Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tüketim Psikolojisi UYP 609 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NİLGÜN SARIKAYA
Dersi Verenler Prof.Dr. NİLGÜN SARIKAYA,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Volkan Göktaş, Arş. Gör. Hazel Mihriban Karaca

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amacı pazarlama açısından temel kavramlardan olan tüketim olgusunun doktora seviyesinde ele alınarak, tüketimin amacı ve tüketici için ifade ettiği anlamlar irdelenerek, tüketicinin daha iyi anlaşılmasını sağlamaktır. Tüketim olgusunun tüketicinin hayatındaki yeri ve rolü ile tüketime yüklenen anlamlar tartışılarak tüketimin amacı ve tüketici davranışları teorileri ışığında tüketici davranışlarının daha iyi anlaşılmasına çalışılmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu derste tüketim olgusu çeşitli boyutlarıyla ele alındıktan sonra tüketim deneyimi, hazcı tüketim, plansız tüketim, kompulsif tüketim, postmodern tüketim gibi konular incelenmektedir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tüketim olgusunu değişik boyutlarıyla irdeler ve farklı bakış açılarını karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
2 Tüketim deneyimlerini boyutsal açıdan inceler ve deneyim yaratma yolları üzerinde tartışmalar ve çıkarımlar yapar Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Hazcı tüketim, plansız tüketim ve kompalsif tüketim gibi tüketici davranışlarını teorik ve uygulama bazında irdeler ve pazarlama bağlamında çıkarımlarda bulunur Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama,
4 Tüketici davranışlarını tüketim kültürü bağlamında irdeler ve pazarlama açısından çıkarımlar sunar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
5 Tüketim olgusunu sosyal ve yaşam tarzı açısından çıkarımlarını tartışır ve yaşam tarzının şekillenmesinde tüketimin ve tüketim kültürünün rolüne ilişkin değerlendirmeler yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
6 Tüketim ve kişilik ilişkisini inceler ve tüketici davranışları açısından sonuçlarını değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
7 Tüketim, etik ve pazarlama ilişkisini inceler ve pazarlama açısından çıkarımlarda bulunur Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Anlatım,
8 Postmodern tüketici kavramını değişik boyutlarıyla ele alır ve tüketici davranışları ve pazarlama bağlamında değişimleri değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Proje, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Niçin tüketiriz? John O’Saughnesty, Why People Buy, Oxford University Press, 2000.
2 Tüketici davranışları model ve teorileri L.G. Schifman and D.W. Stewart, Consumer Behavior, 3. edition, Merill Publishing,1987.
3 Tüketici satınalma motivleri ve tüketim güdüleri L.G. Schifman and D.W. Stewart, Consumer Behavior, 3. edition, Merill Publishing,1987.
4 Tüketimin psikolojisi John O’Saughnesty, Why People Buy, Oxford University Press, 2000.
5 Tüketimde rasyonellik ev rasyonel tüketici davranışı M. Solomon (2003), Tüketici Krallığının Fethi, Media Cat yayını
6 Tüketim ve kültür Yavuz Odabaşı, Tüketim Kültürü, Sistem Yayıncılık,1999.
7 Tüketim kalıpları ve tüketici davranışları H.H. Kassarjian and T.S. Robertson, Perspectives in Consumer Behavior, Scot, Forest and Company, 1981.
8 Gösteriş tüketimi R. Belk, N. Dholakia and A. Venkatesh, Consumption and Marketing, South Western College Pub. 1996.
9 Ara sınav
10 Hedonist tüketici davranışı Torlak, Ö, Altunmışık R. Ve Özdemir Ş.(2006), Yeni Müşteri, Hayat Yayınları,
11 Sembolik tüketim Torlak, Ö, Altunmışık R. Ve Özdemir Ş.(2006), Yeni Müşteri, Hayat Yayınları,
12 Plansız satınalma davranışı Torlak, Ö, Altunmışık R. Ve Özdemir Ş.(2006), Yeni Müşteri, Hayat Yayınları
13 Satınalma sonrası tüketici davranışları L.G. Schifman and D.W. Stewart, Consumer Behavior, 3. edition, Merill Publishing,1987
14 Postmodern tüketici davranışları M. Solomon (2003), Tüketici Krallığının Fethi, Media Cat yayını
Kaynaklar
Ders Notu

1) Gerald Zaltman (2003), Tüketici Nasıl Düşünür, Media Cat yayınları
2) Michael R. Solomon (2003), Tüketici Krallığının Fethi, Media Cat Yayınları
3) Ömer Torlak, Remzi Altunışık ve Şuayb Özdemir (2006), Yeni Müşteri, Hayat Yayınları
4) Martin Lindstrom (2010), Buyology. Optimist Yayıları
5) Rob Walker (2010) Değişen Tüketici Kim? MediaCat Yayınları.

Ders Kaynakları

1. Paco Underhill, Alışveriş Bilimi (The Science of Purchasing), 1998.
2. John O’Saughnesty, Why People Buy, Oxford University Press, 2000.
3. L.G. Schifman and D.W. Stewart, Consumer Behavior, 3. edition, Merill Publishing,1987.
4. R. Belk, N. Dholakia and A. Venkatesh, Consumption and Marketing, South Western College Pub. 1996
5. H.H. Kassarjian and T.S. Robertson, Perspectives in Consumer Behavior, Scot, Forest and Company, 1981.
6. Yavuz Odabaşı, Tüketim Kültürü, Sistem Yayıncılık,1999.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 En az bir yabancı dili de kullanarak kendi disiplininde derinlemesine bilgi sahibidir. X
2 Kendi disiplinindeki kavram, uygulama, model ve teoriler ile araştırma yöntem bilgisini, bilimsel çalışmalarda ele aldığı işletme ve yönetim sorunlarının çözümünde disipline orijinal katkı sunacak şekilde kullanır X
3 Sahip olduğu bilgileri etik değerlere uygun, yasalar çerçevesinde, doğru ve güvenli şekilde kullanır. X
4 Disiplini ile ilgili sosyal konular hakkında farkındalığını gösterir. X
5 Bilimsel çalışmalarını nitelikli bilimsel mecralarda yayınlatabilir. X
6 Bilimsel çalışmalarını sözlü olarak bilimsel toplantılarda akademik teamüllere uygun bir şekilde sunabilir. X
7 Toplumsal refah oluşturmak için inovasyona dayalı girişimciliği stratejik eylemler ile ilişkilendirebilir ve tasarlayabilir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Tüketim olgusunu değişik boyutlarıyla irdeler ve farklı bakış açılarını karşılaştırır
2 Tüketim deneyimlerini boyutsal açıdan inceler ve deneyim yaratma yolları üzerinde tartışmalar ve çıkarımlar yapar
3 Hazcı tüketim, plansız tüketim ve kompalsif tüketim gibi tüketici davranışlarını teorik ve uygulama bazında irdeler ve pazarlama bağlamında çıkarımlarda bulunur
4 Tüketici davranışlarını tüketim kültürü bağlamında irdeler ve pazarlama açısından çıkarımlar sunar
5 Tüketim olgusunu sosyal ve yaşam tarzı açısından çıkarımlarını tartışır ve yaşam tarzının şekillenmesinde tüketimin ve tüketim kültürünün rolüne ilişkin değerlendirmeler yapar
6 Tüketim ve kişilik ilişkisini inceler ve tüketici davranışları açısından sonuçlarını değerlendirir
7 Tüketim, etik ve pazarlama ilişkisini inceler ve pazarlama açısından çıkarımlarda bulunur
8 Postmodern tüketici kavramını değişik boyutlarıyla ele alır ve tüketici davranışları ve pazarlama bağlamında değişimleri değerlendirir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 12 12
Performans Görevi (Seminer) 1 12 12
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
Dersin AKTS Kredisi 6