Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Gk.Seç. II: Matematik Felsefesi | IME 432 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Matematik Tarihi Kültür ve Matematik |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AYŞE ZEYNEP AZAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra ÇAYLAN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Matematik eğitiminde bir araştırma yapabilmek için gerekli felsefi ve kuramsal temellerin oluşturulmasını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Matematiğin ontolojisi ve epistemolojisi, sayılar, kümeler, fonksiyonlar v.b matematiksel kavramlar ile önerme ve matematiksel ifadelerin anlamları. Matematiğin temelleri, yöntemleri ve matematiğin doğasına ilişkin felsefi problemler. Matematikte nesnellik ve gerçek dünyaya uygulanabilirlik. Frege, Russel, Hilbert, Brouwer, ve Gödel gibi matematik felsefesi öncülerinin çalışmaları. Matematik felsefesinde temel kuramlar: Mantıkçılık (Logisicm), Biçimcilik (Formalism) , Yapısalcılık (Structuralism) ve Sezgicilik (Intuitionism). |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Matematiksel mantığın felsefi önemini açıklar. | Anlatım, | |
2 | Matematiksel ifadelerin anlamlarını ifade eder. | Anlatım, | |
3 | Eğitim felsefesi ve matematik felsefesi arasındaki ilişkiyi açıklar. | Anlatım, | |
4 | Matematik felsefesinin temel kuramlarını açıklar | Anlatım, | |
5 | Matematiğin felsefesi gelişimimde öncü olan araştırmacıları ve onların çalışmalarını açıklar. | Anlatım, | |
6 | Matematik eğitimindeki çağdaş eğilimler, problemler ve araştırmaları ifade eder. | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Matematik nedir? | |
2 | Matematiğin doğası | |
3 | Matematiğin ontolojisi | |
4 | Matematiğin epistemolojisi | |
5 | Matematiksel ifadelerin anlamları | |
6 | Matematik felsefesinde temel kuramlar | |
7 | Matematiğin bir disiplin olarak tarihi gelişimi ve bunun eğitime yansımaları | |
8 | Matematik felsefesi öncülerinin çalışmaları | |
9 | ARA SINAV | |
10 | Matematik eğitiminde amaçlar | |
11 | Matematik eğitiminde çağdaş eğilimler, problemler ve araştırmalar | |
12 | Eğitim felsefesi açısından milli eğitim matematik programı. | |
13 | Matematik eğitimine felsefe okullarının etkileri | |
14 | Matematiksel bilginin objektifliği, felsefi okulların matematik felsefesine etkileri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Gür, S. B. (2005), Matematik Felsefesi, Kadim Yayınları. Baki A. (2014), Matematik Tarihi ve Felsefesi, Pegem Akademi ve Yayıncılık. Yıldırım C. (2019), Matematiksel Düşünme, Remzi Kitabevi.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematikte geçen temel kavram, teori ve uygulamaları tanımlar. | X | |||||
2 | Matematiksel düşünme yapar ve bunu günlük hayatında kullanır. | X | |||||
3 | Karşılaştığı bir problemi sistematik olarak betimler ayrıca problemi makul, anlaşılabilir ve objektif olarak çözümler. | X | |||||
4 | Farklı gibi görünen olaylar arasında ilişkileri saptar. | X | |||||
5 | Zaman, yer ve sayılar arasındaki ilişkiler hakkında açık ve kesin fikirler söyler. | X | |||||
6 | Bilimsel yöntemin ilkelerini problem çözmede kullanır. | X | |||||
7 | Olayları araştırıcı, tarafsız, önyargısız, yerinde karar verebilen, açık fikirli olarak çözümler. | X | |||||
8 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme yapar. | X | |||||
9 | Karşılaştığı problemleri hızlı, anlaşılır ve pratik olarak çözebilecek yöntemler belirler. | X | |||||
10 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları belirler. | X | |||||
11 | Yaşam boyu öğrenme davranışı belirler. | X | |||||
12 | Türk Millî Eğitim Sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeler ile özel alan öğretim programının yaklaşım, amaç, hedef, ilke ve tekniklerini belirler ve kullanır. | ||||||
13 | Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini belirler. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır ve sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle rapor eder. | ||||||
14 | Özdeğerlendirme yapar. Yeni bilgi ve fikirleri kullanır, kendisini ve kurumunu geliştirmede gerekli olanları saptar. Toplumun değerlerini ve çevreyi koruma konularını saptar. | ||||||
15 | Verilen bilgileri doğrudan kabul etmek yerine, “neden” sorusunu sorarak verilen bilginin kaynağını belirler. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Matematiksel mantığın felsefi önemini açıklar. | |||||||||||||||
2 | Matematiksel ifadelerin anlamlarını ifade eder. | |||||||||||||||
3 | Eğitim felsefesi ve matematik felsefesi arasındaki ilişkiyi açıklar. | |||||||||||||||
4 | Matematik felsefesinin temel kuramlarını açıklar | |||||||||||||||
5 | Matematiğin felsefesi gelişimimde öncü olan araştırmacıları ve onların çalışmalarını açıklar. | |||||||||||||||
6 | Matematik eğitimindeki çağdaş eğilimler, problemler ve araştırmaları ifade eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |