Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Muhasebe Tarihi MUH 611 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AHMET VECDİ CAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, Muhasebe Tarihi hakkında bilgi ve anlayış kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu dersler öncelikle işlenir. Gözlemlenen muhasebe kronolojik araçlarda açıklanmıştır. Muhasebe uygulamaları ve medeniyetin öne çıktığı kültürde medeniyet, dönem ve insanlar üzerinde durulmuştur. Tarihsel muhasebede nasıl rehberlik edilir. seviye hangi kısımlardan ayrılmıştır.

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenci, muhasebenin dünyanın en eski mesleklerinden biri olduğunu bilir Anlatım,
2 Öğrenci, muhasebe tarihinin derinliğini keşfeder Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Öğrenci, muhasebe tarihini genel olarak özetler ve açıklar Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Öğrenci, muhasebenin tarihsel gelişiminde etkili olan faktörleri açıklar ve yorumlar Anlatım, Beyin Fırtınası,
5 Öğrenci, muhasebenin tarihsel gelişimini insanlığın, uygarlık tarihinin gelişimi ile ilişkilendirir, muhasebe gelişmelerini dönemsel olarak analiz eder Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
6 Öğrenci, muhasebe tarihi araştırmalarını, muhasebe uygulamaları tarihi ve muhasebe kuramları tarihi olarak ayırt eder, muhasebe tarihinin nasıl araştırılacağını bilir ve açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Muhasebe nedir? Muhasebeye farklı bakışlar, Muhasebenin farklı anlamları, Muhasebeye ilişkin tanım denemeleri İlgili kaynaklar okunmalı
2 Muhasebenin hiyerarşik düzeyleri, Muhasebenin türleri, Kapsam ve Sınırları, Hedef ve Amaçları, Uygulama Alanları İlgili kaynaklar okunmalı
3 Muhasebe felsefesi, Muhasebe mantığı, Muhasebenin matematiği, Muhasebe sosyolojisi, Muhasebe Antropolojisi, Muhasebe Kültür ve değerleri İlgili kaynaklar okunmalı
4 Muhasebenin tarihsel dönemlere ayrılması, Mental muhasebe dönemi, Yazılı belgeler dönemi İlgili kaynaklar okunmalı
5 Milattan önce muhasebe : Mezopotamya´da muhasebe: Sümerler, Asurlar, Akadlar, Babiller İlgili kaynaklar okunmalı
6 Eski Türklerde muhasebe İlgili kaynaklar okunmalı
7 Eski Mısır´da muhasebe İlgili kaynaklar okunmalı
8 Eski Yunan ve Roma´da muhasebe İlgili kaynaklar okunmalı
9 ARA SINAV
10 Çin´de, Hintlilerde, Perslerde ve Araplarda muhasebe İlgili kaynaklar okunmalı
11 Avrupa´da muhasebe İlgili kaynaklar okunmalı
12 Osmanlı´da muhasebe İlgili kaynaklar okunmalı
13 Muhasebe gelişmelerini etkileyen faktörler, Muhasebe gelişmelerinin dönüm noktaları İlgili kaynaklar okunmalı
14 Muhasebe tarihi araştırmaları ve Muhasebe tarihini araştırma yöntemleri İlgili kaynaklar okunmalı
Kaynaklar
Ders Notu

Ahmet Vecdi CAN, Muhasebe Tarihi Ders Notları

Ders Kaynakları

GÜVEMLİ,O., Türk Devletleri Muhasebe Tarihi Cilt 1-2-3-4, İstanbul
HİÇŞAŞMAZ,M., Muazaaf Muhasebe Usulünün Kurucusu Luca Paciolo-Eserleri ve Tesirleri, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları No:83-65, İşletme İktisadı ve Muhasebe Enstitüsü Yayınları No:1, Ajans-Türk Matbası, Ankara, 1958
VYAÇESLAVİÇ,S.Y., Muhasebenin Gelişme Tarihi, Moskova, 1990
GOODY,J. Batıdaki Doğu, Dost Kitabevi, 2002

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 En az bir yabancı dili de kullanarak kendi disiplininde derinlemesine bilgi sahibidir. X
2 Kendi disiplinindeki kavram, uygulama, model ve teoriler ile araştırma yöntem bilgisini, bilimsel çalışmalarda ele aldığı işletme ve yönetim sorunlarının çözümünde disipline orijinal katkı sunacak şekilde kullanır. X
3 Sahip olduğu bilgileri etik değerlere uygun, yasalar çerçevesinde, doğru ve güvenli şekilde kullanır. X
4 Disiplini ile ilgili sosyal konular hakkında farkındalığını gösterir. X
5 Bilimsel çalışmalarını nitelikli bilimsel mecralarda yayınlatabilir. X
6 Bilimsel çalışmalarını sözlü olarak bilimsel toplantılarda akademik teamüllere uygun bir şekilde sunabilir. X
7 Toplumsal refah oluşturmak için inovasyona dayalı girişimciliği stratejik eylemler ile ilişkilendirebilir ve tasarlayabilir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Öğrenci, muhasebenin dünyanın en eski mesleklerinden biri olduğunu bilir
2 Öğrenci, muhasebe tarihinin derinliğini keşfeder
3 Öğrenci, muhasebe tarihini genel olarak özetler ve açıklar
4 Öğrenci, muhasebenin tarihsel gelişiminde etkili olan faktörleri açıklar ve yorumlar
5 Öğrenci, muhasebenin tarihsel gelişimini insanlığın, uygarlık tarihinin gelişimi ile ilişkilendirir, muhasebe gelişmelerini dönemsel olarak analiz eder
6 Öğrenci, muhasebe tarihi araştırmalarını, muhasebe uygulamaları tarihi ve muhasebe kuramları tarihi olarak ayırt eder, muhasebe tarihinin nasıl araştırılacağını bilir ve açıklar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 25 25
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 155
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,2
Dersin AKTS Kredisi 6