Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi ATA 201 3 4 + 0 4 4
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. BETÜL YAZĞAN
Dersi Verenler Öğr.Gör. AYNUR ÇÖMLEKÇİ, Doç.Dr. MUSTAFA SARI, Öğr.Gör.Dr. HATİCE AKAN, Öğr.Gör. BETÜL YAZĞAN, Öğr.Gör. ADEM ARI, Prof.Dr. HALUK SELVİ, Öğr.Gör. CEMİLE EBRU SAYGI, Öğr.Gör.Dr. NİHAN EYÜBOĞLU ERDEM, RESÜL NARİN,
Dersin Yardımcıları

Sabis platformunda yüklü haftalık ders videoları ve pdf ders notları.

Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Atatürk´ün eserleri incelenmek suretiyle Cumhuriyetin temel nitelikleri, elde edilen kazanımları anlatılarak Atatürk ilkelerinin değerini kavratmaktır. Ayrıca Türk devriminin tamamlanması evresinde yaşanan siyasi gelişmeleri ve yeni devletin kuruluş sürecinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. Buna ek olarak dersin bir diğer amacı da öğrencilere, Atatürk´ün siyasi ve sosyal alanlardaki devrimlerini öğretmektir.

Dersin İçeriği

Modern Türkiye´nin doğuş ve gelişim süreci içindeki olaylar, fikirler ve ilkeler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Atatürk ilkeleri ile ilgili kaynakları tanımış olmak Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Osmanlı devletinde yenilik hareketlerini kavramış olmak Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Atatürk ilkelerinin tarihi temellerini kavramış olmak Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Türkiye Cumhuriyetinin devlet yapısını iyi bir şekilde kavramış olmak Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 21. yüzyılda Türklerin durumunu kavramış olmak Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Atatürk'ün Cumhuriyet ve barış anlayışını kavramış olmak Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Atatürk İlke ve İnkılaplarını kavrar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
8 Cumhuriyetin değerini kavrar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
9 Türk inkılâbının tarihî köklerine inerek, Atatürk inkılâplarına bilinçli bir şekilde sahip çıkar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
10 Türk tarihinden ve Türk millî mücadelesinden aldığı güçle devletine ve milletine sahip çıkar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
11 Cumhuriyete, lâikliğe ve Türk milletine yönelik iç ve dış tehditleri doğru bir şekilde tanıyarak, bu tehditler karşısında uyanık olur. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
12 Ülkesini, vatanını ve milletini tanıyarak, onlara uygun politikalar üreten bir şuura sahip olur. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
13 TBMM'nin kurulmasında yaşanan güçlükleri bilir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
14 Milli Mücadelenin zorluklarını kavrar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
15 Sevr Anlaşmasının neler getirdiğini tahlil eder. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
16 Lozan ile elde edilen kazanımları değerlendirir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 - Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihinin içeriği ve amacı - Yenilik ve benzeri kavramlar
2 - Osmanlı Devletinin yapısı ve çözülme sebepleri - Devleti kurtarma ve reform çabaları
3 - Osmanlı Devlet'inde Meşruti gelişmeler ve entelektüel hareketler - Osmanlı Devletinin jeopolitiği ve ona karşı dış politika
4 - İttihat ve Terakki Partisi´nin yönetimi ve devletin son aşaması - 1. Dünya Savaşı ve Osmanlı Devleti
5 - Mondros Mütarekesi ve ona bağlı işgaller, Osmanlı'dan toprak istekleri ve Paris Barış Konferansı - Türk milletinin bağımsızlık için kararlılığı ve Mustafa Kemal Paşa
6 - Mustafa Kemal Paşa'nın fikirleri ve Anadolu'ya geçişi - Kongreler Dönemi (Amasya Görüşmesi, Erzurum ve Sivas Kongreleri)
7 - İstanbul'un İşgali, Türk halkının tepkisi ve diğer önemli gelişmeler - Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin açılışı ve özellikleri
8 - Meclisin ilk faaliyetleri ve ilk kanunlar - Meclise tepkiler, dahili isyanlar, karşıt topluluklar, Milli mücadelede basın
9 ARA SINAV
10 - Milli Mücadelede cepheler, güney ve güneydoğu cephesi - Milli Mücadelede cepheler, doğu cephesi ve Ermeni sorunu
11 - Milli Mücadelede cepheler, Batı cephesi, İlk işgaller ve milli ordular - Düzenli ordunun kuruluşu ve milli mücadelenin finansal kaynakları
12 - Sevr Anlaşması ve Türk milleti üzerindeki etkisi - Milli Mücadelede cepheler, İnönü I, İnönü II, Sakarya Savaşları ve Büyük Taarruz
13 - Milli Mücadelenin siyasi tarafı, Mudanya Ateşkesi ve Lozan Barış Anlaşması, Atatürk dönemi Türk dış politikası - Siyaset, eğitim, kültür, hukuk ve sosyal alanlarda devrimler
14 - Atatürk İlkeleri (Cumhuriyetçilik, Milliyetçilik, Halkçılık) - Atatürk İlkeleri (Laiklik, Devletçilik, Devrimcilik)
Kaynaklar
Ders Notu

[1] http://www.aiit.sakarya.edu.tr/

Ders Kaynakları

1. Kemal Atatürk, Nutuk I, II, III, İstanbul, 1967.
2. Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I, II, III, Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı Yayınları, Ankara, 1990.
3. Mehmet Alpargu-İsmail Özçelik-Nuri Yavuz, Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Ankara, 2003.
4. "Atatürk" maddesi, İslam Ansiklopedisi, Millî Eğitim Bakanlığı, Ankara, 1990.
5. Atatürk İnkılabı, Kültür Bakanlığı, Ankara, 1990.
6. Atatürkçülük, I, II, III, Genelkurmay Başkanlığı, Ankara, 1983.
7. Ergün Aybars, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi I, İzmir, 1987.
8. Meclis-i Mebusan Zabıt Cerideleri
9. Türkiye Büyük Millet Meclisi Zabıt Ceridesi

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji, Fizik, Kimya ve Matematik alanlarıyla ilgili kavramlar arasındaki ilişkiyi kavrar
2 Fen ve teknolojiyle ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur.
3 Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak inceler, verileri yorumlar.
4 Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır.
5 Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile bir dersi planlar, yürütür ve değerlendirir.
6 Fen öğretimindeki konuların özelliklerine göre öğretim programındaki kazanımları temele alarak uygun öğretim yöntemlerini seçer ve uygular.
7 Fen öğretiminde işlenecek konulara ve öğrencilerin ihtiyaçlarına göre öğretim materyalleri tasarlar ve geliştirir.
8 Öğrenci kazanımlarını, farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
9 Öğrencilerin gelişim düzeylerine bağlı olarak fen ve teknolojiye ilişkin öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında bilgi sahibi olur.
10 Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğretim yöntemlerini seçer ve uygular
11 Fen eğitimi ile ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, projeler yapar, çözüm yolları geliştirir ve bunları nitel, nicel verilerle destekler.
12 Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır, bu alandaki gelişimleri takip eder; meslektaşları ile iletişim becerilerini geliştirir.
13 Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştir.ir
14 Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır.
15 Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Atatürk ilkeleri ile ilgili kaynakları tanımış olmak
2 Osmanlı devletinde yenilik hareketlerini kavramış olmak
3 Atatürk ilkelerinin tarihi temellerini kavramış olmak
4 Türkiye Cumhuriyetinin devlet yapısını iyi bir şekilde kavramış olmak
5 21. yüzyılda Türklerin durumunu kavramış olmak
6 Atatürk'ün Cumhuriyet ve barış anlayışını kavramış olmak
7 Atatürk İlke ve İnkılaplarını kavrar
8 Cumhuriyetin değerini kavrar
9 Türk inkılâbının tarihî köklerine inerek, Atatürk inkılâplarına bilinçli bir şekilde sahip çıkar.
10 Türk tarihinden ve Türk millî mücadelesinden aldığı güçle devletine ve milletine sahip çıkar.
11 Cumhuriyete, lâikliğe ve Türk milletine yönelik iç ve dış tehditleri doğru bir şekilde tanıyarak, bu tehditler karşısında uyanık olur.
12 Ülkesini, vatanını ve milletini tanıyarak, onlara uygun politikalar üreten bir şuura sahip olur.
13 TBMM'nin kurulmasında yaşanan güçlükleri bilir.
14 Milli Mücadelenin zorluklarını kavrar.
15 Sevr Anlaşmasının neler getirdiğini tahlil eder.
16 Lozan ile elde edilen kazanımları değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 25
2. Kısa Sınav 25
3. Kısa Sınav 25
1. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 12 12
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4