Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Genetik ve Biyoteknoloji | FBE 327 | 5 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Genel Biyoloji I-II |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞENOL BEŞOLUK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Şule Elmalı |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Genetik ve biyoteknolojinin tanımı, alanları, önemi, yaşantımıza etkisi ve tarihsel gelişimi ile ilgili bilgi vermek ve farkındalık yaratmak. |
Dersin İçeriği | Genetik biyoteknolojinin tanımı, alanları, önemi, yaşantımıza etkisi ve tarihsel gelişimine kısa bir bakış. Modern Genetik Biliminin Doğuşu: Mendel kuramları, çaprazlamalar, mendel kuramından sapmalar. Sitoplazmik kalıtım. Doğal seleksiyon, adaptasyon, mutasyonlar. Moleküler Biyoloji. Gen Teknolojisi: Moleküler genetik. İnsan genetiği ve genetik hastalıklar. Gen mühendisliğinin topluma bilime ve teknolojiye sağladığı olanaklar. Biyoteknolojinin Temel Prensipleri: Mikroorganizma metabolizması, bitki-hayvan hücre kültürleri, fermentasyon ve fermentasyon teknolojisi, biyoteknolojide temel işlemler. Biyoteknolojik Uygulamalar: Mikrobiyal biyokütle üretimi (ekmek mayası, tek hücre proteini), primer metabolitlerin üretimi (sitrik asit, fumarik asit, asetik asit, aminoasit, vitamin), mayalanmalar (alkol mayalanması, laktik asit üretimi, bütirik asit, bütanol, aseton), sekonder metabolit üretimi (antibiyotik), enzim üretimi, gen biyoteknolojisi, çevre biyoteknolojisi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Genetik biyoteknolojinin tanımını yapar ve tarihsel gelişimini anlatır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | Mendel kurallarını açıklar ve bu kurallara uymayan durumları belirtir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
3 | Sitoplazmik kalıtım açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Doğal seçilim, adaptasyon, mutasyon kavramlarını ve aralarındaki ilişkileri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Moleküler biyolojiyi ve çalışma alanını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Gen teknolojisi ve moleküler genetiğin uygulama alanlarını örneklerle açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Mikroorganizma metabolizmasının temel farklılıklarını anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Biyoteknolojideki temel süreçleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
9 | Biyoteknolojik uygulamaların gelecekteki yansımalarını tahmin eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genetik ve biyoteknolojinin tanımı, Modern Genetik Biliminin Doğuşu | [1] 1-8 |
2 | Mendel kuramları, çaprazlamalar | [1] 8-11 |
3 | Mendel kuramları, çaprazlamalar | [1] 11-15 |
4 | Mendel kurallarına uymayan durumlar ve Çok genli kalıtım | [1] 15-18 |
5 | Sitoplazmik kalıtım, Doğal seleksiyon, adaptasyon, mutasyonlar | [1] 18-23 |
6 | Populasyon genetiği | [3] 23-26 |
7 | Moleküler genetik. İnsan genetiği ve genetik hastalıklar. | [3] 26-30 |
8 | İnsan genetiği ve genetik hastalıklar. | |
9 | Ara sınav | [4] 30-32 |
10 | Gen Teknolojisi | [4] 32-35 |
11 | Mikroorganizma genetiği | [5] 35-37 |
12 | Biyoteknolojide temel işlemler | [2] 37-40 |
13 | Biyoteknolojik Uygulamalar | [6] 40-42 |
14 | Çevre biyoteknolojisi | [6] 42-43 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Elseth, G., D. & Baumgardner, D., K."Principles of modern Genetics" west publishing company, 1995. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyoloji, Fizik, Kimya ve Matematik alanlarıyla ilgili kavramlar arasındaki ilişkiyi kavrar | X | |||||
2 | Fen ve teknolojiyle ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak inceler, verileri yorumlar. | X | |||||
4 | Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | X | |||||
5 | Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile bir dersi planlar, yürütür ve değerlendirir. | X | |||||
6 | Fen öğretimindeki konuların özelliklerine göre öğretim programındaki kazanımları temele alarak uygun öğretim yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
7 | Fen öğretiminde işlenecek konulara ve öğrencilerin ihtiyaçlarına göre öğretim materyalleri tasarlar ve geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenci kazanımlarını, farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | ||||||
9 | Öğrencilerin gelişim düzeylerine bağlı olarak fen ve teknolojiye ilişkin öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||
10 | Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğretim yöntemlerini seçer ve uygular | ||||||
11 | Fen eğitimi ile ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, projeler yapar, çözüm yolları geliştirir ve bunları nitel, nicel verilerle destekler. | X | |||||
12 | Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır, bu alandaki gelişimleri takip eder; meslektaşları ile iletişim becerilerini geliştirir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştir.ir | X | |||||
14 | Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır. | X | |||||
15 | Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Genetik biyoteknolojinin tanımını yapar ve tarihsel gelişimini anlatır. | |||||||||||||||
2 | Mendel kurallarını açıklar ve bu kurallara uymayan durumları belirtir. | |||||||||||||||
3 | Sitoplazmik kalıtım açıklar. | |||||||||||||||
4 | Doğal seçilim, adaptasyon, mutasyon kavramlarını ve aralarındaki ilişkileri açıklar. | |||||||||||||||
5 | Moleküler biyolojiyi ve çalışma alanını açıklar. | |||||||||||||||
6 | Gen teknolojisi ve moleküler genetiğin uygulama alanlarını örneklerle açıklar. | |||||||||||||||
7 | Mikroorganizma metabolizmasının temel farklılıklarını anlatır. | |||||||||||||||
8 | Biyoteknolojideki temel süreçleri açıklar. | |||||||||||||||
9 | Biyoteknolojik uygulamaların gelecekteki yansımalarını tahmin eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 10 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Ödev | 7 | 3 | 21 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |