Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Öğretim Yöntemleri I FBE 329 5 3 + 2 4 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. CANAN LAÇİN ŞİMŞEK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Fen öğretiminin temel amaçlarını kavratma, fen ve teknoloji dersi öğretim programı hakkında bilgi edindirmek, fen öğretiminde kullanılan öğretim yöntem ve materyallerini tanıtmak, uygulama düzeyinde bilgi ve beceri kazandırmak.

Dersin İçeriği

(YÖK Kur tanımı alınmıştır.)
Fen öğretimi, fen öğretiminin temel amaçları, fen okuryazarlığı, kavram öğretimi (kavram yanılgıları, kavram haritaları, kavramsal karikatürler, V diyagramları, vb.) Fen öğretiminde kullanılan yöntemler ve materyaller.
4.- 8. sınıflarda uygulanan Fen ve Teknoloji Öğretim Programının incelenmesi (temalar, kazanımlar, öğrenme durumları, değerlendirme teknikleri, vb.). Ders, öğretmen ve öğrenci çalışma kitabı örneklerinin incelenip değerlendirilmesi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Fen ve Teknolojinin doğasını betimler. Anlatım,
2 Fen okuryazarı bireyin özelliklerini betimler ve kendini fen okur-yazarında bulunması gereken özellikler açısından değerlendirir. Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
3 Çağdaş öğretim yaklaşımlarının felsefi temellerini bilir ve fen öğretimindeki yerini tartışır. Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
4 İlköğretim öğrencilerinin fen alanında sahip oldukları kavram yanılgıları hakkında tahminde bulunur. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap,
5 Öğrencilerde kavramsal değişimi sağlamada etkili öğretim yöntemleri/tekniklerini bilir ve uygular. Deney ve Laboratuvar, Tartışma, Anlatım,
6 Etkili bir fen öğretiminin gerçekleşmesinde gerekli standartlar ve uygun öğrenme ortamı için öneriler getirir. Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
7 Fen öğretiminde kullanılacak öğretim materyali ve etkinlikleri hazırlar. Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Fen öğretiminin temel amaçları nelerdir?, Etkili bir fen öğretimi için neler gereklidir? Kaynak kitaplardan, makalelerden ve internetten araştırma
2 Fen bilimleri öğretim programı içerik ve vizyonunun irdelenmesi Kaynak kitaplardan, makalelerden ve internetten araştırma
3 Modern öğrenme kuramları: Yapılandırmacı yaklaşım, çoklu zeka kuramı vb. Kaynak kitaplardan, makalelerden ve internetten araştırma
4 Fen eğitiminde kavramlar ve kavram öğretimi Kaynak kitaplardan, makalelerden ve internetten araştırma
5 Kavram öğretiminde kullanılan öğretim teknikleri: Kavram haritaları, anlam çözümlene tabloları, kavram ağları, kavramsal değişim metinleri, kavram karikatürleri, tahmin-gözlem-açıklama , kelime ilişkilendirme Kaynak kitaplardan, makalelerden ve internetten araştırma
6 Kavram öğretiminde kullanılan öğretim teknikleri: Kavram haritaları, anlam çözümlene tabloları, kavram ağları, kavramsal değişim metinleri, kavram karikatürleri, tahmin-gözlem-açıklama , kelime ilişkilendirme Kaynak kitaplardan, makalelerden ve internetten araştırma
7 Kavram yanılgıları, kavramsal değişim yaklaşımı, kavram yanılgılarının gruplara dağıtımı Kaynak kitaplardan, makalelerden ve internetten araştırma
8 Kavram yanılgıları araştırma ödevlerinin sunumu Kaynak kitaplardan, makalelerden ve internetten araştırma
9 Kavram yanılgıları araştırma ödevlerinin sunumu Kaynak kitaplardan, makalelerden ve internetten araştırma
10 Kavram yanılgıları araştırma ödevlerinin sunumu Kaynak kitaplardan, makalelerden ve internetten araştırma
11 Kavram yanılgıları araştırma ödevlerinin sunumu Kaynak kitaplardan, makalelerden ve internetten araştırma
12 Problem çözme, proje tabanlı öğretim ve teknikleri, uygulamaları Kaynak kitaplardan, makalelerden ve internetten araştırma
13 İşbirlikli öğretim yöntemi ve teknikleri, uygulamaları Kaynak kitaplardan, makalelerden ve internetten araştırma
14 Aktif öğrenme tekniklerinden seçilmiş örnekler ve uygulamaları Kaynak kitaplardan, makalelerden ve internetten araştırma
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (2018). Ankara: MEB Yayınları.
[2] Çepni ve diğerleri (2005). Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
[3] Bahar ve diğerleri (2006). Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: PegemA Yayıncılık.
[4] Bağcı Kılıç (2006). Yeni Yaklaşımlar Işığında İlköğretim Bilim Öğretimi. İstanbul: Morpa Yayıncılık.
[5] Demirel ve diğerleri (2007). Eğitimde Yeni Yönelimler. Ankara: PegemA Yayıncılık.
[6] Özden (2003). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: PegemA Yayıncılık.
[7] Bahar ve Diğerleri (2010). Geleneksel-Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri Öğretmen El Kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji, Fizik, Kimya ve Matematik alanlarıyla ilgili kavramlar arasındaki ilişkiyi kavrar X
2 Fen ve teknolojiyle ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur. X
3 Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak inceler, verileri yorumlar. X
4 Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. X
5 Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile bir dersi planlar, yürütür ve değerlendirir. X
6 Fen öğretimindeki konuların özelliklerine göre öğretim programındaki kazanımları temele alarak uygun öğretim yöntemlerini seçer ve uygular. X
7 Fen öğretiminde işlenecek konulara ve öğrencilerin ihtiyaçlarına göre öğretim materyalleri tasarlar ve geliştirir. X
8 Öğrenci kazanımlarını, farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. X
9 Öğrencilerin gelişim düzeylerine bağlı olarak fen ve teknolojiye ilişkin öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında bilgi sahibi olur. X
10 Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğretim yöntemlerini seçer ve uygular X
11 Fen eğitimi ile ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, projeler yapar, çözüm yolları geliştirir ve bunları nitel, nicel verilerle destekler. X
12 Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır, bu alandaki gelişimleri takip eder; meslektaşları ile iletişim becerilerini geliştirir. X
13 Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştir.ir X
14 Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır. X
15 Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Fen ve Teknolojinin doğasını betimler. 5 5 4 4
2 Fen okuryazarı bireyin özelliklerini betimler ve kendini fen okur-yazarında bulunması gereken özellikler açısından değerlendirir. 5 5 4
3 Çağdaş öğretim yaklaşımlarının felsefi temellerini bilir ve fen öğretimindeki yerini tartışır. 5 5 4 4
4 İlköğretim öğrencilerinin fen alanında sahip oldukları kavram yanılgıları hakkında tahminde bulunur. 5
5 Öğrencilerde kavramsal değişimi sağlamada etkili öğretim yöntemleri/tekniklerini bilir ve uygular. 5 5 5 5
6 Etkili bir fen öğretiminin gerçekleşmesinde gerekli standartlar ve uygun öğrenme ortamı için öneriler getirir. 5 5 5 5 5
7 Fen öğretiminde kullanılacak öğretim materyali ve etkinlikleri hazırlar. 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 25
2. Ödev 25
3. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 7 5 35
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6