Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Senaryo Yazımı GIT 315 5 1 + 2 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Belgesel Film

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. SAVAŞ YAVUZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrencilere film senaryosu ve senaryo kuramları hakkında temel bilgileri vermektir. Bu bilgilerin çerçevesinde öğrencilerin belirledikleri özgün ya da uyarlama herhangi bir öyküyü sırasıyla sinopsis, tretman, senaryo ve çekim senaryosu haline getirmelerini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Kurmaca, belgesel ya da deneysel türünde tasarlanan bir kısa filmin, hem kuramsal yapısını hem de yapım öncesi aşamasının önemli bir kısmını oluşturan sinopsis, tretman, senaryo ve çekim senaryosu süreçlerini uygulayarak öğrenmek.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Senaryo yazımının tarihçesi, tekniği ve türleri hakkında bilgi sahibi olmak. Anlatım,
2 Senaryo dramaturjisinin önemini kavramak ve dramatik, lirik veya epik türde özgün bir kısa film senaryosu yazmak. Anlatım, Gözlem,
3 Senaryo'da karakterizasyon, mizansen ve diyalog yazımı ve kompozisyon konularında ayrıntılı bilgi ve deneyim kazanmak Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gözlem,
4 Bir kısa film fikrini senaryo haline getirmek için gerekli tüm aşamaları uygulamak. Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Senaryonun tanımı, işlevi ve bileşenleri hakkında tartışılır. Görsel öykü anlatımı sorunsallaştırılır.
2 Senaryonun tarihçesinden ve tarihteki kullanım biçimlerinden bahsedilir. Bir senaryonun aşamaları anlatılır. Örnek uygulamalar yapılır.
3 Senaryo dramaturjisine giriş yapılır. Epik, lirik, dramatik sinema anlatısı. Dersin uygulama bölümünde sinopsis uygulaması yapılır.
4 Senaryo tekniği örnek uygulamalarla anlatılır. Sinopsisten Tretman'a uygulamalı olarak geçiş yapılır. Her öğrenci özgün sinopsis getirmelidir.
5 Öykü- öyküleme-tema-konu-plot kavramları uygulamalarla anlatılır. Her öğrenci özgün tretman getirmelidir.
6 Karakter ve olay arketipleri, tip, tipleme, diyalog yazımı, antagonist, çatışma unsurları anlatılır.
7 Senaryoda katmanlı öyküleme, iç çatışma- dış çatışma, ritim, kurgu anlatılır.
8 Ara Sınav
9 Bakış açısı, bakış yüksekliği, çerçeve, kompoziyon, kamera hareketleri, mizansen, öznel kamera, 180 ve 30 derece kuralları vb. sinema dili öğeleri tekrar edilir ve çekim senaryosuna geçiş yapılır. Bitmiş senaryo teslim edilir.
10 Senaryoyu karelere ayırma, sekansların doğru temsiliyeti için önemli pozlari belirleme ve kamera açılarını görselleştirme anlatılır.
11 Kamera açıları ve hareketlerinin nasıl görselleştirileceğinin alıştırması yapılır.
12 Senaryo'dan aşamasından Çekim Senaryosu'na geçilir ve çekim planı oluşturmanın tekniği ve uygulaması yapılır.
13 Çekim Senaryosu ve çekim planları değerlendirilir. Uygulamalar ve düzeltmeler yapılır. Bitmiş ve düzeltilmiş çekim senaryoları ve sahne çekim planları getirilir.
14 Tamamlanmış çalışmalar üzerinden tatışma yapılır. Bitmiş ve düzeltilmiş çekim senaryoları ve sahne çekim planları getirilir.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Akyürek, F. (2012) Senaryo Yazarı Olmak, Senaryo Yazmak, İstanbul: MediaCat Kitapları
Ünal, Y.  (2015) Dram Sanatı ve Sinema, İstanbul: Hayalperest Yayınevi

Aslanyürek, S. (1998) Senaryo Kuramı, İstanbul: Pan yayıncılık

Başol, Ö. (2010) Senaryo Kitabı, İstanbul: Pana Film Yayınları

Costello J. (2010) Senaryo Yazımı, çeviren: Barış Baysal, İstanbul: Kalkedon Yayınları

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanmak; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle incelemek, verileri yorumlamak ve değerlendirmek. X
2 Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlamak X
3 Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulamak. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulamak. X
4 Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, öğrenme gereksinimlerini belirlemek ve öğrenmeyi yaşam boyu yönlendirmek. X
5 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlamak, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirmek. X
6 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarmak, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşmak. X
7 Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanmak, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olmak ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak X
8 Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk almak; etkin iletişim becerisine sahip olmak. X
9 Çok boyutlu algılama, düşünme, tasarlama, uygulama becerisini geliştirmek, analiz ve yorum yapma kapasitesine sahip olmak X
10 İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olmak. X
11 Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izlemek
12 Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak. X
13 Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak X
14 Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürmek. X
15 Estetik farkındalığa sahip olmak X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Senaryo yazımının tarihçesi, tekniği ve türleri hakkında bilgi sahibi olmak.
2 Senaryo dramaturjisinin önemini kavramak ve dramatik, lirik veya epik türde özgün bir kısa film senaryosu yazmak.
3 Senaryo'da karakterizasyon, mizansen ve diyalog yazımı ve kompozisyon konularında ayrıntılı bilgi ve deneyim kazanmak
4 Bir kısa film fikrini senaryo haline getirmek için gerekli tüm aşamaları uygulamak.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 25
1. Proje / Tasarım 25
2. Ödev 25
3. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ödev 2 9 18
Kısa Sınav 1 10 10
Proje / Tasarım 1 9 9
Performans Görevi (Uygulama) 1 9 9
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 136
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,44
Dersin AKTS Kredisi 5