Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
A Seç: Çocuk Edebiyatı Kültürü ve Araştırmaları OOE 230 4 2 + 4 4 4
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SUAT KOL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Mehmet KUMRU

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilerin; 1. Türkiye´de ve dünyada çocuk edebiyatı alanında yapılan çalışmalardan örnekleri tanıması 2. Çocuklara uygun eserleri seçebilme becerisini kazanmasını sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Çocuğun hayatında kitabın yeri,Türkiye’de çocuk edebiyatının gelişmesi,Dünyada çocuk edebiyatının gelişmesi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çocuğun hayatında kitabın yerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Çocukluk evresinde nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi ve okuma kültürü edinmiş düşünen, duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde çocuk edebiyatı yapıtlarını işlevi Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Örnek Olay, Gösterip Yaptırma,
3 Türkiye’de ve dünyada çocuk edebiyatının gelişmesini örneklerle karşılaştırır Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
4 Hikaye ve biyografilerin özelliklerini anlatır, örneklerini yorumlar. Deney ve Laboratuvar,
5 Çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özellikleri (tasarım, içerik ve eğitsel) örneklerle inceler. Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Deney ve Laboratuvar,
6 Niteliksiz çocuk kitaplarının örneklerle gösterilmesi ve bunların çocukların gelişim özellikleri üzerindeki olumsuz etkilerini tartışır. Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
7 Okuduğu-incelediği kitapların yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunun ve bunların çocukların hangi gelişimlerine katkı sağlayacağının belirlenmesine yönelik çalışmalar yapar. Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çocuğun hayatında kitabın yeri Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
2 Çocukluk evresinde nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi ve okuma kültürü edinmiş düşünen, duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde çocuk edebiyatı yapıtlarını işlevi Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
3 Türkiye’de çocuk edebiyatının gelişmesi Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
4 Dünyada çocuk edebiyatının gelişmesi Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
5 Çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özellikleri (tasarım, içerik ve eğitsel) örneklerle inceler. Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
6 Niteliksiz çocuk kitaplarını örnekleriyle gösterir, bunların olumsuz etkilerini tartışır Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
7 Öğretmen adaylarının, okuduğu-incelediği kitapların yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunun ve bunların çocukların hangi gelişimlerine katkı sağlayacağının belirlenmesine yönelik çalışmalar. Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
8 Çocuklara seslenen çeşitli yazınsal türlerin(destan, masal, şiir, öykü, roman, v.b.) ve dilsel gereçlerin(sayışmaca, tekerleme, bilmece v.b.) çocukların gelişimlerine olan katkılarının belirlenmesi Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
9 Hikaye ve biyografilerin özellikleri ve örneklerinin incelenmesi Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
10 Hikaye ve biyografilerin özellikleri ve örneklerinin incelenmesi Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
11 Şiirlerin özellikleri ve örneklerinin incelenmesi Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
12 Tekerleme, bilmece ve parmak oyunlarının özellikleri ve örneklerinin incelenmesi Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
13 Anı ve dramatizasyonların özellikleri ve örneklerinin incelenmesi Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
14 Sınıf içi uygulama etkinlikleri Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
Kaynaklar
Ders Notu

Abis dökümanları

Ders Kaynakları

[1] Çılgın Alev Sınar. 2007. Çocuk Edebiyatı. Morpa Yayınları
[2] Turla Ayşe. 2000. Okul Öncesinde Çocuk Edebiyatı. Ya-Pa Yayınları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Erken Çocukluk Dönemi/EÇD, Okul Öncesi Eğitim/OÖE alanı ile ilgili yeterli alt yapıya sahiptir. Bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri EÇD/OÖE süreçlerinde kullanır. X
2 Erken Çocuk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde problem ve sorunlarını saptar, inceler, analiz eder, tanımlar, çözümüne yönelik uygun analitik yöntemler ile teknikleri seçer ve uygular. X
3 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim alanının bileşen ve paydaşlarını bilir, belirler. İlgili, yetkili tüm katılımcıların katkı sağlayıcıların sürece katılımına yönelik planlama, etkinlikler organize eder, uygular. X
4 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinin gereksinim ve sorunlarını karşılamak üzere gerçekçi vizyon ve projeksiyon tasarımları geliştirir, çözüm ve önerilerini uygular. X
5 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim için gerekli olan çağdaş teknik ve araçları seçer, kullanır. Bilişim teknolojilerini en az bir bilgisayar yazılımını (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde) etkin bir biçimde kullanır. X
6 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinde uygulamaya dönük gezi, gözlem, inceleme, araştırma, proje yapar. Ulaştığı bulgu, sonuç ve kazanımları analiz eder, yorumlar. X
7 Erken Çocukluk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde bilgiyi elde etmek tekniklerini bilir. Bu amaçla kaynak araştırmaları yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. X
8 OÖE Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir.
9 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; öğrenmeye açık olarak bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. X
10 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. X
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Çocuğun hayatında kitabın yerini açıklar.
2 Çocukluk evresinde nitelikli çocuk kitaplarıyla tanışmanın önemi ve okuma kültürü edinmiş düşünen, duyarlı bireylerin yetiştirilmesinde çocuk edebiyatı yapıtlarını işlevi
3 Türkiye’de ve dünyada çocuk edebiyatının gelişmesini örneklerle karşılaştırır
4 Hikaye ve biyografilerin özelliklerini anlatır, örneklerini yorumlar.
5 Çocuk edebiyatı yapıtlarında bulunması gereken özellikleri (tasarım, içerik ve eğitsel) örneklerle inceler.
6 Niteliksiz çocuk kitaplarının örneklerle gösterilmesi ve bunların çocukların gelişim özellikleri üzerindeki olumsuz etkilerini tartışır.
7 Okuduğu-incelediği kitapların yaş gruplarına göre çocuklara uygunluğunun ve bunların çocukların hangi gelişimlerine katkı sağlayacağının belirlenmesine yönelik çalışmalar yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 10
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 1 1 1
Performans Görevi (Seminer) 1 1 1
Final 1 7 7
Toplam İş Yükü 110
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,4
Dersin AKTS Kredisi 4