Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Alan Seç I: Türkçe Ders Kitabı İncelemesi TRE 405 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALPARSLAN OKUR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı İlköğretim ikinci kademe Türkçe derslerinde okutulan ders kitaplarını biçim, içerik ve eğitsel değerler bakımından inceleyip değerlendirir.
Dersin İçeriği Ders kitabının bir dersin en önemli gereçlerinden biri olarak öğretimdeki yeri. Ders kitabını oluşturan dış koşullar (yasalar, yönetmelikler; okul türleri, piyasa koşulları vb.) ile iç koşulların (kullanılacak yöntemler, konu alanının özellikleri, fiziksel yapı koşulları vb.) tanıtılması ve bu konuda uygulamaların yapılması. Ders kitabı inceleme alanında dünyadaki birikimden yararlanma. Bir ders kitabında önemli olan dil, konusal bütünlük sınamayı ve sağlamlaştırmayı öngören alıştırma biçimleri ve zenginliği, Türkçe derslerinde metin seçimi ve çeşitliliği, sayfa düzeni ve grafik öğelerin kullanımı gibi öğelerin işlevi ve bunların farklı anlayışlara göre oluşturulmuş (eski-yeni) ders kitapları üzerinde uygulamalı olarak gösterilmesi. Her öğretmen adayının, kendi alanıyla ilgili bir ders kitabını çok açılı bir anlayışla kuşatabilmesi ve bir değerlendirme raporu yazması için gereken çalışmaların yapılması. Bu çalışma için Cumhuriyetin ilk yıllarından günümüze kadar uygulanan farklı öğretim programları için hazırlanmış farklı anlayışlardaki ders kitapları uygulama örneği olarak kullanılmalı.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ders kitaplarının öğretimsel değerini, işlevlerini, türlerini ve yararlarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Ders kitaplarını hazırlama yaklaşım ve aşamalarını tanır. Anlatım, Beyin Fırtınası,
3 Ders kitaplarını görsel, dil ve anlatım, basım özellikleri bakımından değerlendirir. Tartışma,
4 Türkçe ders kitaplarını dil becerileri açısından inceler. Anlatım,
5 Programa göre ders kitapı hazırlar. Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders kitaplarının öğretimsel değeri Ders notu (1. Bölüm) okunacak.
2 Ders kitaplarının işlevleri, türleri ve yararları Ders notu (2. Bölüm) okunacak.
3 Ders kitaplarını hazırlama yaklaşım ve aşamaları Ders notu (3. Bölüm) okunacak.
4 Ders kitaplarının biçim ve tasarım özellikleri Türkçe ders kitabı incelenecek.
5 Ders kitaplarının dil ve anlatım özellikleri Türkçe ders kitabı incelenecek.
6 Ders kitaplarının resim ve şekil özellikleri Türkçe ders kitabı incelenecek.
7 Türkçe derslerinde metin seçimi ve çeşitliliği Türkçe ders kitabı incelenecek.
8 Türkçe ders kitaplarının dinleme/izleme becerisi açısından incelenmesi Ders notu (1-3. Bölümler) ve ders kitabı incelemeleri okunacak.
9 Ara Sınav Türkçe ders kitabı incelenecek.
10 Türkçe ders kitaplarının okuma açısından incelenmesi Türkçe ders kitabı incelenecek.
11 Türkçe ders kitaplarının konuşma becerisi açısından incelenmesi Türkçe ders kitabı incelenecek.
12 Türkçe ders kitaplarının yazma becerisi açısından incelenmesi Türkçe ders kitabı incelenecek.
13 Türkçe ders kitaplarının dil bilgisi ve imlâ becerisi açısından incelenmesi Türkçe ders kitabı incelenecek.
14 Türkçe ders kitaplarının genel değerlendirmesi .....
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Hakan Ulper (Editor). (2011). Turkce Ders Kitabi Cozumlemeleri. Ankara: Pegem A Yayinlari
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi)
2 Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi)
3 Edebiyat alanının temel kavramlarını, Edebiyat Bilgi ve Kuramlarını ve Edebi Akımların özelliklerini öğrenir, metinler üzerinde uygular. (Alan Bilgisi) X
4 Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar ve bu aşamalarda yer alan gelenek ve değerleri fark eder. (Alan Bilgisi)
5 Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi)
6 Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi) X
7 Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
8 Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi) X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür)
11 Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.(Genel Kültür) X
12 Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi)
13 Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür)
14 Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür)
15 Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi)
16 Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi)
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
1 Ders kitaplarının öğretimsel değerini, işlevlerini, türlerini ve yararlarını bilir.
2 Ders kitaplarını hazırlama yaklaşım ve aşamalarını tanır.
3 Ders kitaplarını görsel, dil ve anlatım, basım özellikleri bakımından değerlendirir.
4 Türkçe ders kitaplarını dil becerileri açısından inceler.
5 Programa göre ders kitapı hazırlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 15
1. Performans Görevi (Uygulama) 30
2. Kısa Sınav 15
2. Ara Sınav 0
3. Ara Sınav 0
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 1 1
Toplam İş Yükü 128
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,12
Dersin AKTS Kredisi 5