Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilimin Doğası ve Bilim Tarihi | FBE 304 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AYSUN ÖZTUNA KAPLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilimsel düşüncenin gelişimi, bilimin doğası ve bilim felsefesi hakkında değerlendirme yapabilecek düzeyde bilgi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | (YÖK Kur tanımı alınmıştır.) |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilgi ve bilimin doğası tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Bilimi etkileyen felsefi akımları tanır ve özelliklerini birbirleriyle karşılaştırır. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Epistemoloji, ontoloji, bilim sosyolojisi ve antropolojisi, bilim etiği kavramlarını açıklar. | Anlatım, | |
4 | Kendisinin epistemolojik ve bilimsel inanışını, sahip olduğu inanışların sebeplerini sorgular. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, | |
5 | Olayları bilimsel olarak sorgular. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
6 | Bilimsel bilgi ile dogmatik bilgileri birbirinden ayırır. | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, | |
7 | Bilimsel düşünme ve bilimsel sorgulama özelliklerini öğretmenlik hayatında kullanmak ve öğrencilerine kazandırmak için gerekli öğretim faaliyetleri ile ilgili öneriler geliştirir. | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim felsefesi (anlamı ve ilgi alanı, paradigmalar, felsefi akımlar ve fen bilimlerinin gelişimine etkisi) | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma ödevi. [1], [2], [13] |
2 | Bilim felsefesi (anlamı ve ilgi alanı, paradigmalar, felsefi akımlar ve fen bilimlerinin gelişimine etkisi) | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma ödevi. [1], [2] |
3 | Bilginin doğası (ontoloji, epistemoloji, bilimsel kavramların doğası, bilimsel bilgi ve özellikleri) | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma ödevi. |
4 | Bilginin doğası (ontoloji, epistemoloji, bilimsel kavramların doğası, bilimsel bilgi ve özellikleri) | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma ödevi. |
5 | Bilimin doğasına ilişkin kavramlar ve öğretim yaklaşımları (bilim, bilimsel bilgi ve özellikleri) | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma ödevi. [2] Sayfa 1-16 |
6 | Bilimin doğasına ilişkin kavramlar ve öğretim yaklaşımları (bilimsel okur-yazarlık ve bilimin doğası) | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma ödevi. |
7 | Bilimin doğasına ilişkin kavramlar ve öğretim yaklaşımları (fen öğretim programlarında bilimin doğasının yeri) | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma ödevi. |
8 | Bilimin doğasına ilişkin kavramlar ve öğretim yaklaşımları (bilimin doğasının öğretimi) | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma ödevi. |
9 | ARA SINAV | |
10 | Bilimin doğasına ilişkin kavramlar ve öğretim yaklaşımları (bilimin doğasının öğretimi) | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma ödevi. |
11 | Bilimin doğasının öğretiminde sınıf-içi etkinlikler | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma ödevi. |
12 | Bilimin doğasının öğretiminde sınıf-içi etkinlikler | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma ödevi. |
13 | Bilimin doğası ve fen, teknoloji, toplum, çevre ilişkisi | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma ödevi. |
14 | Bilimin doğası ve fen, teknoloji, toplum, çevre ilişkisi | Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma ödevi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Felsefeye giriş, Sedat yazıcı, alfa yayınları, 1999, İstanbul |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyoloji, Fizik, Kimya ve Matematik alanlarıyla ilgili kavramlar arasındaki ilişkiyi kavrar | X | |||||
2 | Fen ve teknolojiyle ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak inceler, verileri yorumlar. | X | |||||
4 | Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. | X | |||||
5 | Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile bir dersi planlar, yürütür ve değerlendirir. | X | |||||
6 | Fen öğretimindeki konuların özelliklerine göre öğretim programındaki kazanımları temele alarak uygun öğretim yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
7 | Fen öğretiminde işlenecek konulara ve öğrencilerin ihtiyaçlarına göre öğretim materyalleri tasarlar ve geliştirir. | X | |||||
8 | Öğrenci kazanımlarını, farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. | ||||||
9 | Öğrencilerin gelişim düzeylerine bağlı olarak fen ve teknolojiye ilişkin öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||
10 | Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğretim yöntemlerini seçer ve uygular | ||||||
11 | Fen eğitimi ile ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, projeler yapar, çözüm yolları geliştirir ve bunları nitel, nicel verilerle destekler. | X | |||||
12 | Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır, bu alandaki gelişimleri takip eder; meslektaşları ile iletişim becerilerini geliştirir. | X | |||||
13 | Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştir.ir | X | |||||
14 | Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır. | X | |||||
15 | Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilgi ve bilimin doğası tanımlar. | |||||||||||||||
2 | Bilimi etkileyen felsefi akımları tanır ve özelliklerini birbirleriyle karşılaştırır. | |||||||||||||||
3 | Epistemoloji, ontoloji, bilim sosyolojisi ve antropolojisi, bilim etiği kavramlarını açıklar. | |||||||||||||||
4 | Kendisinin epistemolojik ve bilimsel inanışını, sahip olduğu inanışların sebeplerini sorgular. | |||||||||||||||
5 | Olayları bilimsel olarak sorgular. | |||||||||||||||
6 | Bilimsel bilgi ile dogmatik bilgileri birbirinden ayırır. | |||||||||||||||
7 | Bilimsel düşünme ve bilimsel sorgulama özelliklerini öğretmenlik hayatında kullanmak ve öğrencilerine kazandırmak için gerekli öğretim faaliyetleri ile ilgili öneriler geliştirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
1. Ara Sınav | 60 |
2. Ödev | 15 |
3. Ödev | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Toplam İş Yükü | 117 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |