Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mikro Ekonometri EKO 309 5 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SAYIN SAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi SAYIN SAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, mikroekonomik araştırmalarda kullanılacak ekonometrik tekniklerin öğrencilere kazandırılmasıdır. Mikroekonomi alanında yürütülen çalışmalarda hangi veri türlerine hangi ekonometrik teknikler kullanılarak istatistiksel ve ekonometrik olarak anlamlı sonuçlar elde edilebileceğinin öğrencilere gösterilmesidir.

Dersin temel konusu, hangi tür verilere hangi tür analiz yöntemleri kullanılarak sonuçlar elde edilebileceği, sonuçların istatistiksel ve ekonometrik olarak anlamlılığının nasıl test edileceğinin ve yorumlanacağının  öğrencilere gösterilmesidir.

Bu dersin sonucunda öğrenciler sadece ekonometrik teknikleri öğrenmekle kalmayacaklar, aynı zamanda temel ekonomik sorunlar ile ilgili teknik makaleleri ve diğer yayınları da kavrayabilir hale geleceklerdir.

Dersin İçeriği

Bu derste mikro ekonomik aktörler olan hanehalkı ve firmalara ait ekonomik sorunlar, uygun istatistiksel ve ekonometrik yöntemlerle ele alınacaktır. STATA programının kullanımı, programa veri girişi, tablolar ve grafiklerin nasıl elde edileceği gösterilecektir. Daha sonra STATA programı yardımıyla basit doğrusal regresyon modelleri ve bu modellerde kullanılan tahmin sonrası testler ele alınacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mikro verileri tanımlayabilir ve hangi istatistiksel ve ekonometrik araçlarla analiz yapılabileceğini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Yapılan istatistiksel ve ekonometrik analizler ile elde edilen sonuçları sunabilir, yorumlayabilir ve değerlendirebilir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
3 Farklı tahmin yöntemlerini bir model dahilinde tartışabilir ve sonuçlarını karşılaştırabilir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
4 Mikroekonometrik veri setlerinin STATA programında nasıl kullanıldığını öğrenir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel ekonometrik kavramların hatırlatılması, mikroekonometrinin tanıtılması
2 STATA: Kurulumu, verilerin yüklenmesi ve komutların girilmesi
3 STATA: Verilerin betimleyici analizleri ve sonuçların tablo ve grafik gösterimi
4 Lineer Regresyon Modeli: STATA’da veri tanımlama, betimleme ve tablolama, özet istatistiklerin sunumu
5 Basit regresyon analizi: STATA ile regresyon, hipotez testleri, hata terimlerinin analizi
6 Genelleştirilmiş Regresyon Modeli (GLS) - 1: STATA ile GLS uygulamaları
7 Genelleştirilmiş Regresyon Modeli (GLS) - 2: STATA ile GLS uygulamaları
8 VİZE
9 Lineer Enstrüman Değişkenler modeli - 1: STATA uygulamaları
10 Lineer Enstrüman Değişkenler modeli - 2: STATA uygulamaları
11 Doğrusal Panel veri modelleri - 1: Betimleme ve modellerin tanıtımı
12 Doğrusal Panel veri modelleri - 2: Sabit etkiler (FE) ve Rassal Etkiler (RE)
13 İkili Çıktı Modelleri (Binary Outcome Models)
14 Çoklu Çıktı Modelleri (Multinomial Outcome Models)
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Chirstopher F. Baum, 2006, An Introduction to Modern Econometrics Using STATA

Lawrence C. Hamilton, 2013, Statistics with STATA

Colin Cameron, Pravin Trivedi, 2009, Microeconometrics Using STATA

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir perspektiften ekonomik konularda analitik olarak tutarlı fikirler oluşturma ve savunma becerisine sahip olma. X
2 Mikro ve makro ekonomik sorunlara çözüm bulmak için temel ekonometri ve istatistiksel teorileri kullanma becerisine sahip olmak. X
3 Türkçe'nin yanı sıra yabancı dilde yazılı (ve tercihen sözlü) iletişim becerisine sahip olmak. X
4 Genel ekonometrik teori bilgisi. X
5 Hem kamu hem de özel sektörün ihtiyaç duyduğu yüksek vasıflı personelde olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olmak. X
6 Hem temel bilgisayar (word, excel gibi programlarda) hem de en az bir istatistiksel bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata vb.) kullanabilmek X
7 Matematiksel, ekonomik, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz etme becerisi kazanmak X
8 Sayısal ve istatistiksel araştırma becerisine ve düşünme becerisine sahip, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını tahmin edebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkileri göz önünde bulunduran, analitik düşünce yapısına sahip ve stratejik bir yaklaşım geliştirebilme X
9 Sözlü ve yazılı iletişimde bu nitelikleri kullanabilmek için kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer gibi yabancı dil bilgisine sahip olmak X
10 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olmak X
11 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olmak X
12 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünme becerisine sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Mikro verileri tanımlayabilir ve hangi istatistiksel ve ekonometrik araçlarla analiz yapılabileceğini öğrenir. 5 5
2 Yapılan istatistiksel ve ekonometrik analizler ile elde edilen sonuçları sunabilir, yorumlayabilir ve değerlendirebilir. 5 5
3 Farklı tahmin yöntemlerini bir model dahilinde tartışabilir ve sonuçlarını karşılaştırabilir. 5 5
4 Mikroekonometrik veri setlerinin STATA programında nasıl kullanıldığını öğrenir. 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
2. Ödev 20
1. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Kısa Sınav 1 8 8
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 8 8
Ödev 2 12 24
Final 1 29 29
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5