Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Meteorolojik Afetler | AFY 020 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MAHNAZ GÜMRÜKÇÜOĞLU YİĞİT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Doğal afet kavramı içinde atmosfer kaynaklı afetler çok önemli bir yer tutmaktadır. Özellikle küresel ısınmaya bağlı olarak görülme sıklıkları, şiddetleri ve etkileri artmıştır. Bu tür afetlerin etkilerini minimuma indirecek önlemlerin alınması, hazırlıkların yapılması, bilinç yaratılması ve karar vericilerin bilgilendirilmesi gerekmektedir. Bu bağlamda dersin amacı bu tür afetlerin oluşum proseslerinin, alınabilecek önlemlerin ve risk yöetiminin öğrenilmesidir. |
Dersin İçeriği | Doğal afetler için genel kavramlar. Atmosfer bilgisi. Afet yaratan yağışlar. Kasırgalar oluşum mekanizması, etkileri. Hortumlar oluşum nedenleri, etkileri. Çığ. Kuraklık. Erozyon ve yarattığı etkiler. Küresel ısınma nedenleri, etkileri ve gelecek senaryoları. Meteorolojik afetlerin kalkınma ve yaşamda sürdürülebilirlik ile ilişkisi. Ekonomiler üzerine etkileri. Alınmış ve alınabilecek direk ve dolaylı önlemler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Afet ve afet yönetim,i kavramlarını ve içeriğini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Meteolojik afetlerin oluşum proseslerini ve etkilerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Küresel ısınma ve afetler arasındaki ilişkiyi kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Afet etki azaltma yöntemleri ve önlemler ile ilgili bilgileri öğrenir yeni yöntem üretir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve tanımlar | |
2 | Atmosfer Bilgisi | |
3 | Kasırga ve Hortum | |
4 | Dolu yağışı ve kısa süreli ani sağnak yağışlar ve Çığ | |
5 | Kuraklık | |
6 | Erozyon | |
7 | Küresel ısınma ve etkileri | |
8 | Küresel ısı artışı ile oluşan meteorolojik afetler | |
9 | Ara sınav | |
10 | Afetlerin sürdürülebilir kalkınma ve yaşamda etkileri, | |
11 | Ekonomik etkiler | |
12 | Afet zararları azaltma çalışmaları, çözümler | |
13 | Proje sunumları | |
14 | Proje sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Farklı kaynaklardan alıntılar ile hazırlanmış ders notları. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Afetlerin sosyal ve ekonomik etkilerini kavrayarak bu etkilerin nasıl azaltılabileceği hususunda bilgiyi değerlendirme ve yorumlama yeteneğine sahip olur. | X | |||||
7 | Afet Yönetimi ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlar ve sosyal çevreye uyum projeleri hazırlar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Afet ve afet yönetim,i kavramlarını ve içeriğini öğrenir | |||||||
2 | Meteolojik afetlerin oluşum proseslerini ve etkilerini kavrar | |||||||
3 | Küresel ısınma ve afetler arasındaki ilişkiyi kavrar | |||||||
4 | Afet etki azaltma yöntemleri ve önlemler ile ilgili bilgileri öğrenir yeni yöntem üretir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 20 |
1. Proje / Tasarım | 60 |
Toplam | 80 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 3 | 32 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |