Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Veritabanı Yönetim Sistemleri | UYP 524 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ALPASLAN KİBAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Hüseyin Serdar Geçer |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Günümüz işletmeciliğinde ve iş hayatında veritabanları işletmelerin rekabet üstünlüğü sağlamaları ve en azından rakipleriyle başabaş mücadeleleri için bir gerekliliktir. Diğer yönetim bilişim sistemleri ile entegre edilmiş ve iyi dizayn edilip oluşturulmuş bir veritabanı sistemi, işletmelerde bulunan orta ve üst düzey yöneticilerin her gün almak zorunda oldukları yüzlerce yapılandırılmış, yarı yapılandırılmış, ve yapılandırılmamış kararların alınması için gerekli veri ve bilgiyi sağlayacaktır. İşletmelerin her departmanında çok çeşitli veritabanları kullanılmaktadır. Ancak bir veritabanının en fazla fayda sağlaması için işletme ihtiyaçları doğrultusunda titizlikle planlanıp, en etkili şekilde oluşturulmalıdır. Bunun içinde hem yönetim hem de teknoloji konusunda bilgi sahibi kişilere ihtiyaç vardır. Bu ders ile öğrencilerin bu sistem ve teknolojilerle tanışıp, uygulamadan örnekler üzerinde çalışmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Veritabanı dizaynı, birim ilişki diyagramları, sistem analizi ve veritabanı yönetim sistemleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Veritabanlarının önemi ve yapısı hakkında bilgi sahibi olmak | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Veritabanı dizaynının temel ilkelerini kullanarak yorumlayabilmek | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Birim ilişki diyagramlarını tasarlayabilmek | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Sistem analizi ve veritabanı yönetim sistemleri ile bastan sona tasarım ve uygulama yapılabilmesi | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Bir veritabanı yönetim sisteminde temel fonksiyonları kullanabilmek | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
6 | İş dünyasında veritabanının kullanımına ilişkin problemleri tespit edip çözümler üretebilmek | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Veritabanı: Tanım ve Kavramlar, İşletmeler ve karar vericiler için önemi | Sunum Dosyası ve Ders Notları |
2 | Veritabanı Proje Safhaları | Sunum Dosyası ve Ders Notları |
3 | Veritabanı Dizayn Safhası: ER Modelleme | Sunum Dosyası ve Ders Notları |
4 | ER Modelleme ve Alıştırmalar | Sunum Dosyası ve Ders Notları |
5 | ER Modellemede İleri konular ve Alıştırmalar | Sunum Dosyası ve Ders Notları |
6 | Mantıksal veritabanı dizayn safhası ve ilişkisel (tablosal) model. Dizaynın normalizasyonu | Sunum Dosyası ve Ders Notları |
7 | Dizayn normalizasyonu ile ilgili örnekler | Sunum Dosyası ve Ders Notları |
8 | Ara Sınav | |
9 | Veritabanlarının fiziksel dizaynı ve performansları ile ilgili konular Yapısal Sorgulama Dili (SQL), Temel SQL Komutları | Sunum Dosyası ve Ders Notları |
10 | İleri seviyeli SQL komutları | Sunum Dosyası ve Ders Notları |
11 | Microsoft Access ile bir Hastane veritabanı sisteminin dizayn edilip oluşturulması | Sunum Dosyası ve Ders Notları |
12 | Veritabanı ile ilgili yönetsel sorunlar. | Sunum Dosyası ve Ders Notları |
13 | İşletmelerde Muhasebe, Finans, Üretim, Stok Kontrol, İnsan Kaynakları, Pazarlama ve diğer veritabanı uygulamalarına örnekler | Sunum Dosyası ve Ders Notları |
14 | Genel Değerlendirme | Sunum Dosyası ve Ders Notları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Fred R. McFadden, Jeffrey A. Hoffer, & Mary B. Prescott. Modern Database Management, 6th edition. Prenhall, 2002. Bu kitaba ait Türkçeleştirilmiş Powerpoint sunumları her hafta dersin web sitesinde sunulacaktır. |
Ders Kaynakları | Microsoft Access kullanıcı kitabı. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinindeki kavramlara, uygulamalara ve teorilere hâkim olur ve bunları iş yaşamındaki sorunların çözümünde ya da yürüttüğü bilimsel çalışmalarda kullanabilir. | X | |||||
2 | Evrensel bilimsel etik uygulamalara riayet eder ve intihalden kaçınır. | X | |||||
3 | Faaliyetlerinin topluma ve çevreye olan muhtemel etkilerini göz önünde bulundurur, bu olumsuz etkileri en aza indirgemek ve topluma fayda sağlamak için sorumluluk alır. | X | |||||
4 | İşletme sorunlarını çözmede uygun analitik teknikleri kullanabilir. | X | |||||
5 | Bilimsel araştırma ve proje bulgularını sözlü sunum ve yazılı rapor şeklinde etkili ve ikna edici bir şekilde sunabilir. | X | |||||
6 | Girişimsel süreçleri analitik ve eleştirel bakış açısı ile inceler ve girişimci bilişe etki eden faktörleri anlar. | X | |||||
7 | Derslerinde ve araştırmalarında ihtiyaç duyacağı teknolojileri tespit etme ve etkili bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Veritabanlarının önemi ve yapısı hakkında bilgi sahibi olmak | |||||||
2 | Veritabanı dizaynının temel ilkelerini kullanarak yorumlayabilmek | |||||||
3 | Birim ilişki diyagramlarını tasarlayabilmek | |||||||
4 | Sistem analizi ve veritabanı yönetim sistemleri ile bastan sona tasarım ve uygulama yapılabilmesi | |||||||
5 | Bir veritabanı yönetim sisteminde temel fonksiyonları kullanabilmek | |||||||
6 | İş dünyasında veritabanının kullanımına ilişkin problemleri tespit edip çözümler üretebilmek |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 64 |
1. Ödev | 12 |
2. Ödev | 12 |
3. Ödev | 12 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |