temel öngörü yöntemlerinden (örn. Doğrusal modeller) daha karmaşık yöntemlere (veri madenciliği, karar ağacı veya birleşme kuralı analizi gibi) ilerler. Öğrenciler iş problemlerini analiz problemlerine dönüştürmeki ve bunların çözümünü aramak konusunda hem kuramsal bilgi hem de uygulamalı beceriler edinirler. Bu yöntemler bilinen problemler kadar yeni ve az bilinen problemlere de uygulanabilmesi amacıyla çevik problem çözme sistematiğine oturtularak uygulanırlar.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Verilen yönteme uygun yaygın iş analitiğindeki akışlarını oluşturabilirler. Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Kısa Cevaplı Testler,
2 R istatistik platformu ile veriyi hazırlayarak çoğu algoritmaya uygun, temizlenmiş veri seti oluştururlar. Deney ve Laboratuvar, Kısa Cevaplı Testler,
3 Verilen bir iş problemi için keşifsel yöntem ve öngörü yöntemlerinden hangisinin gerektiğini belirleyebilirler. Gezi / Gözlem, Kısa Cevaplı Testler,
4 Verilen veri setinin eldeki iş problemini çözmeye uygun görsel ve sayısal özetlerini üretebilirler. Gezi / Gözlem, Kısa Cevaplı Testler,
5 Öngörü modelleri üretebilirler. Deney ve Laboratuvar, Eğitsel Oyun, Kısa Cevaplı Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, kavramlar
2 Analitik süreci, tahminleme
3 Keşifsel analitik ve veri görselleştirme
4 Doğrusal regresyon
5 Model değerlendirme
6 Bayes tasnifi
7 Regresyon ağaçları ve tasnif modeli değerlendirme
8 Lojistik regresyon ve profilleme
9 Eşleşme kuralları
10 Kümeleme analizi
11 Zaman serileri
12 Zaman serileri tahminleme
13 Büyük veri teknikleri ve teknoloji yığını, örnek: veri özetleme
14 İleri teknikler: metin analizi, sosyal ağ analizi
Kaynaklar
Ders Notu

Shmueli, G., Bruce, P. C., Yahav, I., Patel, N. R., & Lichtendahl Jr, K. C. (2017). Data mining for business analytics: concepts, techniques, and applications in R. John Wiley & Sons.

 

ISBN: 978-1-118-87936-8

Ders Kaynakları

Shmueli, G., Bruce, P. C., Yahav, I., Patel, N. R., & Lichtendahl Jr, K. C. (2017). Data mining for business analytics: concepts, techniques, and applications in R. John Wiley & Sons.

 

ISBN: 978-1-118-87936-8

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinindeki temel kavramları bilir ve karşılaştığı işletme problemlerinin çözümünde kullanabilir. X
2 Kararlarını etik, hukuki ve sosyal hususları dikkate alarak verebilir. X
3 İşletme problemlerini tanımlamak için bilgi ve verileri eleştirel bir şekilde yorumlayıp sentezleyebilir X
4 Güncel teknoloji araç ve tekniklerini kullanarak işle ilgili alternatifleri tanımlayabilir, değerlendirebilir ve aralarından seçim yapabilir. X
5 Çeşitli iş ortamlarında hem sözlü hem de yazılı olarak etkili bir şekilde iletişim kurabilir. X
6 Girişimci olmanın getirdiği karmaşıklığı, riskleri ve engelleri anlar, iş modellerini analiz edebilir. X
7 İş dünyasında başarılı olmak için en iyi uygulamalara hâkim olur. X
8 Örgütsel hedeflere ulaşmak için bir takım içerisinde etkili bir şekilde çalışma kabiliyetine sahiptir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Verilen yönteme uygun yaygın iş analitiğindeki akışlarını oluşturabilirler.
2 R istatistik platformu ile veriyi hazırlayarak çoğu algoritmaya uygun, temizlenmiş veri seti oluştururlar.
3 Verilen bir iş problemi için keşifsel yöntem ve öngörü yöntemlerinden hangisinin gerektiğini belirleyebilirler.
4 Verilen veri setinin eldeki iş problemini çözmeye uygun görsel ve sayısal özetlerini üretebilirler.
5 Öngörü modelleri üretebilirler.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Performans Görevi (Uygulama) 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 10 10
Final 1 20 20
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ödev 1 16 16
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 6