Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Modern Dönemde Din Kuramları ILA 421 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Dinler Tarihi

Din Sosyolojisi

Din Psikolojisi

 

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ESRA AKAY DAĞ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ESRA AKAY DAĞ,
Dersin Yardımcıları

yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Modern cağda din ile ilgili birçok farklı disiplinden kuramlar ortaya atılmıştır. Bu derste, disiplinler-arası bir yöntem izlenerek antropolojiden sosyolojiye, dinler tarihinden psikolojiye birçok alanda modern dönem düşünürlerinin farklı din kuramları öğretilecektir.

 

Dersin İçeriği

Müller, Taylor, Frazer, Freud, Durkheim, Weber, Marx, James, Eliade, Evans-Pritchard, Geertz gibi ünlü din kuramcıların din üzerine ortaya sürdükleri düşünceler dersin temel odağıdır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dine yönelik birçok farklı yaklaşımın varlığını öğrenme Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Din kuramlarının orijinal yönlerini ve limitlerini ayırt edebilme Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 Din kuramcıların düşüncelerini karşılıklı bir şekilde okuyabilme
4 Disiplineler-arası yaklaşımın ne olduğunu öğrenme ve analiz etme
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Modern dönem öncesi Din
2 Aydınlanma ve Din
3 Din ve Dinler-Max Müller
4 Animizm ve Büyü E.B Tylor
5 Animizm ve Büyü J.G Frazer
6 Din ve Kişilik-Sigmund Freud
7 Kutsal Toplum- Emile Durkheim
8 Din ve Yabancılaşma- Karl Max
9 Dinin Toplumsal Yönü- Max Weber
10 Dinin Kutsal Yönü- Mircea Eliade
11 Dini Tecrübe- William James
12 Antropolojik Din Yaklasimi-Evans-Pritchard
13 Kültürel bir Sistem olarak din-Clifford Geertz
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

yok

Ders Kaynakları

Daniel L. Pals, Nine Theories of Religion, (New York: Oxford University Press, 2015); Çev. Mustafa Ulu & Özcan Akdağ, (Kayseri: Kimlik Yayınları, 2019)

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Dine yönelik birçok farklı yaklaşımın varlığını öğrenme 3 3 1 4 1 2 4 4 5 5 5 3 2 0
2 Din kuramlarının orijinal yönlerini ve limitlerini ayırt edebilme 3 3 1 4 1 2 4 4 5 5 5 3 2 0
3 Din kuramcıların düşüncelerini karşılıklı bir şekilde okuyabilme 3 3 1 4 1 2 4 4 5 5 5 3 2 0
4 Disiplineler-arası yaklaşımın ne olduğunu öğrenme ve analiz etme 3 3 1 4 1 2 4 4 5 5 3 2 0
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 32 1 32
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 32 1 32
Toplam İş Yükü 66
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,64
Dersin AKTS Kredisi 5