Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı | BTE 309 | 5 | 2 + 2 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MÜBİN KIYICI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Eğitim teknolojisinin önemini kavrama, eğitim teknolojisini öğrenme ve öğretme yöntemleri ile uygulayabilme, eğitim teknolojisini anlayabilme, bilişim teknolojilerinin etkilerini kavrayabilme, ülkemizdeki ve dünyadaki uygulamalardan haberdar olma. |
Dersin İçeriği | Öğretim analizi, amaçların sınıflandırılması, amaç analizi, öğrenen analizi, içeriği planlama, alıştırmaları ve geribildirimi planlama, değerlendirmeyi planlama, iki boyutlu görsel öğrenme-öğretme araçları, klasik eğitim teknolojileri, modern eğitim teknolojileri, öğretim materyali seçim prosedürü, materyallerin tasarım ve geliştirme ilkeleri, tasarım öğeleri, ders materyali geliştirme yönetimleri, alanla ilgili geliştirilen materyaller, görsel, işitsel ve görsel-işitsel materyallerin geliştirilmesi, öğretim materyallerinin ders ortamında kullanım örnekleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Eğitim teknolojisini tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Eğitim teknolojisinin önemini analiz eder. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, | |
3 | Eğitim teknolojisini öğrenme ve öğretme yöntemleri ile uygular. | Problem Çözme, Tartışma, | |
4 | Bilişim teknolojilerinin etkilerini tartışır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
5 | Ülkemizdeki ve dünyadaki uygulamaları karşılaştırır. | Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
6 | Öğretim teknolojisinin tarihsel gelişimini açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
7 | Öğretim teknolojisi ve sistem yaklaşımı ilişkisini açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | Eğitim ortamlarında iletişimin önemini açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
9 | Eğitim ortamlarına ilişkin mesaj düzenleme ilkelerini sıralar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
10 | Eğitim ortamlarında kullanılacak materyalleri sınıflar. | Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
11 | Eğitim ortamlarında kullanılacak materyalleri amaca göre geliştirir. | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Teknolojinin tanımı. Makine ve teknik, bilim ve teknik, organizasyon ve teknik, teknik operasyon ve teknik olay, teknik ve kültür, teknik ve toplum arsındaki ilişkiler. | [1], [2], [3] |
2 | Eğitim, teknoloji ve eğitim teknolojisinin genel tanımları. Eğitim teknolojisi ve bilim arasındaki ilişki. Eğitim teknolojisinin ilgi alanları. Eğitim teknolojisinin tarihsel gelişimi. | [1], [2], [3] |
3 | Öğrenme- öğretme kuramlarının eğitim teknolojisi ile ilişkisi. | [1], [2], [3] |
4 | Klasik eğitim teknoloji, modern eğitim teknolojileri | [1], [2], [3] |
5 | Bilgisayarın eğitim sistemi içinde kullanımı. Bilgisayarın tarihçesi. Bilgisayarın yapısı. Bilgisayarlı eğitimde etkili olan kuramlar. Bilgisayarın eğitimde kullanılma yöntemleri. Bilgisayar destekli öğretim(BDÖ) ve bilgisayar temelli öğretim(BTÖ) | [1], [2], [3] |
6 | İnternetin tanımı ve tarihsel gelişimi. İnternetin temel özellikleri. İnternet ve eğitim uygulamaları. | [1], [2], [3] |
7 | Uzaktan eğitimin tanımı, yöntemleri, tarihsel gelişimi ve kullanılan teknolojiler. | [1], [2], [3] |
8 | Öğretim materyali tasarımı 1: Inspiration programının tanıtımı ve kavram haritası hazırlama | [1], [2], [3], Fen Bilimleri Öğretim Programı(https://ttkb.meb.gov.tr), http://www.inspiration.com |
9 | Öğretim materyali tasarımı 2: Sosyo-bilimsel konu içerikli poster, afiş, kolaj vb. yapımı | [1], [2], [3], internet avcılığı, gazete kupürleri, çeşitli görseller, ilgili kırtasiye malzemeleri |
10 | Öğretim materyali tasarımı 3: Movie maker programının tanıtılması ve sosyo-bilimsel konu içerikli kısa film yapımı | [1], [2], [3], İnternet avcılığı, kamera, çeşitli görseller |
11 | Öğretim materyali tasarımı 4: Eğitsel oyun tasarımı | [1], [2], [3], İnternet avcılığı, Fen Bilimleri Öğretim Programı(https://ttkb.meb.gov.tr) |
12 | Öğretim materyali tasarımı 5: Bulmaca programının tanıtılması ve bulmaca yapımı | [1], [2], [3], http://www.eclipsecrossword.com, Fen Bilimleri Öğretim Programı(https://ttkb.meb.gov.tr) |
13 | Öğretim materyali tasarımı 6: Model sunumları | [1], [2], [3], İnternet avcılığı, Fen Bilimleri Öğretim Programı(https://ttkb.meb.gov.tr) |
14 | Öğretim materyali tasarımı 7: Model sunumları | [1], [2], [3], İnternet avcılığı, Fen Bilimleri Öğretim Programı(https://ttkb.meb.gov.tr) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
|
Ders Kaynakları | [1] İşman, A. (2005). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Sempati PegemA Yayınları. [2] Yanpar-Yelken, T. (2014). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara: Anı Yayıncılık |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyoloji, Fizik, Kimya ve Matematik alanlarıyla ilgili kavramlar arasındaki ilişkiyi kavrar | X | |||||
2 | Fen ve teknolojiyle ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak inceler, verileri yorumlar. | X | |||||
4 | Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | X | |||||
5 | Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile bir dersi planlar, yürütür ve değerlendirir. | X | |||||
6 | Fen öğretimindeki konuların özelliklerine göre öğretim programındaki kazanımları temele alarak uygun öğretim yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
7 | Fen öğretiminde işlenecek konulara ve öğrencilerin ihtiyaçlarına göre öğretim materyalleri tasarlar ve geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenci kazanımlarını, farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
9 | Öğrencilerin gelişim düzeylerine bağlı olarak fen ve teknolojiye ilişkin öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
10 | Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğretim yöntemlerini seçer ve uygular | X | |||||
11 | Fen eğitimi ile ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, projeler yapar, çözüm yolları geliştirir ve bunları nitel, nicel verilerle destekler. | X | |||||
12 | Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır, bu alandaki gelişimleri takip eder; meslektaşları ile iletişim becerilerini geliştirir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştir.ir | X | |||||
14 | Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır. | X | |||||
15 | Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Eğitim teknolojisini tanımlar. | |||||||||||||||
2 | Eğitim teknolojisinin önemini analiz eder. | |||||||||||||||
3 | Eğitim teknolojisini öğrenme ve öğretme yöntemleri ile uygular. | |||||||||||||||
4 | Bilişim teknolojilerinin etkilerini tartışır. | |||||||||||||||
5 | Ülkemizdeki ve dünyadaki uygulamaları karşılaştırır. | |||||||||||||||
6 | Öğretim teknolojisinin tarihsel gelişimini açıklar. | |||||||||||||||
7 | Öğretim teknolojisi ve sistem yaklaşımı ilişkisini açıklar. | |||||||||||||||
8 | Eğitim ortamlarında iletişimin önemini açıklar. | |||||||||||||||
9 | Eğitim ortamlarına ilişkin mesaj düzenleme ilkelerini sıralar. | |||||||||||||||
10 | Eğitim ortamlarında kullanılacak materyalleri sınıflar. | |||||||||||||||
11 | Eğitim ortamlarında kullanılacak materyalleri amaca göre geliştirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
1. Proje / Tasarım | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Proje / Tasarım | 1 | 20 | 20 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |