Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilimsel Araştırma Yöntemleri | ECE 106 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AHMET SAKİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör. Mehmet KUMRU |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilimsel Araştırmaya ilişkin temel kavramları bilir. Bilimsel düşüncenin temelleri hakkında bilgi sahibi olur. Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve ilkelerini bilir ve bu ilke ve yöntemler doğrultusunda Erken Çocukluk Eğitimi alanında bilimsel araştırmaları planlar ve uygular. |
Dersin İçeriği | Bilim ve temel kavramlar (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.), bilim tarihine ilişkin temel bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilimin tanımı ve özelliklerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Bilimin temel kavramları ve ilkelerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Bilimsel araştırmayla ilgili temel kavramlar ve değişkenleri bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Erken çocukluk eğitiminde kullanılan Nicel ve Nitel araştırma yaklaşımlarının özelliklerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Erken çocukluk eğitimiyle ilgili araştırma problemini belirler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
6 | Araştırma yöntemini belirler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Araştırma evren ve örneklemini belirler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Araştırma veri toplama tekniklerini seçer | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Araştırma verilerini toplar ve işler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
10 | Araştırma verilerinin analizi ve sonuçların raporlaştırılması | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
11 | Araştırma sonuçlarını değerlendirir ve yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimin tanımı | Kaynak Kitap, ders notları |
2 | Bilimin temel kavramları ve ilkeleri | Kaynak Kitap, ders notları |
3 | Bilimsel araştırmayla ilgili temel kavramlar ve değişkenler | Kaynak Kitap, ders notları |
4 | Araştırma türleri ve özellikleri | Kaynak Kitap, ders notları |
5 | Erken çocukluk eğitiminde Nicel ve Nitel araştırma yaklaşımlarının özellikleri | Kaynak Kitap, ders notları |
6 | Erken çocukluk eğitiminde araştırma problemlerinin seçimi ve yazılması | Kaynak Kitap, ders notları |
7 | Araştırma raporunun yazılması ve kaynak gösterme | Kaynak Kitap, ders notları |
8 | Araştırma evren ve örneklem belirleme yöntemleri | Kaynak Kitap, ders notları |
9 | Araştırma yönteminin belirlenmesi | Kaynak Kitap, ders notları |
10 | Erken çocukluk eğitimi araştırmalarında kullanılan ölçme araçlarının özellikleri | Kaynak Kitap, ders notları |
11 | Araştırma verilerinin analiz yöntemleri | Kaynak Kitap, ders notları |
12 | Araştırma verilerinin analiz yöntemleri ve uygulamalar | Kaynak Kitap, ders notları |
13 | Araştırma sonuçlarının raporlaştırlması | Kaynak Kitap, ders notları |
14 | Tartışma ve değerlendirme | Kaynak Kitap, ders notları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Tanrıöğen, Abdurrahman (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara, Anı Yayınları. [2]Gökçe, Birsen (2004). Toplumsal bilimlerde araştırma (4. basım). Ankara: Savaş YayıneviDerneği Yayınları, no:10. [3] Büyüköztürk, Şener (2009) Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Erken Çocukluk Dönemi/EÇD, Okul Öncesi Eğitim/OÖE alanı ile ilgili yeterli alt yapıya sahiptir. Bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri EÇD/OÖE süreçlerinde kullanır. | X | |||||
2 | Erken Çocuk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde problem ve sorunlarını saptar, inceler, analiz eder, tanımlar, çözümüne yönelik uygun analitik yöntemler ile teknikleri seçer ve uygular. | X | |||||
3 | Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim alanının bileşen ve paydaşlarını bilir, belirler. İlgili, yetkili tüm katılımcıların katkı sağlayıcıların sürece katılımına yönelik planlama, etkinlikler organize eder, uygular. | X | |||||
4 | Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinin gereksinim ve sorunlarını karşılamak üzere gerçekçi vizyon ve projeksiyon tasarımları geliştirir, çözüm ve önerilerini uygular. | X | |||||
5 | Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim için gerekli olan çağdaş teknik ve araçları seçer, kullanır. Bilişim teknolojilerini en az bir bilgisayar yazılımını (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde) etkin bir biçimde kullanır. | X | |||||
6 | Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinde uygulamaya dönük gezi, gözlem, inceleme, araştırma, proje yapar. Ulaştığı bulgu, sonuç ve kazanımları analiz eder, yorumlar. | X | |||||
7 | Erken Çocukluk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde bilgiyi elde etmek tekniklerini bilir. Bu amaçla kaynak araştırmaları yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. | X | |||||
8 | OÖE Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. | X | |||||
9 | Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; öğrenmeye açık olarak bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. | X | |||||
10 | Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. | X | |||||
11 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilimin tanımı ve özelliklerini açıklar | ||||||||||||||
2 | Bilimin temel kavramları ve ilkelerini açıklar | ||||||||||||||
3 | Bilimsel araştırmayla ilgili temel kavramlar ve değişkenleri bilir. | ||||||||||||||
4 | Erken çocukluk eğitiminde kullanılan Nicel ve Nitel araştırma yaklaşımlarının özelliklerini açıklar | ||||||||||||||
5 | Erken çocukluk eğitimiyle ilgili araştırma problemini belirler | ||||||||||||||
6 | Araştırma yöntemini belirler | ||||||||||||||
7 | Araştırma evren ve örneklemini belirler | ||||||||||||||
8 | Araştırma veri toplama tekniklerini seçer | ||||||||||||||
9 | Araştırma verilerini toplar ve işler | ||||||||||||||
10 | Araştırma verilerinin analizi ve sonuçların raporlaştırılması | ||||||||||||||
11 | Araştırma sonuçlarını değerlendirir ve yorumlar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 10 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |