Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hadis Tarihi ve Usulü | ILA 105 | 1 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. ADEM KARAASLAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ERDİNÇ AHATLI, Arş.Gör.Dr. GÜLSÜM KORKMAZER, Doç.Dr. ŞULE YÜKSEL UYSAL, |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Erdinç AHATLI, Prof. Dr. Hayati YILMAZ, Doç. Dr. Şule Yüksel UYSAL, Dr. Öğr. Üyesi Zübeyde ÖZBEN DOKAK |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Hadis tarihi ve usulünün temel kavramlarını tanıtmak ve hadisleri değerlendirmede metodoloji kazandırmak |
Dersin İçeriği | Bu derste başlangıçtan günümüze hadis tarihi ve usulü, temel konuları, eserleri ve kavramlarıyla incelenecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hadislerin günümüze kadar geçirdiği aşamaları kavrar. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Peygamber, Vahiy Sünnet ve Hadis kavramlarını analiz eder. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Hadis Usûlünün temel kavramlarını tanımlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Hadis usulünün temel meselelerini analiz eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Hadis ravilerinin tabakalarını tanır ve cerh ve ta´dil açısından değerlendirir. | Anlatım, | Boşluk Doldurma Testleri, |
6 | Yakın dönem hadis çalışmalarını tanır. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Boşluk Doldurma Testleri, |
7 | Hadisleri sahihlik-zayıflık açısından değerlendirebilir. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hadis tarihi ve usulüne giriş: Kavramlar, Hadisin Önemi, Sünnet vahiy ilişkisi | |
2 | Hadis Tarihinde dönemler: Tespit, Tedvin | |
3 | Tasnif Dönemi | |
4 | Tehzîb Dönemi | |
5 | Yakın dönem hadis çalışmaları, Türkiyede hadis çalışmaları | |
6 | Hadis Tarihinin Bazı Meseleleri | |
7 | Hadisleri inceleme gereği | |
8 | Hadis usulü eserleri | |
9 | Senedin incelenmesi, Sahâbe, Tâbiûn, Etbâu-Tâbiîn | |
10 | Ravide aranan nitelikler (adalet, zabt), Ravinin tadili ve cerhi, Ravide cerh ve tadilin birleşmesi, Ravinin cerh ve tadilinde kullanılan lafızlar, Ravinin âdâbı, Ravinin hadis öğrenme yolları | |
11 | Metnin İncelenmesi: Eldeki bilgilerle karşılaştırma, Dil özellikleri | |
12 | Hadislerin tasnifi, Makbul hadisler, Sahih ve Hasen hadis Merdud hadisler: Zayıf hadis: Mürsel, Munkatı, Mudal, Muallak, Mudelles | |
13 | Merdud hadisler: Muallel, Muzdarib, Maklub, Şâz, Munker, Metruk, Mevzu hadis, tarihçesi, hadis uydurma sebepleri, tanıma yolları | |
14 | Muşterek Hadis çeşitleri: Kudsi, Merfu, Mevkuf, Maktu, Musned, Muttasıl, Muanan , Mudrec, Haber-i Vâhid, Meşhur, Aziz, Ferd, Garîb, Musahhaf, Muharref, Mutâbî, Şâhid, Muhkem, Muhtelif |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Abdullah Aydınlı, Hadis Tarihi Ders Notları, Anadolu Ü. Yayınları, Hadis Tarihi ve Usulü, Eskişehir 2010 |
Ders Kaynakları | 1. İsmail Lütfi Çakan, Hadis Edebiyatı Tarihi, İstanbul 1985. 8. Bekir Kuzudişli, Hadis Tarihi, İstanbul, 2023
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hadislerin günümüze kadar geçirdiği aşamaları kavrar. | 5 | 4 | 5 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 2 |
2 | Peygamber, Vahiy Sünnet ve Hadis kavramlarını analiz eder. | 5 | 4 | 4 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 2 |
3 | Hadis Usûlünün temel kavramlarını tanımlar. | 4 | 5 | 4 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 3 | 4 | 1 | 3 | 3 |
4 | Hadis usulünün temel meselelerini analiz eder. | 5 | 4 | 5 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 4 | 2 | 2 | 2 |
5 | Hadis ravilerinin tabakalarını tanır ve cerh ve ta´dil açısından değerlendirir. | 4 | 5 | 4 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 3 | 4 | 1 | 2 | 2 |
6 | Yakın dönem hadis çalışmalarını tanır. | 5 | 4 | 5 | 1 | 2 | 1 | 1 | 2 | 2 | 3 | 4 | 2 | 2 | 2 |
7 | Hadisleri sahihlik-zayıflık açısından değerlendirebilir. | 5 | 4 | 5 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |