Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Lineer Cebir II IME 204 4 3 + 1 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MELEK MASAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Matematik ve mühendisliğin her alanının en temel araçları ve matematik dilinin en önemli kavramlarını içeren bu ders sayesinde matematiği daha kolay ve zevkli hale getirerek matematiğin uygulama alanlarını da göstermektir.

Dersin İçeriği

Ortagonalite;R^n de ortagonalite kavramı ve uzaklık fonksiyonu, Gram-Schmidt işlemi, ortagonal matrisler, en küçük kareler ve uygulamaları. Determinantlar; determinantlar ve indirgeme, lineer denklemlerin Cramer kuralı ile çözümü. Bir matrisin karakteristik denklemi, özdeğerler ve özvektörler, Diyagonalleştirme ve matris operasyonları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bölüm uzaylarını, direkt toplam uzaylarını açıklar. Anlatım, Tartışma,
2 Koordinat ve izomorfizma kavramlarını açıklar. Anlatım, Tartışma,
3 Bir matrisin rangı yardımıyla denklem siteminin çözümünü araştırır. Anlatım, Tartışma,
4 İç çarpım uzaylarını ve özelliklerini açıklar. Anlatım, Tartışma,
5 Ortonormal taban, rank, çekirdek, lineer dönüşümün matrisi kavramlarını açıklar. Anlatım, Tartışma,
6 Determinant, özdeğer, özvektör kavramlarını açıklar ve özellikleri ile uygulamalar yapar. Anlatım, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Koordinatlar
2 İzomorfizmalar
3 Bir Matrisin Rangı
4 İç Çarpım uzayları
5 Ortonormal Taban
6 Lineer dönüşümler, Lineer Dönüşümlerin Rangı ve Çekirdeği
7 Minör, kofaktör, determinant açılımları, bir matrisin tersi
8 Permütasyonlar ve Determinant
9 ARASINAV
10 Determinant özellikleri
11 Determinant Açılımları
12 Bir Matrisin Tersi
13 Determinantın Uygulama Alanları
14 Vektörel Çarpım, Öz değer ve Öz vektörler
Kaynaklar
Ders Notu

Çallıalp,F., Kuruoğlu,N., (1996). Lineer Cebir, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yayınları, Samsun.

Ders Kaynakları

Sabuncuoğlu,A., (2004). Lineer Cebir, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
Hacısalihoğlu,H.H.,(1985). Lineer Cebir, Gazi Üniversitesi Yayınları, Ankara.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematikte geçen temel kavram, teori ve uygulamaları tanımlar. X
2 Matematiksel düşünme yapar ve bunu günlük hayatında kullanır. X
3 Karşılaştığı bir problemi sistematik olarak betimler ayrıca problemi makul, anlaşılabilir ve objektif olarak çözümler. X
4 Farklı gibi görünen olaylar arasında ilişkileri saptar. X
5 Zaman, yer ve sayılar arasındaki ilişkiler hakkında açık ve kesin fikirler söyler. X
6 Bilimsel yöntemin ilkelerini problem çözmede kullanır. X
7 Olayları araştırıcı, tarafsız, önyargısız, yerinde karar verebilen, açık fikirli olarak çözümler. X
8 Yaratıcı ve eleştirel düşünme yapar. X
9 Karşılaştığı problemleri hızlı, anlaşılır ve pratik olarak çözebilecek yöntemler belirler. X
10 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları belirler.
11 Yaşam boyu öğrenme davranışı belirler. X
12 Türk Millî Eğitim Sisteminin dayandığı temel değer ve ilkeler ile özel alan öğretim programının yaklaşım, amaç, hedef, ilke ve tekniklerini belirler ve kullanır.
13 Öğrencilerinin gelişim ve öğrenmelerini belirler. Değerlendirme sonuçlarını daha iyi bir öğretimin verilmesi için kullanır ve sonuçları öğrenci, veli, yöneticiler ve öğretmenlerle rapor eder.
14 Özdeğerlendirme yapar. Yeni bilgi ve fikirleri kullanır, kendisini ve kurumunu geliştirmede gerekli olanları saptar. Toplumun değerlerini ve çevreyi koruma konularını saptar.
15 Verilen bilgileri doğrudan kabul etmek yerine, “neden” sorusunu sorarak verilen bilginin kaynağını belirler. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Bölüm uzaylarını, direkt toplam uzaylarını açıklar.
2 Koordinat ve izomorfizma kavramlarını açıklar.
3 Bir matrisin rangı yardımıyla denklem siteminin çözümünü araştırır.
4 İç çarpım uzaylarını ve özelliklerini açıklar.
5 Ortonormal taban, rank, çekirdek, lineer dönüşümün matrisi kavramlarını açıklar.
6 Determinant, özdeğer, özvektör kavramlarını açıklar ve özellikleri ile uygulamalar yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 10
1. Ara Sınav 90
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 3 5 15
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 121
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,84
Dersin AKTS Kredisi 5