Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Film / Video Teknikleri | GIT 214 | 4 | 2 + 2 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | None |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. SAVAŞ YAVUZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı |
Sinematografinin temel öğelerinin, kavram ve terimlerinin anlatılmasını, film dilini oluşturan bileşenlerin yaratıcı üretim sürecindeki rolü ve öneminin açıklanmasını, bir ifade aracı olarak film biçiminin kavranmasını amaçlamaktadır. Ayrıca görüntü ve kompozisyona ilişkin kuramsal bilgi ve kuralların kavranması, bu bilgilerin uygulama ile pekiştirilmesini sağlamak dersin temel amacıdır. |
Dersin İçeriği | Sinematografinin temel öğelerini ve bu öğelerin anlam yaratma sürecindeki işlevlerini içerir. Kurmaca, belgesel ya da deneysel türünde tasarlanan bir kısa filmin, görüntü ve kompozisyona ilişkin kuramsal bilgi ve kurallarının kavranmasını ve bu bilgilerin pekiştirme süreçlerini uygulayarak öğrenmeyi içerir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Film yapım tekniklerinin temel kavram ve terimlerini öğrenir. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
2 | Film üretim sürecindeki evreleri öğrenir. Yapım departmanlarını ve görev dağılımlarını kavrar. Teknik malzemeleri tanır. | Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
3 | Bir film tasarlamak için gerekli temel bilgileri edinir. | Anlatım, Grupla Çalışma, | |
4 | Çerçeve, ölçek ve açı gibi kavramları öğrenir. Görüntünün teknik oluşum sürecini kavrar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Kamera ve ışık ekipmanlarını tanır. Güncel sistemleri ve işlevlerini öğrenir. | Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, | |
6 | Temel post prodüksiyon mantığını, kurgu programlarını ve çalışma sistematiğini kavrar. Proje oluşturmayı öğrenir. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: sinematografinin temel öğeleri; film dili, film biçimi ve anlam yaratma sürecinin tartışılması yapılır. | |
2 | Film oluşumu aşamasında kullanılan teknik malzemelerin tanıtım ve uygulaması yapılır. | |
3 | Görüntü ve anlam: Çekim ölçekleri ve kamera açıları anlatılır ve uygulanır. | |
4 | Görüntü ve anlam: Kamera hakeretleri ve hareketli görüntü anlatılır ve uygulanır. | |
5 | Çekim, sahne, sekans, plansekans anlatılır ve uygulanır. | |
6 | Sinopsis nedir? Nasıl oluşur? anlatılır ve uygulanır. | |
7 | Tretman nedir? Nasıl oluşur? anlatılır ve uygulanır. | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Profesyonel Senaryonun temel özellikleri nedir? Amerikan Fotmat ve Fransız Format senaryo örneği | |
10 | Kısa film senaryosu oluşturma:Karakter, betimle, tasvir anlatılır ve uygulanır. | |
11 | Kısa film senaryosu oluşturma: Sanat yönetimi, sesin ve ışığın kullanımı anlatılır ve uygulanır. | |
12 | Çekim senaryosu oluşturma: Sinematografik mekan- zaman yaratımı ve film dili bileşenlerinin analizi yapılır. | |
13 | Çekim senaryosuna bağlı özgün bir kısa film ortaya çıkarır. Tartışılır ve düzeltmeler yapılır. | |
14 | Çekim senaryosuna bağlı özgün bir kısa film ortaya çıkarır. Tartışılır ve düzeltmeler yapılır. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Sinematografi: Kuram ve Uygulama, Blain Brown, Hil Yayınları / Sinema Dizisi Gündel, N. Erçetingöz, A. (2023) Kısa Filmler Ne Anlatıyor, Nasıl Anlatıyor? Konya: Literatürk Academia |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanmak; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle incelemek, verileri yorumlamak ve değerlendirmek. | X | |||||
2 | Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlamak | X | |||||
3 | Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulamak. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulamak. | X | |||||
4 | Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, öğrenme gereksinimlerini belirlemek ve öğrenmeyi yaşam boyu yönlendirmek. | X | |||||
5 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlamak, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirmek. | X | |||||
6 | Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarmak, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşmak. | X | |||||
7 | Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanmak, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olmak ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak | X | |||||
8 | Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk almak; etkin iletişim becerisine sahip olmak. | X | |||||
9 | Çok boyutlu algılama, düşünme, tasarlama, uygulama becerisini geliştirmek, analiz ve yorum yapma kapasitesine sahip olmak | X | |||||
10 | İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olmak. | X | |||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izlemek | ||||||
12 | Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak. | X | |||||
13 | Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak | X | |||||
14 | Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürmek. | X | |||||
15 | Estetik farkındalığa sahip olmak | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Film yapım tekniklerinin temel kavram ve terimlerini öğrenir. | |||||||||||||||
2 | Film üretim sürecindeki evreleri öğrenir. Yapım departmanlarını ve görev dağılımlarını kavrar. Teknik malzemeleri tanır. | |||||||||||||||
3 | Bir film tasarlamak için gerekli temel bilgileri edinir. | |||||||||||||||
4 | Çerçeve, ölçek ve açı gibi kavramları öğrenir. Görüntünün teknik oluşum sürecini kavrar. | |||||||||||||||
5 | Kamera ve ışık ekipmanlarını tanır. Güncel sistemleri ve işlevlerini öğrenir. | |||||||||||||||
6 | Temel post prodüksiyon mantığını, kurgu programlarını ve çalışma sistematiğini kavrar. Proje oluşturmayı öğrenir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 15 |
2. Ödev | 15 |
1. Kısa Sınav | 30 |
1. Ara Sınav | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Ödev | 2 | 6 | 12 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |