Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
A. Seç.I: Siyasi Coğrafya | SBE 401 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yoktur. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı siyasi coğrafya ile ilgili temel kavramları ve olguları kavratmaktır. |
Dersin İçeriği | Tanımlar. Siyasi coğrafya ile ilgili başlıca görüşler. Siyasi coğrafyada fiziksel etkenler (konum, alan, sınırlar, yer şekilleri, iklim, sular, topraklar, doğal kaynaklar). Siyasi coğrafyada beşeri etkenler (nüfus, kültür, askeri ve/veya siyasi, ekonomik topluluklar). Türkiye´nin üye olduğu siyasi ve askeri oluşumlar (NATO, AB). Türkiye´nin Orta Doğu ülkeleri, Balkan ülkeleri, Kafkas ülkeleri ve Türk Cumhuriyetleri ile ilişkileri. Sınır aşan sular, boğazlar, kıta sahanlığı ve Ege sorunları. Dünyadaki bazı siyasi ve ekonomik örgütler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Siyasi coğrafya ile ilgili temel kavramları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Fiziksel etkenlerin siyasi coğrafya üzerindeki etkisini genel olarak açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Beşeri etkenlerin siyasi coğrafya üzerindeki etkisini genel olarak açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Ekonomik etkenlerin siyasi coğrafya üzerindeki etkisini genel olarak açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Türkiye'nin jeopolitik teorilerdeki yerini genel olarak değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Seçilmiş uluslararası siyasi, ekonomik ve askeri organizasyonları genel olarak açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Türkiye'nin komşu ülkeleri, bölgeleri ve Türk ülkeleri ile ilişkilerini genel olarak açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Dersle ilgili bir konuda ödev hazırlar ve sunum yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Siyasi coğrafya, jeopolitik, jeostrateji kavramları. Fiziki coğrafya faktörlerinin siyasi coğrafya üzerindeki etkileri: Konum, Alan | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
2 | Fiziki faktörlerinin siyasi coğrafya üzerindeki etkileri: Biçim, sınırlar, yeryüzü şekilleri, iklim, sular, topraklar, doğal bitki örtüsü | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
3 | Beşeri faktörlerinin siyasi coğrafya üzerindeki etkileri: Nüfus, yerleşme | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
4 | Ekonomik faktörlerinin siyasi coğrafya üzerindeki etkileri: Tarım ve hayvancılık ürünleri, madenler, enerji kaynakları | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
5 | Ekonomik faktörlerinin siyasi coğrafya üzerindeki etkileri: Ormanlar, su canlıları avcılığı ve yetiştiriciliği, sanayi, turizm, ulaşım, ticaret | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
6 | Jeopolitikle ilgili teoriler: Kara Hâkimiyet Teorisi, Kenar Kuşak Hâkimiyet Teorisi, Deniz Hâkimiyet Teorisi, Hava Hâkimiyet Teorisi | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
7 | Ara Sınav | |
8 | Jeopolitikle ilgili teoriler: Kuşatma Teorisi, Yeni Domino Taşları Teorisi, Tarihin Sonu Teorisi, Medeniyetler Çatışması Teorisi | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
9 | Jeopolitikle ilgili teoriler: Medeniyetler Bütünleşmesi Teorisi, Büyük Satranç Tahtası Teorisi, Eksen Ülkeler Hâkimiyet Teorisi, Uzay Hâkimiyet Teorisi, Jeopolitik teorilerin uygulanabilirliği | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
10 | Dünya üzerinde bulunan bazı siyasi, ekonomik, askeri ve ticari işbirliği teşkilatları: Birleşmiş Milletler, İslam İşbirliği Teşkilatı | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
11 | Dünya üzerinde bulunan bazı siyasi, ekonomik, askeri ve ticari işbirliği teşkilatları: Avrupa Birliği, Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı, Asya-Pasifik Ekonomik İşbirliği Örgütü | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
12 | Dünya üzerinde bulunan bazı siyasi, ekonomik, askeri ve ticari işbirliği teşkilatları: Karadeniz Ekonomik İşbirliği Örgütü, Petrol İhraç Eden Ülkeler Örgütü, Kuzey Atlantik Antlaşması Teşkilatı, Uluslararası Türk Kültürü Teşkilatı | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
13 | Türkiye-Ortadoğu ülkeleri ilişkileri. Türkiye- Balkan ülkeleri ilişkileri. Türkiye- Kafkas ülkeleri ilişkileri. Türkiye- Türk Cumhuriyetleri ilişkileri | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
14 | Sınır aşan sular sorunu. Boğazlar sorunu. Kıta sahanlığı sorunu. Türkiye-Yunanistan arasında Ege Denizi’nde yaşanan sorunlar | Kaynaklardan ilgili bölümler okunacak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | *Özey, R., Dünya ve Türkiye Ölçeğinde Siyasi Coğrafya. Genişletilmiş. 7. baskı., Aktif Yayınevi, İstanbul, 2010. * Akengin,H., Siyasi Coğrafya İnsan ve Mekan Yönetimi. Pegem Akademi Yayınları, Ankara, 2010. * Özey, R., Dünya ve Türkiye Ölçeğinde Siyasi Coğrafya. Aktif Yayınevi, İstanbul, 2008. * Göney, S., Siyasî Coğrafya. İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1993. * Göney, S., Siyasi Coğrafya (2.Cilt). İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1993. * Armaoğlu, F., 20. Yüzyıl Siyasi Tarihi 1914-1995. 17. Baskı, Alkım Yayınevi, İstanbul, 2010. * İlhan, S., Jeopolitik Duyarlılık. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Ankara, 1989. * Arıbaş, K., Küresel Çağda Siyasi Coğrafya. Çizgi Kitabevi, Konya, 2007. * Arıbaş, K., Hispanya: Siyasi Coğrafya. Çizgi Kitabevi Yayınları, Konya, 2009. * Özey, R., Küresel Silahlanma : Dünyanın Silah Depoları. Aktif Yayınevi, İstanbul, 2007. * Günel, K., Coğrafyanın Siyasal Gücü. 4. bs., Çantay Kitabevi, İstanbul, 2008. * Karluk, S. R., Avrupa Birliği Kuruluşu, Gelişmesi, Genişlemesi, Kurumları. 11. Baskı, Beta, İstanbul, 2014. * Karluk, S. R., Küreselleşen Dünyada Uluslararası Kuruluşlar. 7. Baskı, Beta, İstanbul, 2014. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır. | X | |||||
2 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar. | ||||||
3 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar. | ||||||
4 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. | ||||||
5 | Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır. | ||||||
7 | Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | ||||||
8 | Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler | X | |||||
9 | Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. | X | |||||
10 | Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar. | ||||||
11 | Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Siyasi coğrafya ile ilgili temel kavramları açıklar. | |||||||||||
2 | Fiziksel etkenlerin siyasi coğrafya üzerindeki etkisini genel olarak açıklar. | |||||||||||
3 | Beşeri etkenlerin siyasi coğrafya üzerindeki etkisini genel olarak açıklar. | |||||||||||
4 | Ekonomik etkenlerin siyasi coğrafya üzerindeki etkisini genel olarak açıklar. | |||||||||||
5 | Türkiye'nin jeopolitik teorilerdeki yerini genel olarak değerlendirir. | |||||||||||
6 | Seçilmiş uluslararası siyasi, ekonomik ve askeri organizasyonları genel olarak açıklar. | |||||||||||
7 | Türkiye'nin komşu ülkeleri, bölgeleri ve Türk ülkeleri ile ilişkilerini genel olarak açıklar. | |||||||||||
8 | Dersle ilgili bir konuda ödev hazırlar ve sunum yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
1. Final | 45 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |