Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Senaryo Yazımı | GIT 315 | 5 | 1 + 2 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Belgesel Film |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. SAVAŞ YAVUZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere film senaryosu ve senaryo kuramları hakkında temel bilgileri vermektir. Bu bilgilerin çerçevesinde öğrencilerin belirledikleri özgün ya da uyarlama herhangi bir öyküyü sırasıyla sinopsis, tretman, senaryo ve çekim senaryosu haline getirmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Kurmaca, belgesel ya da deneysel türünde tasarlanan bir kısa filmin, hem kuramsal yapısını hem de yapım öncesi aşamasının önemli bir kısmını oluşturan sinopsis, tretman, senaryo ve çekim senaryosu süreçlerini uygulayarak öğrenmek. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Senaryo yazımının tarihçesi, tekniği ve türleri hakkında bilgi sahibi olmak. | Anlatım, | |
2 | Senaryo dramaturjisinin önemini kavramak ve dramatik, lirik veya epik türde özgün bir kısa film senaryosu yazmak. | Anlatım, Gözlem, | |
3 | Senaryo'da karakterizasyon, mizansen ve diyalog yazımı ve kompozisyon konularında ayrıntılı bilgi ve deneyim kazanmak | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gözlem, | |
4 | Bir kısa film fikrini senaryo haline getirmek için gerekli tüm aşamaları uygulamak. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Senaryonun tanımı, işlevi ve bileşenleri hakkında tartışılır. Görsel öykü anlatımı sorunsallaştırılır. | |
2 | Senaryonun tarihçesinden ve tarihteki kullanım biçimlerinden bahsedilir. Bir senaryonun aşamaları anlatılır. Örnek uygulamalar yapılır. | |
3 | Senaryo dramaturjisine giriş yapılır. Epik, lirik, dramatik sinema anlatısı. Dersin uygulama bölümünde sinopsis uygulaması yapılır. | |
4 | Senaryo tekniği örnek uygulamalarla anlatılır. Sinopsisten Tretman'a uygulamalı olarak geçiş yapılır. | Her öğrenci özgün sinopsis getirmelidir. |
5 | Öykü- öyküleme-tema-konu-plot kavramları uygulamalarla anlatılır. | Her öğrenci özgün tretman getirmelidir. |
6 | Karakter ve olay arketipleri, tip, tipleme, diyalog yazımı, antagonist, çatışma unsurları anlatılır. | |
7 | Senaryoda katmanlı öyküleme, iç çatışma- dış çatışma, ritim, kurgu anlatılır. | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Bakış açısı, bakış yüksekliği, çerçeve, kompoziyon, kamera hareketleri, mizansen, öznel kamera, 180 ve 30 derece kuralları vb. sinema dili öğeleri tekrar edilir ve çekim senaryosuna geçiş yapılır. | Bitmiş senaryo teslim edilir. |
10 | Senaryoyu karelere ayırma, sekansların doğru temsiliyeti için önemli pozlari belirleme ve kamera açılarını görselleştirme anlatılır. | |
11 | Kamera açıları ve hareketlerinin nasıl görselleştirileceğinin alıştırması yapılır. | |
12 | Senaryo'dan aşamasından Çekim Senaryosu'na geçilir ve çekim planı oluşturmanın tekniği ve uygulaması yapılır. | |
13 | Çekim Senaryosu ve çekim planları değerlendirilir. Uygulamalar ve düzeltmeler yapılır. | Bitmiş ve düzeltilmiş çekim senaryoları ve sahne çekim planları getirilir. |
14 | Tamamlanmış çalışmalar üzerinden tatışma yapılır. | Bitmiş ve düzeltilmiş çekim senaryoları ve sahne çekim planları getirilir. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Akyürek, F. (2012) Senaryo Yazarı Olmak, Senaryo Yazmak, İstanbul: MediaCat Kitapları Aslanyürek, S. (1998) Senaryo Kuramı, İstanbul: Pan yayıncılık Başol, Ö. (2010) Senaryo Kitabı, İstanbul: Pana Film Yayınları Costello J. (2010) Senaryo Yazımı, çeviren: Barış Baysal, İstanbul: Kalkedon Yayınları
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanmak; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle incelemek, verileri yorumlamak ve değerlendirmek. | X | |||||
2 | Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlamak | X | |||||
3 | Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulamak. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulamak. | X | |||||
4 | Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, öğrenme gereksinimlerini belirlemek ve öğrenmeyi yaşam boyu yönlendirmek. | X | |||||
5 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlamak, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirmek. | X | |||||
6 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarmak, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşmak. | X | |||||
7 | Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanmak, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olmak ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak | X | |||||
8 | Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk almak; etkin iletişim becerisine sahip olmak. | X | |||||
9 | Çok boyutlu algılama, düşünme, tasarlama, uygulama becerisini geliştirmek, analiz ve yorum yapma kapasitesine sahip olmak | X | |||||
10 | İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olmak. | X | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izlemek | ||||||
12 | Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak. | X | |||||
13 | Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak | X | |||||
14 | Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürmek. | X | |||||
15 | Estetik farkındalığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Senaryo yazımının tarihçesi, tekniği ve türleri hakkında bilgi sahibi olmak. | |||||||||||||||
2 | Senaryo dramaturjisinin önemini kavramak ve dramatik, lirik veya epik türde özgün bir kısa film senaryosu yazmak. | |||||||||||||||
3 | Senaryo'da karakterizasyon, mizansen ve diyalog yazımı ve kompozisyon konularında ayrıntılı bilgi ve deneyim kazanmak | |||||||||||||||
4 | Bir kısa film fikrini senaryo haline getirmek için gerekli tüm aşamaları uygulamak. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 25 |
1. Proje / Tasarım | 25 |
2. Ödev | 25 |
3. Ödev | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ödev | 2 | 9 | 18 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Proje / Tasarım | 1 | 9 | 9 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 9 | 9 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |