Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türkçe Öğretimi | SNE 302 | 6 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. DURSUN AKSU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Elife Nur Saydam |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türkçeye ve Türkçe öğretmeye yönelik olumlu tutum geliştirerek, ilköğretim düzeyinde Türkçe derslerinin amaçlarını kavrayabilme, etkili ve güzel bir anadili eğitiminin nasıl olması gerektiği, okuma, yazma, dinleme, konuşma eğitiminin ilköğretim düzeyinde çocuklara nasıl kazandırılacağı noktasında öğretmenin sahip olması gereken yeterlikler ve sorumlulukları kavrayabilme. |
Dersin İçeriği | Türkçe öğretiminde kullanılabilecek çağdaş yöntem ve teknikler; okuma, yazma, dinleme, konuşma, görsel okuma ve sunu, anlama becerilerinin geliştirilmesi; okuma güçlüklerinin tanılanması ve giderilmesi; okuma metinlerinin yapısı; bilgilendirici ve hikaye edici metinlerin öğretimi, metinler arası okuma ve yazma; metinlerden anlam kurma, metinlerle ilgili sorular ve türleri; okuma ve yazma yoluyla eleştirel düşüncenin geliştirilmesi; hızlı okuma ve teknikleri; ana fikir öğretimi ve yöntemleri; okumanın amaçları, türleri ve kuralları; okuma, yazma, dinleme, konuşma ve anlamanın değerlendirilmesi; İlköğretim Türkçe programının incelenmesi, diğer derslerle ilişkisi, programa ilişkin örnek etkinlik uygulamaları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İlkokul Türkçe Dersi Programını (I-IV) tanır. | Anlatım, | |
2 | Dinleme ve konuşma eğitimi ile ilgili gerekli bilgileri açıklar. | Anlatım, | |
3 | Okuma ve anlama çalışmaları tasarlar. | Anlatım, Tartışma, | |
4 | Öğrencilerin yazma becerilerini geliştirir. | Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, |
5 | Öğrencilerinin Türkçe dersi kazanımlarını değerlendirebilir. | Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İlkokul Türkçe Dersi Öğretim Programının Değerlendirilmesi | [5]İlköğretim Programı Sayfa:13-25 |
2 | Yapılandırıcı Yaklaşıma Göre Türkçe Öğretimi ve Öğrenme Öğretme Süreci | [5]İlköğretim Programı Sayfa: 157-167 |
3 | Dinleme ve Dinleme Türleri | [1] Sayfa 1-17, [3] Sayfa 136-150, [4] Sayfa:33-40 |
4 | Konuşma ve Konuşmayı Geliştirme Stratejileri | [1] Sayfa: 20-26, [3] Sayfa:150-166, [4] Sayfa:40-50 |
5 | Okuma-Anlama ve Okuma Sırasında Yapılacak Çalışmalar | [1] Sayfa: 29-56, [2] Sayfa: 268-298 |
6 | Hızlı okuma, Yazma ve Gelişimi | [1] Sayfa: 62-87, [1] Sayfa: 93-103, [4] Sayfa:59-66 |
7 | Görsel Okuma ve Sunu | [1] Sayfa: 105-115 |
8 | Şiir ve Öğretimi | [1] Sayfa: 121-137 |
9 | Arasınav | |
10 | Metinlerin Yapısı ve Anlam kurma (Hikâye Edici Metinler) | [1] sayfa: 139-153 |
11 | Metinlerin Yapısı ve Anlam kurma (Bilgi Vermeye Dayalı Metinler) | [1] sayfa: 160-169 |
12 | Metinlerin Yapılarının Örnek Uygulamaları | [1] Sayfa: 117-144 |
13 | Sorular ve Metinler Arası Okuma | [1] Sayfa: 187- 215 |
14 | Ölçme ve Değerlendirme | [1] Sayfa: 179-198, [3] Sayfa: 194-196, [5]İlköğretim Programı Sayfa:411-425 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1]. Akyol, H (2005). Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. | X | |||||
2 | Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. | X | |||||
3 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. | X | |||||
4 | Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. | X | |||||
5 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
7 | Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). | X | |||||
8 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
9 | Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. | X | |||||
10 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | X | |||||
11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. | X | |||||
12 | Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. | X | |||||
13 | Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. | X | |||||
14 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
15 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İlkokul Türkçe Dersi Programını (I-IV) tanır. | |||||||||||||||
2 | Dinleme ve konuşma eğitimi ile ilgili gerekli bilgileri açıklar. | |||||||||||||||
3 | Okuma ve anlama çalışmaları tasarlar. | |||||||||||||||
4 | Öğrencilerin yazma becerilerini geliştirir. | |||||||||||||||
5 | Öğrencilerinin Türkçe dersi kazanımlarını değerlendirebilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 30 | 30 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |