Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Bilgiler Öğr.Sözlü ve Yazılı Ürünlerin Kul. | SBE 301 | 5 | 2 + 2 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | SBE 101 Sosyal Bilgilerin Temelleri dersini almış olmak. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞEGÜL KIRTEL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ayşegül KIRTEL |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sosyal bilgiler eğitimde kullanılabilecek yazılı ve sözlü edebi metinleri tanımak ve etkili bir şekilde kullanmayı öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Edebi metinler ve türleri; mitler, destanlar, efsaneler, seyahatnameler, siyasetnameler, menakıpnameler, gazavatnameler, tarihi romanlar masallar, hikâyeler, türküler, kâşif günlükleri, şiirler, anılar, denemeler, hikâyecikler (anekdotlar), biyografiler, mektuplar vb.nin sosyal bilgiler öğretiminde kullanılması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyal bilgiler dersinde kullanılan edebi metinleri tanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | Sosyal bilgiler dersi kazanımlarını kazandırmak amacıyla yazılı ve sözlü edebi metinleri kullanır ve etkinlikler tasarlar. | Deney ve Laboratuvar, | |
3 | SQ3R stratejilerini bu metinleri okurken kullanma becerisini edinir. | Anlatım, Tartışma, | |
4 | KWL stratejisini bu metinleri okurken kullanma becerisini edinir. | Anlatım, Tartışma, | |
5 | Kapalı teknik ile öğrencilerin okuma ve anlama yeterliliklerini değerlendirir. | Anlatım, Tartışma, | |
6 | Edebi metinlerin sosyal bilgiler içindeki önemini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin içeriğini tanıtma ve sosyal bilgiler ile ilgili temel kavramların ve program yapısının gözden geçirilmesi. | Sosyal bilgiler ders programları sınıf ortamına getirilir |
2 | Sosyal bilgiler derslerinde kullanılabilecek yazılı ve sözlü edebi metinleri etkili okumayı ve anlamayı sağlayabilecek SQ3R, KWL ve kapalı tekniklerinin tanıtılması | Sınıfa mit, destan ve efsaneler getirilir |
3 | Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak mitler, destanlar ve efsanelerin kullanılması | Sınıfa seyahatname ile kâşif günlükleri, siyasetname ve menakıpnamelerin |
4 | Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak seyahatname ile kâşif günlükleri, siyasetname ve menakıpnamelerin kullanılması | Sınıfa gazavatname, marifetname ve tarihi romanlar getirilir. |
5 | Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak gazavatname, marifetname ve tarihi romanların kullanılması | Sınıfa masallar, hikâyeler ve türküler getirilir |
6 | Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak masallar, hikâyeler ve türkülerin kullanılması | Sınıfa şiirler, anılar ve denemeler getirilir. |
7 | Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak şiirler, anılar ve denemelerin kullanılması | Sınıfa biyografiler, mektuplar ve bilmeceler getirilir |
8 | ARA SINAV | |
9 | Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak biyografiler, mektuplar ve bilmecelerin kullanılması | Sınıfa atasözleri, mani ve makaleler getirilir. |
10 | Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak atasözleri, mani ve makalelerin kullanılması | Sınıfa belgesel, tiyatro eserleri ve söylevler getirilir |
11 | Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak belgesel, tiyatro eserleri ve söylevlerin kullanılması kullanılması | Sınıfa mektuplar, dikey dosyalar ve ansiklopediler getirilir |
12 | Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak mektuplar, dikey dosyalar ve ansiklopedilerin kullanılması | Sınıfa internet, fıkralar getirilir |
13 | Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak internet, fıkraların kullanılması | Sınıfa dinleti ve görsel- işitsel araçlar getirilir |
14 | Sosyal bilgiler derslerindeki kazanımları kazandırmaya yönelik olarak dinleti ve görsel- işitsel araçların kullanılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | (1) MEB Sosyal Bilgiler Dersi Programı (2) Öztürk, C ve R. Otluoğlu; (2002) Sosyal bilgiler öğretiminde yazılı ve sözlü edebiyat incelemeleri (3) Yukarıda belirtilen edebi ürünlerin yer aldığı dergi, kitap ve makaleler |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır. | ||||||
2 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar. | ||||||
3 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar. | ||||||
4 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. | ||||||
5 | Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
6 | Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır. | ||||||
7 | Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | ||||||
8 | Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler | ||||||
9 | Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. | ||||||
10 | Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar. | ||||||
11 | Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sosyal bilgiler dersinde kullanılan edebi metinleri tanır. | |||||||||||
2 | Sosyal bilgiler dersi kazanımlarını kazandırmak amacıyla yazılı ve sözlü edebi metinleri kullanır ve etkinlikler tasarlar. | |||||||||||
3 | SQ3R stratejilerini bu metinleri okurken kullanma becerisini edinir. | |||||||||||
4 | KWL stratejisini bu metinleri okurken kullanma becerisini edinir. | |||||||||||
5 | Kapalı teknik ile öğrencilerin okuma ve anlama yeterliliklerini değerlendirir. | |||||||||||
6 | Edebi metinlerin sosyal bilgiler içindeki önemini değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 145 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |