Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Özel Öğretim Yöntemleri I | TRE 307 | 5 | 3 + 2 | 4 | 10 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA DEMİRTAŞ TOLAMAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türkçe öğretiminde kullanılan genel öğretim starejilerini, yöntemlerini ve tekniklerini kavrayıp uygular. Türkçe Dersi Programını (2006) ve (2016 )ders kitaplarını inceleyip değerlendirir. |
Dersin İçeriği | Alana özgü temel kavramlar ve bu kavramların alan öğretimiyle ilişkisi, alanının başta Anayasa ve Milli Eğitim Temel Yasası olmak üzere yasal dayanakları, alan öğretiminin genel amaçları, kullanılan yöntem, teknik, araç-gereç ve materyaller. İlgili Öğretim Programının incelenmesi(amaç, kazanım, tema, ünite, etkinlik, v.b.). Ders, öğretmen ve öğrenci çalışma kitabı örneklerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türkçe Dersi Programının (2015) temel yaklaşımı olan yapılandırmacılık felsefesini ve eğitim alanındaki uygulamalarını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Türkçe öğretimi alanının başta Anayasa ve Milli Eğitim Temel Yasası olmak üzere yasal dayanaklarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Türkçe öğretiminin temel beceri alanlarını (okuma, konuşma, yazma, dinleme) tanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
4 | Türkçe öğretiminde kullanılan stratejileri, yöntemleri ve teknikleri tanır ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
5 | Türkçe öğretiminde kullanılan stratejileri, yöntemleri ve teknikleri tanır ve uygular. | Tartışma, Grupla Çalışma, | |
6 | Türkçe Dersi Programında (2015) yer alan temalar/konuları tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türkçe Dersi Programının (2006) temel yaklaşımı: Yapılandırmacılık felsefesi ve eğitim alanındaki uygulamaları. | Ders notu (1. Bölüm) okunacak.. |
2 | Türkçe öğretimi alanının başta Anayasa ve Milli Eğitim Temel Yasası olmak üzere yasal dayanakları. | Ders notu (2. Bölüm) okunacak.. |
3 | Türkçe öğretiminin genel amaçları. | Ders notu (3. Bölüm) okunacak. |
4 | Türkçe öğretiminin temel beceri alanları. | Ders notu (4. Bölüm) okunacak. |
5 | Türkçe öğretiminde kullanılan stratejiler | Ders notu (5. Bölüm) okunacak. |
6 | Türkçe öğretiminde kullanılan yöntemler | Ders notu (6. Bölüm) okunacak. |
7 | Türkçe öğretiminde kullanılan teknikler | Ders notu (7. Bölüm) okunacak. |
8 | Türkçe öğretiminde kullanılan teknikler (devamı) | Ders notu (1-7. Bölümler) okunacak. |
9 | Ara Sınav | Ders notu (7. Bölüm) okunacak. |
10 | Türkçe öğretiminde kullanılan araç-gereç ve materyaller. | Ders notu (8. Bölüm) okunacak. |
11 | Türkçe Dersi Programında (2006) yer alan temalar/konular | Ders notu (9. Bölüm) okunacak. |
12 | Türkçe Dersi Programının (2006) uygulanmasında öğretmenin rolü ve aile ile iş birliği | Ders notu (10. Bölüm) okunacak. |
13 | Okuma metinlerinde bulunması gereken özellikler | Ders notu (11. Bölüm) okunacak. |
14 | Dinlenecek/izlenecek materyallerin içeriğinde bulunması gereken özellikler | Ders notu (11. Bölüm) okunacak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Özel Öğretim Yöntemleri I Dersi Notları (1-11. bölümler) |
Ders Kaynakları | Demirel, Özcan (1999). İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi. Ankara: MEB Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi) | ||||||
2 | Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi) | ||||||
3 | Edebiyat alanının temel kavramlarını, Edebiyat Bilgi ve Kuramlarını ve Edebi Akımların özelliklerini öğrenir, metinler üzerinde uygular. (Alan Bilgisi) | X | |||||
4 | Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar ve bu aşamalarda yer alan gelenek ve değerleri fark eder. (Alan Bilgisi) | X | |||||
5 | Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi) | X | |||||
6 | Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | X | |||||
7 | Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | ||||||
8 | Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) | X | |||||
9 | Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi) | X | |||||
10 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür) | ||||||
11 | Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.(Genel Kültür) | ||||||
12 | Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi) | ||||||
13 | Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür) | ||||||
14 | Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür) | ||||||
15 | Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi) | ||||||
16 | Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi) |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türkçe Dersi Programının (2015) temel yaklaşımı olan yapılandırmacılık felsefesini ve eğitim alanındaki uygulamalarını değerlendirir. | ||||||||||||||||
2 | Türkçe öğretimi alanının başta Anayasa ve Milli Eğitim Temel Yasası olmak üzere yasal dayanaklarını açıklar. | ||||||||||||||||
3 | Türkçe öğretiminin temel beceri alanlarını (okuma, konuşma, yazma, dinleme) tanır. | ||||||||||||||||
4 | Türkçe öğretiminde kullanılan stratejileri, yöntemleri ve teknikleri tanır ve uygular. | ||||||||||||||||
5 | Türkçe öğretiminde kullanılan stratejileri, yöntemleri ve teknikleri tanır ve uygular. | ||||||||||||||||
6 | Türkçe Dersi Programında (2015) yer alan temalar/konuları tanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 40 |
2. Kısa Sınav | 5 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|