Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Ahlak Felsefesi | ILA 319 | 6 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Felsefeye Giriş Felsefe Tarihi |
Önerilen Seçmeli Dersler | İslam Ahlak Felsefesi Metinleri Erdem Ahlakı |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. ABDULLAH ARİF ADALAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bulunmuyor. |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Genelde ahlak felsefesinin özelde de İslam Ahlak Düşünce Geleneğinin genel problemlerini, kaynaklarını, düşünürlerini ve temel eserlerini öğrenmek. |
Dersin İçeriği | İslam Ahlak Düşünce Geleneğinin kaynakları, temel eser ve düşünürler, temel eserler arasındaki farkları ve tarihi süreçler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ahlakın konusu, gelişimi, ve felsefesini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Ahlak felsefesinin problemlerini açıklar. | Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınavlar, |
3 | İslam Ahlak Geleneğinin kaynaklarını bilir. | Soru-Cevap, Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | İslam ahlak geleneğini aktarır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Ahlakla ilgili filozofların görüşlerini karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Ahlakla ilgili filozofların görüşlerini tartışır. | Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ahlak Felsefesine giriş - klasik İlimler Tasnifinde Ahlak İlminin Yeri - Ahlak Teorilerinin Tasnifi - Ahlaka İlişkin Kavramlar | Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak. |
2 | İslam Ahlak Düşüncesinin Kaynaklarına Genel Bir Bakış - Antik Yunan Ahlak Teorileri (Sokrates, Platon, Aristoteles) | Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak. |
3 | Antik Yunan Ahlak Teorileri (Kynik ve Kyrene Okulları, Epikürosçuluk, Stoa okulu, Galen) | Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak. |
4 | İslam Ahlak Teorilerine Genel Bir bakış - Kindi ve Ebu Bekir er-Raz’nin Ahlak Felsefesi | Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak. |
5 | Fârâbî’nin Ahlak Felsefesi | Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak. |
6 | İbn Bacce’nin Ahlak Felsefesi | Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak. |
7 | İbn Sina’nın Ahlak Felsefesi | Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak. |
8 | İbn Miskeveyh’in Ahlak Felsefesi | Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak. |
9 | Nasîruddin et-Tûsî’nin Ahlak Felsefesi | Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak. |
10 | Celaleddin ed-Devvânî’nin Ahlak Felfesesi | Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak. |
11 | Kınalızâde Ali Çelebi’nin Ahlak Felsefesi | Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak. |
12 | Nurettin Topçu’nun Ahlak Felsefesi | Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak. |
13 | Ülkemizde İslam Ahlak Felsefesine Dair Yapılan Akademik Çalışmalara Genel bir bakış | Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak. |
14 | Ülkemizde İslam Ahlak Felsefesine Dair Yapılan Akademik Çalışmalara Genel bir bakış | Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Macid Fahri. İslam Ahlak Teorileri. Trc. A. Arkan- M. İskenderoğlu. İstanbul: Litera Yayınları, 2014. |
Ders Kaynakları | Ahmet Cevizci. Etik-Ahlak Felsefesi. İstanbul: Say Yayınları, 2014 Doğan Özlem. Etik-Ahlak Felsefesi. İstanbul: Notos Kitap, 2014. Macid Fahri. İslam Ahlak Teorileri. Trc. A. Arkan- M. İskenderoğlu. İstanbul: Litera Yayınları, 2014. Mustafa Çağrıcı. İslam Düşüncesinde Ahlak. İstanbul: Birleşik Yayıncılık, 2000. Ahmet Cevizci. Etik-Ahlak Felsefesi. İstanbul: Say Yayınları, 2014 Doğan Özlem. Etik-Ahlak Felsefesi. İstanbul: Notos Kitap, 2014. Ahmet Cevizci. Etik-Ahlak Felsefesi. İstanbul: Say Yayınları, 2014 Doğan Özlem. Etik-Ahlak Felsefesi. İstanbul: Notos Kitap, 2014 Kindi. “el-Hîle li def‘il-ahzân”. Felsefi Risaleler. Trc. Mahmut Kaya. İstanbul: YEK Yayınları. Ebu Bekir er-Razi. “et-Tıbbu’r-rûhânî” Felsefi Risaleler. Trc. Mahmut Kaya. İstanbul: YEK Yayınları. Farabi, Ebu Nasr. Mutluluğun Kazanılması. çev. Ahmet Arslan. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları, 2018. Farabi. Ebu Nasr. İdeal Devlet. Trc. Ahmet Arslan. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları, 2017. İbn Bacce. Erdemsiz Şehirde Bireyin Felsefi Yetkinliği. Trc. İlyas Özdemir. İstanbul: Endülüs Yayınları, 2020. İbn Sina. İşaretler ve Tenbihler. çev. Ali Durusoy vd. İstanbul: Litera Yayıncılık, 2005. (10. Bölüm) İbn Sina. Metafizik. çev. Ekrem Demirli - Ömer Türker. İstanbul: Litera Yayıncılık, 2017. (8,9 ve 10. Namatlat) İbn Miskeveyh. Tezhibu’l-ahlak. Trc. A. Şener- Cihat Tunç- İsmet Kayaoğlu. İstanbul: Büyüyen Ay Yayınları, 2013. et-Tusi, Nasiruddin. Ahlak-ı Nasıri. Trc. Anar Gafarov-Zaur Şükürova. İstanbul: Litera Yayıncılık, 2016. Devvânî, Celâleddîn. Ahlâk-ı Celâlî. çev. Ejder Okumuş. Ankara: Fecr Yayınları, 2019. Kınalızade, Ali Çelebi. Ahlâk-ı Alâî. çev. Murat Demirkol. Ankara: Fecr Yayınları, 2016. Nurettin Topçu. İsyan Ahlakı. İstanbul: Dergah Yayınları, 2016. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | ||||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | ||||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ahlakın konusu, gelişimi, ve felsefesini tanır. | 4 | 0 | 2 | 1 | 2 | 0 | 1 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | |
2 | Ahlak felsefesinin problemlerini açıklar. | 5 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 2 | 0 |
3 | İslam Ahlak Geleneğinin kaynaklarını bilir. | 4 | 0 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 |
4 | İslam ahlak geleneğini aktarır. | 2 | 0 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 |
5 | Ahlakla ilgili filozofların görüşlerini karşılaştırır. | 4 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 |
6 | Ahlakla ilgili filozofların görüşlerini tartışır. | 4 | 0 | 3 | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 14 | 14 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 98 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |