Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kelam II | ILA 316 | 6 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. ENES DURMUŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Enes Durmuş, Arş. Gör. Zeynep Şeker
|
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilere, İslam inanç esaslarını konu alan Kelam problemleri üzerinde, akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarda, yeterlilik kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu derste İslam dininin temel iman ve akaid meseleleri (Nübüvvet, peygamberlerin nitelikleri, ilahî kitaplar, melek, cin, şeytan, kıyamet ve ahirettin gerçekliği, kabir hayatı, cennet, cehennem gibi konular ) dini naslar ve aklî delillerle işlenecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | 1 - Peygamberlere olan ihtiyacı ve onların sıfatlarını tanımlar ve ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
2 | Peygamberlerin görevlerini dinî aklî delillerle birlikte tanımlar ve ifade eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Sözlü Sınavlar, |
3 | Kutsal kitaplara ilişkin temel hususları bilir ve değerlendirir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Sözlü Sınavlar, |
4 | Meleklerin temel niteliklerini, görevlerini ve insanla olan ilişkilerini tanımlar ve ifade eder | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Sözlü Sınavlar, |
5 | Cin ve şeytanın niteliklerini, bunların insanla olan ilişkilerini tanır ve değerlendirir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Sözlü Sınavlar, |
6 | Kıyamet, kabir ve âhiret hayatına ilişkin konuları dinî-aklî delilleriyle tanır ve bunları değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Nübüvvetin İmkanı ve Gerekliliği | |
2 | Peygamberlik ve peygamberlere iman | |
3 | Peygamberlerin sıfatları ve dereceleri | |
4 | Mucize, mucize çeşitleri ve olağanüstü haller | |
5 | Kutsal kitaplara iman, Kuran ve diğer kutsal kitaplar ve özellikleri | |
6 | Meleklere iman, melek kavramı, özellikleri ve çeşitleri | |
7 | Şeytan ve cin, özellikleri, fonksiyonları | |
8 | Ahiret hayatına iman ve ahiretin varlığının ispatı | |
9 | Ahiret hayatının evreleri Kabir hayatı ve özellikleri | |
10 | Kıyamet alametleri: büyük küçük alametler | |
11 | Öldükten sonra dirilmenin imkanı, ispatı ve önemi | |
12 | Haşir ve mahşer, Defterlerin dağıtılması, amellerin tartılması | |
13 | Hesap, mizan, Havz, Sırat, Araf ve ehli araf | |
14 | Cennet ve cehennemin varlığı, gereği ve özellikleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | A.Saim Kılavuz, İslam Akaid ve Kelama Giriş, Ensar Yay. , İst.,2004. |
Ders Kaynakları | 1-Harikulade, DİA, XVI, 181-188; Hatm-i nübüvvet DİA, XVI, 477-479. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 - Peygamberlere olan ihtiyacı ve onların sıfatlarını tanımlar ve ifade eder. | 4 | 1 | 4 | 4 | 1 | 2 | 2 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 |
2 | Peygamberlerin görevlerini dinî aklî delillerle birlikte tanımlar ve ifade eder. | 4 | 1 | 4 | 4 | 2 | 3 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 |
3 | Kutsal kitaplara ilişkin temel hususları bilir ve değerlendirir. | 4 | 1 | 4 | 4 | 2 | 3 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 |
4 | Meleklerin temel niteliklerini, görevlerini ve insanla olan ilişkilerini tanımlar ve ifade eder | 4 | 1 | 4 | 4 | 2 | 3 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 |
5 | Cin ve şeytanın niteliklerini, bunların insanla olan ilişkilerini tanır ve değerlendirir. | 4 | 1 | 4 | 4 | 1 | 3 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 |
6 | Kıyamet, kabir ve âhiret hayatına ilişkin konuları dinî-aklî delilleriyle tanır ve bunları değerlendirir. | 4 | 1 | 4 | 4 | 2 | 3 | 3 | 4 | 5 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |