Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ölçme ve Değerlendirme | FBE 325 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İSMAİL YILMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Levent Ertuna |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Eğitim ve öğretimde ölçme ve değerlendirme ile ilgili kavramları tanıyarak, ölçmede geçerli, güvenilir ve kullanışlı ölçme tekniklerini nasıl kullanacağını öğrenir, ölçme sonuçları ile ilgili istatistiksel yöntemleri kullanmayı bilir. |
Dersin İçeriği | Ölçme ve değerlendirmeyle ilgili kavramlar; Ölçmede hata; Korelasyon; Ölçme aracında bulunması gereken nitelikler: güvenirlik ve geçerlik; Eğitimde kullanılan ölçme araç ve yöntemleri; Test geliştirme süreci ve madde analizi; Test puanları üzerinde istatistiksel işlemler; Standart puanlar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ölçme kavramını ve çeşitlerini açıklar ve örnekler verir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Değerlendirme kavramını ve türlerini açıklar ve örnek verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Ölçek çeşitlerini yorumlar ve aralarındaki farklılıkları tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Ölçmede hata türlerini yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama, | |
5 | Bir ölçme aracında bulunması gerekli özellikleri (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) tartışır. | Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Ölçmede geçerlik ve güvenirlik arsındaki ilişkiyi açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
7 | Ölçme tekniklerini (yazılı sınavlar, çoktan seçmeli testler, doğru yanlış testleri, kısa cevap testleri, sözlü sınavlar) bütün özellikleri ile tartışır. | Beyin Fırtınası, Rol Oynama, | |
8 | Test planını hazırlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
9 | Test analizlerini (güçlük indeksi ve ayırt edicilik gücü) bilir ve test sorularının güçlük indekslerini ve ayırt ediciliklerini hesaplar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
10 | Merkezi yığılma ölçülerinin(mod, medyan, aritmetik ortalama) ve merkezi dağılım ölçülerinin (ranj, standart sapma, çeyrek sapma, normal dağılım hesaplamalarını yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
11 | Test geliştirme tekniklerini kullanır | Anlatım, Gezi / Gözlem, | |
12 | Öğrenci ürün dosyası ve performans değerlendirmenin özelliklerini tartışır. | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Tanımlar, uygulamalar ve problemler | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
2 | Doğrudan ölçme, dolaylı ölçme, ölçek, ölçüt, bağıl ve mutlak ölçüt, ölçmede hata türleri ve ölçek çeşitleri (Sınıflama, sıralama, eşit aralıklı ve oranlı ölçekler) Mutlak ve bağıl değerlendirme | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
3 | Bir ölçme aracında bulunması gereken özellikler: geçerlik, | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
4 | Geçerlik ile güvenirlik arasındaki ilişki, ölçmede güvenirlik nasıl hesaplanır? | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
5 | Test analizleri: Güçlük indeksi ve ayırt ediciliğin hesaplanması | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
6 | Sözlü sınavlar, kısa cevap testleri, doğru yanlış testleri , eşleştirmeli testler ve çoktan seçmeli testler | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
7 | Merkezi yığılma ölçüleri (mod, medyan, aritmetik ortalama) | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
8 | Merkezi dağılım ölçüleri (ranj, standart kayma, çeyrek kayma, normal dağılım) | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
9 | Test puanları üzerinde bazı istatistiksel işlemler: Z ve T puanının hesaplanması | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
10 | Duyuşsal Alan davranışlarının ölçülmesi: İlgi, tutum ve eğilim testleri | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
11 | Psiko motor alan davranışlarının ölçülmesi: Performans testleri ve portfolyo değerelndirme | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
12 | Test geliştirme ve soru hazırlama teknikleri | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
13 | Ölçme sonuçlarının çeşitli grafiklerle gösterilmesi | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
14 | Türkiyede ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel sorunlar | Konu ile ilgili olarak ders kitabından veya konu ile ilgili diğer kitaplardan okuma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | GÜLER, N. (2012). EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME. ANKARA: PEGEM AKADEMİ |
Ders Kaynakları | TEKİN H. (2003) EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME. ANKARA: YARGI MATBAACILIK |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyoloji, Fizik, Kimya ve Matematik alanlarıyla ilgili kavramlar arasındaki ilişkiyi kavrar | ||||||
2 | Fen ve teknolojiyle ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||
3 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak inceler, verileri yorumlar. | ||||||
4 | Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | X | |||||
5 | Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile bir dersi planlar, yürütür ve değerlendirir. | X | |||||
6 | Fen öğretimindeki konuların özelliklerine göre öğretim programındaki kazanımları temele alarak uygun öğretim yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
7 | Fen öğretiminde işlenecek konulara ve öğrencilerin ihtiyaçlarına göre öğretim materyalleri tasarlar ve geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenci kazanımlarını, farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | X | |||||
9 | Öğrencilerin gelişim düzeylerine bağlı olarak fen ve teknolojiye ilişkin öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
10 | Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğretim yöntemlerini seçer ve uygular | X | |||||
11 | Fen eğitimi ile ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, projeler yapar, çözüm yolları geliştirir ve bunları nitel, nicel verilerle destekler. | X | |||||
12 | Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır, bu alandaki gelişimleri takip eder; meslektaşları ile iletişim becerilerini geliştirir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştir.ir | X | |||||
14 | Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır. | X | |||||
15 | Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ölçme kavramını ve çeşitlerini açıklar ve örnekler verir. | |||||||||||||||
2 | Değerlendirme kavramını ve türlerini açıklar ve örnek verir. | |||||||||||||||
3 | Ölçek çeşitlerini yorumlar ve aralarındaki farklılıkları tartışır. | |||||||||||||||
4 | Ölçmede hata türlerini yorumlar. | |||||||||||||||
5 | Bir ölçme aracında bulunması gerekli özellikleri (geçerlik, güvenirlik ve kullanışlılık) tartışır. | |||||||||||||||
6 | Ölçmede geçerlik ve güvenirlik arsındaki ilişkiyi açıklar. | |||||||||||||||
7 | Ölçme tekniklerini (yazılı sınavlar, çoktan seçmeli testler, doğru yanlış testleri, kısa cevap testleri, sözlü sınavlar) bütün özellikleri ile tartışır. | |||||||||||||||
8 | Test planını hazırlar. | |||||||||||||||
9 | Test analizlerini (güçlük indeksi ve ayırt edicilik gücü) bilir ve test sorularının güçlük indekslerini ve ayırt ediciliklerini hesaplar. | |||||||||||||||
10 | Merkezi yığılma ölçülerinin(mod, medyan, aritmetik ortalama) ve merkezi dağılım ölçülerinin (ranj, standart sapma, çeyrek sapma, normal dağılım hesaplamalarını yapar. | |||||||||||||||
11 | Test geliştirme tekniklerini kullanır | |||||||||||||||
12 | Öğrenci ürün dosyası ve performans değerlendirmenin özelliklerini tartışır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 17 | 17 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |