Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Biyo Çeşitlilik ve Evrim | FBE 402 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞENOL BEŞOLUK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin evrim kavramını anlamalarını sağlamak, dünyanın oluşumu ile ilk hücrenin ortaya çıkışı ve canlılardaki tedrici değişim sürecini anlamalarını sağlamak. Jelojik devirler boyunca canlılar aleminde meydana gelen değişimleri, yeni oluşum ve yok oluşları evrim mantığı içinde açıklayabilmek. Bu değişim sürecini genetik kavramlarla açıklık kazandırabilmek ve de diğer evrimi destekleyen kanıtları açıklayabilmek. Canlıların sınıflandırılması ve evrim süreci içinde ortaya çıkmalarını açıklayabilmek. Sınıflandırmanın temellerini bilmek, canlılar aleminin sınıflandırmasını yapabilmek ve örnekler verebilmek. |
Dersin İçeriği | Evrimin Tanımı. İlk hücrenin ortaya ıkışı. Jeolojik dönemler.Ototrof ve heterotrof hipotezi. Evrimi destekleyen kanıtlar. Kalıtsal çeşitliliğin kökeni. Mutasyon ve Rekombinasyon. Fenotipik çeşitliliğin kaynakları. Biyocoğrafya ve Coğrafi çeşitlilik. Adaptasyon, Varyasyon, Varyasyonun kaynakları. Göç, Suni seleksiyon, Doğal seleksiyon, tür, türlerin oluşumu, allopatrik tür, simpatrik tür, parapatrik tür. Evrimin mekanizmaları. Ekolojik Kurallar. Canlılarda adaptasyon örnekleri ve evrimsel açıdan yorumlanmaları. Sınıflandırmanın temelleri ve canlılar aleminin sınıflandırılması. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Evrimi tanımlar ve evrimin tarihsel gelişimini açıklar, jeoloji ve astronomideki tarihsel gelişmeler ile evrimin tarihsel gelişimini ilişkilendirir. Dünyanın ilk koşullarını açıklar ve ilk hücrenin ortaya çıkışını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Jeolojik dönemleri ve bu dönemlerde ortaya çıkan canlıları, büyük yok oluşları açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Canlılarda meydana gelen değişimleri (mutasyon, modifikasyon, rekombinasyon) açıklar. | Beyin Fırtınası, | |
4 | Fenotip, genotip ve bunlarda meydana gelen değişmeleri neden ve sonuçlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Biyocoğrafyayı tanımlar ve canlıların yeryüzünde dağılışlarını nedenleriyle açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Adaptasyon ve varyasyon kavramlarını açıklar, varyasyon kaynakları olan göç, yapay seçilim, doğal seçilim arasındaki ilişkiyi açıklar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
7 | Türlerin oluşumunu, evrimin dayandığı kanıtları açıklar. Evrimin mekanizmalarını açıklar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
8 | Arasınav | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
9 | Göç, Suni seleksiyon, Doğal seleksiyon, populasyonlardaki değişimler, izolasyon kavramlarını ve sonuçlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
10 | Ekolojik kuralları ve canlılardaki adaptasyonlar neden ve sonuçlarıyla tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
11 | Canlıların sınıflandırılması yapar, Ampirik (Yapay) Sınıflandırma ve filogenetik sınıflandırmayı açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
12 | Virüsler ve bakterileri (yapı, görev ve sınıflandırmaları) açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
13 | eukaryot canlıları sınıflandırıp açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
14 | Bitkileri sınıflandırır ve açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Evrimin Tanımı. Dünyanın oluşumu ve ilk hücrenin ortaya çıkışı ve ilgili teoriler | |
2 | Jelojik dönemler | |
3 | Kalıtsak çeşitliliğin kökeni. Mutasyonlar. Rekombinasyon | |
4 | Fenotipik çeşitliliğin kaynakları | |
5 | Biyocoğrafya veCoğrafi çeşitlilik | |
6 | Adaptasyon, varyasyon, Varyasyonun kaynakları | |
7 | Türlerin oluşumu, Allopatrik tür, simpatrik tür, parapatrik tür | |
8 | Ara sınav | |
9 | Göç, Suni seleksiyon, Doğal seleksiyon, populasyonlardaki değişimler, izolasyon | |
10 | Ekolojik kurallar ve canlılardaki adaptasyonların tartışılması | |
11 | Canlıların sınıflandırılması: Ampirik (Yapay) Sınıflandırma | |
12 | virüsler ve Prokaryotlar | |
13 | Eukaryotlar. | |
14 | Bitkilerin sınıflandırması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Futuyma 2008. Evrim. Palme yayıncılık, [2] www.ahmetulusoy.k12.tr/eokul/ [3] Demirsoy. A. 1984 Kalıtım ve Evrim, Ankara: Meteksan Yayınları., [4] Freeman, S.&Herron, J.C (2002) Evrimsel analiz, Çev. ed. Çıplak, B. vd. Palme Yay., Ankara. [6] Evrim Ders Notları Şişli N., [7] Biyocoğrafya Ders Notları Gemici Y. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyoloji, Fizik, Kimya ve Matematik alanlarıyla ilgili kavramlar arasındaki ilişkiyi kavrar | X | |||||
2 | Fen ve teknolojiyle ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak inceler, verileri yorumlar. | X | |||||
4 | Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | X | |||||
5 | Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile bir dersi planlar, yürütür ve değerlendirir. | X | |||||
6 | Fen öğretimindeki konuların özelliklerine göre öğretim programındaki kazanımları temele alarak uygun öğretim yöntemlerini seçer ve uygular. | ||||||
7 | Fen öğretiminde işlenecek konulara ve öğrencilerin ihtiyaçlarına göre öğretim materyalleri tasarlar ve geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenci kazanımlarını, farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | ||||||
9 | Öğrencilerin gelişim düzeylerine bağlı olarak fen ve teknolojiye ilişkin öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||
10 | Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğretim yöntemlerini seçer ve uygular | X | |||||
11 | Fen eğitimi ile ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, projeler yapar, çözüm yolları geliştirir ve bunları nitel, nicel verilerle destekler. | X | |||||
12 | Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır, bu alandaki gelişimleri takip eder; meslektaşları ile iletişim becerilerini geliştirir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştir.ir | X | |||||
14 | Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır. | X | |||||
15 | Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Evrimi tanımlar ve evrimin tarihsel gelişimini açıklar, jeoloji ve astronomideki tarihsel gelişmeler ile evrimin tarihsel gelişimini ilişkilendirir. Dünyanın ilk koşullarını açıklar ve ilk hücrenin ortaya çıkışını açıklar. | |||||||||||||||
2 | Jeolojik dönemleri ve bu dönemlerde ortaya çıkan canlıları, büyük yok oluşları açıklar. | |||||||||||||||
3 | Canlılarda meydana gelen değişimleri (mutasyon, modifikasyon, rekombinasyon) açıklar. | |||||||||||||||
4 | Fenotip, genotip ve bunlarda meydana gelen değişmeleri neden ve sonuçlarını açıklar. | |||||||||||||||
5 | Biyocoğrafyayı tanımlar ve canlıların yeryüzünde dağılışlarını nedenleriyle açıklar. | |||||||||||||||
6 | Adaptasyon ve varyasyon kavramlarını açıklar, varyasyon kaynakları olan göç, yapay seçilim, doğal seçilim arasındaki ilişkiyi açıklar. | |||||||||||||||
7 | Türlerin oluşumunu, evrimin dayandığı kanıtları açıklar. Evrimin mekanizmalarını açıklar. | |||||||||||||||
8 | Arasınav | |||||||||||||||
9 | Göç, Suni seleksiyon, Doğal seleksiyon, populasyonlardaki değişimler, izolasyon kavramlarını ve sonuçlarını açıklar. | |||||||||||||||
10 | Ekolojik kuralları ve canlılardaki adaptasyonlar neden ve sonuçlarıyla tartışır. | |||||||||||||||
11 | Canlıların sınıflandırılması yapar, Ampirik (Yapay) Sınıflandırma ve filogenetik sınıflandırmayı açıklar. | |||||||||||||||
12 | Virüsler ve bakterileri (yapı, görev ve sınıflandırmaları) açıklar. | |||||||||||||||
13 | eukaryot canlıları sınıflandırıp açıklar. | |||||||||||||||
14 | Bitkileri sınıflandırır ve açıklar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |